Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tips voor ORC meetbrief

Tips voor ORC meetbrief 27 aug 2009 18:53 #85375

Beste mensen,

Sinds deze zomer hebben wij een dehler duetta 94. Erg tevreden over, maar de zeilen gaan geen jaren meer mee..

Nu ben ik me alvast wat aan het oriënteren op wat er dan moet komen. Grootzeil zal nog wel een seizoen mee gaan, genua begint echt afgeschreven te worden. Tegelijkertijd zou ik op afzienbare termijn ook wel eens mee willen doen in een wedstrijdveld. Zeker na nu een jaar of 5 meegevaren te hebben met de 24-uurs. Om zelf eens mee te doen is een meetbrief wel noodzakelijk. Het zou natuurlijk handig zijn om bij aanschaf van een nieuw zeil in te spelen op de wens van een meetbrief. Nu komen we tot het vraagstuk.

Wat is nu een verstandige keuze om te laten maken?
- Opnieuw een genua 1
- Een HA

We varen overigens met een roller voorop.

Mijn overweging: Het tuig van een D31/duetta lijkt mij ontworpen voor een kleine voordriehoek. Voor de ruimere koersen heb je een spi. Een HA zou dan dus een goede keuze zijn. Bovendien moet dit gunstig uitpakken in de ORC tov een genua 1.
Een genua 1 geeft wel meer winst bij weinig wind op hogere koersen. Maar, zoals gezegd, het tuig lijkt meer voor een HA gemaakt te zijn. Aan de andere kant: een genua 1 laten meten geeft meteen het recht alles te gebruiken (inrollen). Maar vermoedelijk wordt je handicap ongunstiger en of dat opweegt tegen de evt. winst in snelheid?

Heeft iemand ideeën en ervaring met welke zeilen je het beste mee kunt nemen in je meetbrief en welke niet?

Gr,
Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 28 aug 2009 05:15 #85471

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Je kunt altijd beginnen met een HA, want dat formaat heb je toch nodig. En oprollen van een Genua 1 (150%??) geeft een hopeloze vorm voor aan de wind.
En een goeie HA loopt toch wat graden hoger vergeleken met een genua 1 of 2, die winst heb je ook (plus de gunstige meting)

En als het dan allemaal niet hard genoeg gaat kun je sparen voor een genua. Groter dan 120% zou ik niet doen, gezien de invloed op de rating en het geringe gebruik.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 28 aug 2009 10:18 #85536

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Nou Durk-Jan,

Ik denk dat advies Capolavoro al een heel eind de goede kant opgaat. Een 140-150% genua op een roller, zonder HA-fok is in wedstrijden niet handig (model, bolling etc.)

Of je uitsluitend met een 105-110% HA-fok toe kan verschilt per boottype. Weliswaar wordt je onder ORC, indien het evenement verzeild wordt onder Triple-number, voldoende gecompenseerd voor een HA-fok als grootste fok. Maar mij ervaring is dat er helaas geen generiek antwoord mogelijk is. Een J-109 presteert bijv. best goed in licht weer met een HA-fok. Bij onze 31.7 heb je echt een 140% genua nodig als de wind minder is dan een knoop of 10-12.

Bij moderne jachtontwerpen is de trend: lange masten, grote grootzeilen en een non-overlapping fok maar jouw Optima en mijn 31.7 zijn van voor die tijd dus dan kan de beste combinatie zeilkeuze-rating heel anders uitpakken. E.v.t. kun je proefberekeningen voor een meetbrief laten uitvoeren voor het Watersportverbond om zo een goede zeilcombinatie te kiezen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 28 aug 2009 13:25 #85579

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Misschien niet onhandig is om eens na te denken wat de omstandigheden zijn waarin je meestal wedstrijden zal varen.Is dat een plaats waar meestal een hee licht briesje staat zal je waarschijnlijk wel je voordeel halen uit een grote genua.Waait het daar altijd stevig door heb je genoeg aan een HA.Maar meestal zal de situatie natuurlijk niet zo zwartwit zijn.Je kan ook spelen met de vorm van je zeil, vb voor een wat vlakkere genua gaan oid, maar dat lijkt me meer voer voor een zeilmaker.Hoe dan ook voorzie je best een HA, met een deels ingerolde genua ben je gegarandeerd de klos.
Wij hebben zelf ook een erg kleine voordriehoek, maar zouden onze 135% genua toch nooit willen missen.Bij weinig wind scheelt dat zo een knoop in snelheid.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 31 aug 2009 18:34 #86150

Hmmm.. Als het budget het zou toelaten was het simpel: HA en Genua 1. Maar ja... :(

De meningen, ook op het dehler forum, lopen uiteen. Waar ik in eerste instantie dacht dat een duetta wel uit de voeten zou kunnen met (alleen) een HA, blijkt dat toch niet het geval.

