Het is een nieuwe boot, dan zou je inderdaad niet deze eigenschappen verwachten. Misschien is het een idee om die ervaringen met andere etap 21 eigenaren uit te wisselen. Om eens te zien hoe die daar mee omgaan.
Peter Schweer heeft natuurlijk gelijk; als je te veel druk hebt (te schuin gaat door harde wind), kun je lozen door de mast achterover te laten hellen of de masttop met de achterstag te laten buigen. Hierdoor kun je langer doorvaren zonder een rif te leggen. Maar door het tuig achterover te laten hellen, komt het drukpunt verder naar achter te liggen. Daardoor wordt de boot loefgieriger. Om dat te compenseren ga je hard aan je roer trekken, en dat is ook weer niet goed. Die tabellen zijn het beste van toepassing op racers die perfect uitgedacht zijn, zoals de X99.
Het is wel verstandig om je zeilen met zwaar weer helemaal vlak te trekken. Dus goed hijsen, veel onderlijk spanning, een beetje neerhouder en eventueel wat cunningham spanning. Als het vlagerig is kun je ook in de vlagen lozen door je overloop of grootschoot te vieren.
Sjors