Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid zwaardboot

Veiligheid zwaardboot 30 aug 2009 19:29 #85939

Hoi iedereen,

Ik wil eens van gedachte wisselen omtrent veiligheid op een zwaardboot.
Afgelopen vrijdag zijn we gaan varen. We varen in een 420. Er stond een windkracht 5 met vlagen naar 7bf. Op zich was het lekker varen. In een van de vlagen sloegen we om. Op zich geen probleem, dit gebeurt wel vaker. Wat was er nu aan de hand. Het roer zit met een lijn vast aan de uiteinde van de hangbanden. Dit is een 5 mm lijntje voor het geval het roer los raakt waardoor het bij de boot blijft. Deze constructie zat op de boot zoals we om kochten enkele jaren geleden en tot op heden nog geen probleem. Toen we omsloegen bleef de stuurman met zijn voer achter dit lijntje hangen met als gevolg dat deze zich niet los van de boot kon maken. Doordat de boot nu doorkenterde moest hij meedraaien daar zijn voet vast zat. Gelukking, natdat hij meegedraaid was, lag hij aan de achterkant van de boot en na enig getrek kwam zijn voet vrij.
De les is nu volgens ons. Dit soort lijnen mogen nooit te kort zijn, of nog beter helmaal niet aanwezig zijn.
Nu zijn we wat verder gaan kijken of nog meer lijnen aanwezig zijn waarachter je kunt blijven hangen. Bij ons is het zo dat de lijnen om de positie van het zwaard te stellen ook verdacht zijn.

Onze vraag is nu. Zijn er richtlijnen omtrent de positie van de lijnen in relatie met veiligheid?

Met vriendelijke groet,

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 30 aug 2009 21:25 #85953

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb een blauwe maandag 470 gezeild (weliswaar 25 jaar geleden) en je breekt inderdaad vrij regelmatig je nek over allerhande trim- en borglijntjes. Dit moet een griezelige ervaring voor je stuurman zijn geweest (heb zelf wel eens onder het grootzeil van een over de kop geslagen Hobie Cat 18 gelegen, nog vast aan de trapezekabel en half om de zijstag heen gedraaid, dus ik weet een beetje hoe dat voelt).

Die borglijn van het roer dient volgens mij veel korter te zijn en niet eens echt binnen de boot te komen. Is er op/aan/bij de spiegel geen andere manier om hem te bevestigen?

Echte harde richtlijnen zijn er volgens mij niet, de beste lay-out voor dek en beslag is dan ook altijd een eeuwig punt van discussie, voor zover hij door klassenvoorschriften niet vastligt.

Je zou dit het beste kunnen bespreken met mede(wedstrijd)zeilers in dezelfde klasse en vergelijkbare klassen. Leg de boten naast elkaar, en kijk en overleg samen over mogelijke problemen en verbeteringen. Twee zien meer dan één. Veiligheid gaat voor prestaties en plezier, volgens mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 30 aug 2009 21:42 #85955

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Belangrijkste vraag m.i.: droegen jullie reddingsvesten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 30 aug 2009 22:24 #85958

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een reddingsvest is niet relevant als je verstrikt zit onder de boot, tenzij er zoveel drijfvermogen in zit dat-ie de boot ook rechtop kan draaien :)

Niels zegt dat deze lijntjes niet te kort mogen zijn - ik ben het daar niet mee eens. Mijns inziens mogen lijnen juist niet te lang zijn, want lange lijnen slingeren in het rond en raak je dus veel eerder in verstrikt (en raken veel eerder in elkaar verstrikt). Zo lang dat zelfs als je verstrikt raakt, je toch nog uit de boot komt, is niet haalbaar. Dan raakt alles zo hopeloos in elkaar verward dat je alsnog korte lussen overhoudt, en veel meer kansen om daaraan te blijven hangen.

Wat wel nuttig is, is om een route strak langs de romp, of een ander bevestigingspunt voor dat lijntje te verzinnen, zodat je er niet meer met een voet tussen kan raken. Verder zou ik 'm toch kort houden dus...

Eigenlijk komt het neer op "opruimen" van lijntjes uit het "voetengetrappel".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 31 aug 2009 08:10 #85996

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Ik heb een mes in mijn zwemvest zitten, evanals mijn stuurman die er ook neg een bij zijn voet draagt. uiteindelijk mag het niet gebeuren natuurlijk, maar op een boot ontkomt je niet aan kabels en lijntjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 31 aug 2009 08:22 #86000

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Bij ons zit het roerborglijntje aan de montageplaat van de vingerlingen vast. Ik heb nog nooit vast gezeten aan de trapeze, maar al wel regelmatig met m'n voeten verstrikt gezeten in de fok- en spischoot.

