Hey,
Ik heb vroeger een J/24 gehad. Tegenwoordig is het veld in Nederland erg klein, op het ONK een kleine 10 schepen. Als je eenheidsklasse wilt gaan varen zul je al snel naar Duitsland en Italië moeten uiwijken.
De ORC rating van een J/24 is -even uit m'n hoofd- 735. Dit is vreselijk zwaar voor een bootje van dit formaat en op handicap zul je het héél zwaar krijgen. De persoon die mijn oude J heeft gekocht is behoorlijk fanatiek maar kan niet meekomen. Op rating tegen een J/92 of V24 varen kan ik zeker niet aanraden.
De J/24 die je in Nederland zult tegenkomen voor een euro of 7000-10000 zijn allen gemaakt door de Westerly werf en zijn een jaar of 30 oud. Leuke scheepjes maar ze kunnen nooit meekomen met de modernere Bashfords of Rogers, ze zijn simpelweg te zwaar. Een Bashford of Rogers kun je wel vinden maar een goed exemplaar kost al snel een euro of 16000 inclusief trailer ...de laatste is noodzakelijk want een competitieve J/24 die niet droog wordt gevaren bestaat simpelweg niet.
Als je er een aanschaft moet je zeker letten op de wantputtingen en het hoofdschot ...ik heb op mijn oude J/24 ooit het hele hoofdschot eruit getrokken bij iets teveel wind. En oja, de bakskisten (als je een Westerly koopt) dichtkitten. Deze willen in een broach uit zichzelf loskomen en je zult niet de eerste J/24 zijn die ergens op de bodem ligt.
Overigens is een voordeel van deze boot wel dat de klasse in de VS zeer levend is en het niveau hoog ...de topteams wisselen iedere drie wedstrijden van zeilen en dumpen deze voor een bijzonder zacht prijsje. Voor een zeer goede set (groot, genua, ha en spi) ben je dan inclusief vervoer en douane een euro of 1000 kwijt. Beter dan een nieuwe North set van 5000 lijkt me. Ik voer dan ook met zeilnummers uit Canada, de VS en Nederland, wat nogal eens voor verwarring zorgde
Misschien lijkt het alsof ik je wil ontmoedigen een J/24 te kopen, dit is zeker niet het geval. Maar als je serieus wilt wedstrijdzeilen (en dit lijkt me het geval, gezien sponsoring) zijn er andere klassen die meer mogelijkheden bieden zoals bijvoorbeeld de J/22. Ook geen ideale boot maar wel mateloos populair in Holland.
Succes!