Het schip is ontworpen voor een genua (140%) en een echte HA schijnt niet te kunnen kwa genuarails. Een HA geeft dus ook een verbouwing van de dek-layout. Beter zou dus zijn een Genua 1 en een genua 3 (die niet te scherp gesneden is).

Ik heb inmiddels ook 3 meetbrieven van duetta's gedownload van de noordzeeclub en eentje van een D31. De verschillen in GPH zijn behoorlijk (varieren tussen 735 en 780). Ik ga ze eens bestuderen en bekijken wat de oorzaken zijn. Ik kan dan ook beter bepalen wat het effect van het m3 zeiloppervlak is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 31 aug 2009 19:41 #86164

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hier een ORC newby.

Ik heb sinds een paar dagen aan het lezen geslagen in de ORC regeltjes. Voor zover ik het begrijp krijg je een positieve correctie (in je voordeel) als je een rol/reef installatie opgeeft. Het nadeel is dan wel dat je volgens mij dan ook maar 1 voorzeil mag gebruiken. Heb je zo'n installatie maar sla je het voordeel af dan mag je wel meerdere voorzeilen voeren tijdens een wedstrijd heb ik begrepen.

Wat beter uit gaat pakken kan je op 2 manieren opvatten. Wat geeft je een gunstigere handicap of wat maakt je handicap ongunstiger maar geeft je nog groter snelheids voordeel. Dat laatste is zeer lastig te bepalen.

Ten eerste ken je je boot zelf het beste. Ten tweede worden er meerdere handicaps afgegeven op de meetbrief voor bijvoorbeeld In shore en of shore wedstrijden. Afhankelijk van de baan en de condities (lich,midden en zwaarder weer) heb je dus verschillende handicap getallen. Ik kan me zo voorstellen dat binnen het ORC circuit je de ene keer in het voordeel bent (lange tocht op zee halve wind) met een G1 en de andere keer in het nadeel (korte baan wedstrijd met veel wendingen).

Over de snelheidswinst van een G1 tov een HA nog even het volgende. Je geeft aan de ervaring te hebben dat een G1 bij zeer licht weer voordeliger uit pakt. Ik deel deze ervaring deels met je

Op binnenwater welke zeg maar spiegelglad is (geen deining etc) kan het ook zijn dat de snelheidswinst van een G1 betekend dat je schijnbare wind sneller hoger inkomt en je kruishoek dus groter wordt. Als je 5 tot 10 graden lager moet sturen zul je eerst je snelheidswinst moeten gebruiken om de langere weg aan de wind goed te maken om tot dezelfde VMG te komen als een boot welke minder snel vaart maar daardoor met een zelfde hoe aan de schijnbare wind hoger kan varen.

Ik heb het dan over zeer lichte omstandigheden. Zeg 2 tot 5 knopen wind. Ik neem best van je aan dat je boot o,5 of zelfs 1 knoop harder loopt met een G1 dan bij een HA. Maar zet het maar eens in een vector tekening wat het met je schijnbare windhoek doet. Nogmaals, dit als suggestie, ik ken je kruishoek niet en ook je polar niet. Voor hetzelfde geld is je hoogste VMG bij licht weer juist onder een hogere kruishoek.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 05:54 #86217

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Voor zover ik het begrijp krijg je een positieve correctie (in je voordeel) als je een rol/reef installatie opgeeft. Het nadeel is dan wel dat je volgens mij dan ook maar 1 voorzeil mag gebruiken. Heb je zo'n installatie maar sla je het voordeel af dan mag je wel meerdere voorzeilen voeren tijdens een wedstrijd heb ik begrepen.

knip

Nogmaals, dit als suggestie, ik ken je kruishoek niet en ook je polar niet. Voor hetzelfde geld is je hoogste VMG bij licht weer juist onder een hogere kruishoek.

ik heb nog niet gehoord dat je geen zeilen mag wisselen met een rolreef op je meetbrief. Je grootste genua bepaalt je rating, en volgens mij mag je altijd een kleinere voeren. De compensatie in de meetbrief is voor het extra gewicht van de roller.

