Naar aanleiding van de uitslag bij de 24 uurs wil ik gaan kijken waar we mogelijk "puntjes" laten liggen.
1 van de dingen waar ik naar kijk is onze meetbrief. De boot is gemeten na het plaatsen van de andere mast en bekend was wat we wel en niet aan boord zouden houden. Denk aan de 2e watertank. Die is verwijdert en komt niet meer terug.
Ten tijde van de meting had ik 2 spinnakers. Inmmiddels heb ik er 3, waarvan blijkt dat de laatste veruit de beste is. Die is gemeten en kleiner dan de grote spinnaker.
Verder is er een Asymmetrische spi aan boord en staat ook op de meetbrief. Geen boegspriet oid, wordt onder de preekstoel aan de punt vastgemaakt met een verstelbare tackline. In de praktijk gebruiken we die eigenlijk nooit. Heel soms tijdens het toeren.
Het wijzigen van de meetbrief is bepaald niet gratis als ik me goed herinner. Iets van 100,-- per keer dat je zo'n formulier instuurt meen ik me te herinneren van een zeilwissel bij de vorige boot. Dus eerst maar even uitzoeken wat het slimste is om te doen en wat het effect zal zijn op de meetbrief.
WAt zou het effect zijn van het verwijderen van de grote spi en plaatsen van de derde spi?
En wat zal het effect zijn van het verwijderen van de Asymmetrische spi?
Nog andere tips om naar te kijken?
In de bijlage de meetbrief 2024 en foto van de meetsticker van Spi #3