Je kan van Magic Marine een tamelijk handig veiligheidsmes krijgen, ik weet niet tot wat voor dikte dat mes aan kan, maar dat lijkt mij de handigste optie.

Zwemvest heb altijd aan als ik ga varen, ook al draag ik slechts m'n zwembroek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 31 aug 2009 14:13 #86104

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Er is wel een richtlijn voor de trapezehaak. 3 jaar geleden kwam de ISAF met één specifiek merk trapezehaak. Het plan was om die verplicht te stellen voor elke wedstrijdboot met trapeze. Al snel kwamen ze erachter dat zo'n monopolie alleen in een Olympische klasse kans op slagen heeft. Nu is de regel dat je binnen 2 seconden los moet kunnen zijn van de draad.

Verder zijn verplicht in een wedstrijdboot; 2 peddels van minimaal een meter, één zwemvest pp met minimaal 50N opwaartse kracht, een drijvende sleeplijn van 15 meter.

Dan zijn er nog bepaalde evenementen die extra regels stellen zoals bijvoorbeeld "The North Sea Regatta" waar het verplicht is om een noodpijl in je zwemvest te dragen.

Over de inrichting van je boot is niets vastgelegd. Volgens mij is het het belangrijkste dat je je hoofd koel houdt. Dan maak je zo'n verstrikking zelfs onder water binnen een paar seconden los. In paniek raken is echt uit den boze.

Grts,
Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 31 aug 2009 14:34 #86109

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Je hebt (wederom van MM) trapezehaken die een quickrelease hebben. De haak zelf heeft dan zo'n rubberen lipje, zodat hij niet kwijt raakt op het moment dat je jezelf los schiet van de draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 31 aug 2009 17:38 #86135

Hoi iedereen,

Bedank voor jullie reactie, hier hebben we iets aan.
Om te beginnen. De borglijn voor het roer ga ik nu veranderen. Het hoeft inderdaad niet binnen de boot te komen. Ik ga op de spiegel een bevestging monteren voor dit lijntje. Ik denk dat hiermee het probleem is opgelost. Zo zie je maar, vooruit denken is best wel lastig :idea:
Zwemvesten dragen we altijd zelfs bij temperaturen van 37C van 2 weken geleden.
Uiteraard gaan we nu alle lijnen eens kritisch bekijken. De lijnen om het zwaard te bedienen gaan we nu zo veranderen dat deze over de luchtkasten lopen. Hierdoor wordt het onwaarschijnlijker om met voet of ledenmaten ertussen te komen.
Kijken hoe andere boten de trimlijnen hebben lopen is er bij ons nagenoeg niet bij. We zeilen op de limburgse maasplassen en hier varen weinig zwaartboten rond. Ik heb wel een rondgevraagd hier in de buurt of er zeilverenigingen zijn waar je het zeilen echt kunt leren, waar trainingen georganiseerd worden. Het enige wat ik kon vinden was trainingen in een optimist. Dit is in Roermond. Daar ben ik toch iets te zwaar voor. Helaas. Misschien dat iemand opstaat en iets begint :idea:
Ikzelf maak ook gebruik van een quick release hook. Volgens mij van het merk RWO, maar weet dat niet meer zeker. Er zit inderdaad een plastic lipje aan. Ik heb deze haak eens getest door in de trapeze te gaan staan en dan te openen. Dit werkt goed maar weg haak :( .
Verder moet je het mechanisme goed controleren. Als er bv zand tussen komt werkt het niet. Dit heb ik een keer gehad. Na goed schoonmaken en behandelen met teflon spray functioneerde het weer. Belangrijke les: Materiaal voordat je het water opgaat controleren.

En Sjors, ik ben het met je eens; Hoofd altijd koel houden en niet panikeren (wat een woord), maar soms is dat wel lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid zwaardboot 02 sept 2009 16:33 #86637

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Een jaar of 25 geleden liep ik met een vriendje over de HISWA waar we bij de stand van Fireball te woord werden gestaan door een prettig gestoorde Brit die een aardig woordje nederlands sprak.

Gevraagd naar een vergelijking met de 470 antwoordde hij met een zwaar engels accent. "stomme boat, je strwuikelt over al die touwtjes"

Niets nieuws onder de zon dus :wink:

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl