Beetje laat, maar toch een kleine reactie:
Ik heb tijden Topper Boss gezeild. (1996-2000)
Destijds was de boot fors in aanschafprijs. In Nederland / Belgie waren er verder geen actieve Boss zeilers, dus veel trainen met anderen was er niet bij.
Wat betreft kwaliteit heb ik zonder enige kennis van de boot een heleboel aan de boot versleuteld om foutjes eruit te halen:
Dek-rompverbinding geheel uitgeslepen en vernieuwd
Via luik de bodem opnieuw aan de spanten vastgezet
Koolstof mast gerepareerd
Divers beslag vervangen danwel gemodificeerd om het te laten werken zoals de bedoeling was.
Bredere beams (klasseregels waren veranderd)
En diverse andere zaken.
In 1997 heb ik 2 wedstrijden van de Topper Eurocup gevaren (Garda en Carnac) en in 1998 alleen Garda.
Hier ook de eerste andere Bossen tegengekomen.
De volgende dingen vielen me op:
-slechte kwaliteit destijds van de boten, en iedereen vond het normaal. (40 liter water in een Buzz na een dagje (rechtop) zeilen vind IK niet normaal. Wandelend beslag ook niet.
-Weinig Bossen (op Garda 6 uit UK, 1 uit CH, en 1 uit HR, en ik dan)
-Wel goede sfeer
-Klasseorganisatie was een bende (heb ingeschreven, betaald, maar nooit meer wat gehoord. Diverse telefoontjes gepleegd, en beloftes gehad, maar dat was het.)
In 1998 was het goed te merken dat het allemaal (financieel) niet meer zo lekker liep bij Topper. Ondersteuning van de bouwer was niet meer aanwezig op de wedstrijden, minder deelnemers, en de prijzen van bijv een gennaker waren meer dan verdriedubbeld tov het vorige jaar (800 gulden verkoop tov 1777 gulden inkoop voor de importeur. (ik heb zijn inkoopfaktuur erbij gehad, omdat ik het anders niet zou geloven).
Voor 1999 werd Garda gecanceled vanwege de kosten, waar ik stevig van baalde.
Toen tot overmaat van ramp de klasseorganisatie had besloten het ontwerp te gaan veranderen, om beter met de 49er mee te komen (???) en derhalve iedereen een modificatie aan romp en mast moest doen, en een nieuwe gennaker en fok moest kopen (alles bijelkaar een uitgave welke bijna gelijk was aan de waarde van de boot) was voor mij de lol eraf. Ik heb de boot daarna nog wel een aantal keer gezeild, maar heb hem toen te koop gezet, en nog redelijk weten te verkopen.