Kruishoeken: staan in Sailspeed voor elke wind van 6 tot 20 knopen.
UA, voor Upwind Angle.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 06:29 #86222

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Zoals je zelf aangeeft, de Duetta is getekend met een een 140% genua..met een high aspect ga je niet ver komen, volgens mij. De Duetta kan lang zijn vol tuig houden, ik denk dat je tot zo'n 15 knopen wind je nr 1 moet kunnen houden. Wij houden onze 1 er op tot zo'n 18 knopen wind en soms is het voor ons type schip (Contessa 32)interessanter om bij 20 knopen een reef te steken in het GZ en de 1 er op te houden, vooral tijdens een wedstrijd.
Je kan ook voor een 120% genua kiezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 06:58 #86227

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Capolavaro

A pitch gyradius credit will be applied provided the furler is used in association with one headsail only. The minimum qualifying weight shall be the greater of 2.7*LOA - 16 (kg) or 10 kg.

Ter info. Of bedoelen ze hier wat anders mee dan ik er in gelezen heb?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 07:02 #86231

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
A pitch gyradius credit will be applied provided the furler is used in association with one headsail only.

voor één stag met roller, dus niet voor kotterstag en stag op boegspriet nog 2 keer compensatie.

Er varen in ORC en IRC vééél wedstrijdschepen met roller (genua weg voor de start) en die gebruiken echt niet allemaal maar 1 zeil!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 07:10 #86234

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hier de Upwind Angle van een Duetta 94 (de NED 5364 Con Fuoco) uit Sailspeed:
(de opmaak is beroerd, 1e kolom is wind kts)

UA VMG V@UA
6 46,4 2,6 3,8
8 45,5 3,1 4,5
10 46,4 3,7 5,3
12 43,6 4,0 5,5
14 41,9 4,1 5,6
16 40,9 4,3 5,6
20 40,4 4,4 5,7

De Capolavoro (spirit 36) doet:
UA
6 45,0
8 44,6
10 42,3
12 40,1
14 38,6
16 37,8
20 37,1

Het verschil bij 14+ knoop komt vast door de HA fok die ik dan voer (op een rail binnen de stagen)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 07:42 #86241

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Je hoeft die credit ook niet te accepteren en dan mag je ook gewoon meerdere zeilen voeren. Of het systeem is niet zwaar genoeg om voor de credit in aanmerking te komen. (min 10kg). Als je echter de credit wil hebben is de consequentie dat er maar 1 voorzeil gevoerd mag worden op dat systeem (excl Spi etc etc).

Heb je echter maar 1 zeil .... en je furler voldoet eraan ....... pak dan die credit als je hem kan krijgen toch? (retorisch :D )

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor ORC meetbrief 01 sept 2009 18:25 #86397

Het volgende staat op de site van de noordzeecub (bij de veelgestelde vragen):
Volgens de meetbrief mag ik maar met één voorzeil varen?
Sinds 2009 geeft de meetbrief aan dat wanneer er een rolfok is gedeclareerd dat je dan maar één voorzeil mag hebben. Dit is geheel volgens de ORC Rule, maar was tot nu toe weinig bekend in Nederland. Om eigenaren niet voor een voldongen feit te stellen is besloten om de feitelijke situatie van vorig jaar nog een jaar te laten voortbestaan. Deze maatregel is inmiddels per 21 april in het ORC klassenvoorschrift opgenomen. Daar kunt u in de tabel van artikel 4.5 vinden hoeveel voorzeilen u maximaal wel aan boord mag hebben

Dit verklaart ook waarom de meetbrieven van duetta's (die ook bij deze site te downloaden zijn) bij een schip met roller aangeven dat er maar met 1 voorzeil gevaren mag worden.
Wij houden onze 1 er op tot zo'n 18 knopen wind en soms is het voor ons type schip (Contessa 32)interessanter om bij 20 knopen een reef te steken in het GZ en de 1 er op te houden

Dat klopt, wij steken ook een rif in het grootzeil vanaf zo'n 15 kn wind en aten de genua staan. Dat moet bij nieuwe zeilen nog net wat langer uitgesteld kunnen worden.

Op dit moment neig ik steeds meer naar toch weer een G1, misschien iets kleiner dan 140% voor de hanteerbaarheid. Wat ik zo in de meetbrieven zie hebben de meeste duetta's daarvoor gekozen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl