Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Training on board

Training on board 10 sept 2009 22:15 #88450

Ik vind dat deze jongens hier een plekje verdienen:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 10 sept 2009 22:41 #88456

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Leuk om te zien, ook vooral heel nuttig geweest voor hun om de boel achteraf te analyseren.

Vraag me wel af waarom ze de fok oprolden toen ze de gennaker zetten. Verhoogt alleen maar de kans op uit het roer lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 10:21 #88515

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
maakt het gijpen makelijker denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 10:25 #88517

Ok, nou ga ik me toch serieus iets afvragen.... zijn zeezeilers van nature allemaal levensmoe of zo? want weer zie ik niemand met een reddingsvest,terwijl het er toch als een leuk windje uitziet... niet om te zeiken ofzo, maar ietwat onverantwoordelijk vind ik het wel........
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 10:28 #88519

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Volgens mij is het in officiele wedstrijden niet eens altijd toegestaan om meer dan 2 zeilen te voeren. Dus dan is het bij een training ook passend om op die wijze te oefenen.

Tevens kan een te strak staand voorzeil de lucthtstroom negatief beinvloeden. Hierdoor zou de Asy in kunnen klappen. Door de hoge snelheden, het veel op en af sturen wisselt de schijnbare windhoek redelijk vaak en ook soms heftig. De kans op verstoring is dan bijzonder groot. De winst die er mogelijk in zou zitten raak je dan kwijt als je niet consistent het voorzeil weet mee te trimmen met de Asy.

My 2 cts

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 10:34 #88520

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ok, nou ga ik me toch serieus iets afvragen.... zijn zeezeilers van nature allemaal levensmoe of zo? want weer zie ik niemand met een reddingsvest,terwijl het er toch als een leuk windje uitziet... niet om te zeiken ofzo, maar ietwat onverantwoordelijk vind ik het wel........

ze hebben wel zwemvesten aan, dat blauwe ding dat de stuurman aan heeft is een ding waar je op blijft drijven voor dekker en mast man hebben zelfde dingen aan als stuurman alleen dan in het rood, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 10:52 #88526

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Idd, een fok verstoort de asy meer dan dat-ie wat oplevert, het zou me sterk verbazen als je harder ging met de fok erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 10:53 #88528

ze hebben wel zwemvesten aan, dat blauwe ding dat de stuurman aan heeft is een ding waar je op blijft drijven voor dekker en mast man hebben zelfde dingen aan als stuurman alleen dan in het rood, etc.

Inderdaad ZWEMvesten.... me dunkt dat als je overboord slaat op volle zee je toch iets meer nodig hebt,want als je overboord slaat op dat niveau gaat dat vaak gepaard met letsel,al dan niet aan het hoofd.....
Moet iedereen ook zelf weten, ik vind 't altijd alleen van die lullige berichten in de krant..... :roll: 8)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 11:07 #88532

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Op een reach rak onder spi op een niet (half) glijdend schip kan het zin hebben. Kan net voorkomen dat je uit het roerloopt wat nog meer verlies geeft dan een ietwat onjuiste trim.

Het belemmerd ook het zicht van de lijkant van de Asy. Op diepe koersen met een Asy wil je die ook kunnen zien. (ik wel tenminste).

Bij een gijp zou het zetten juist kunnen helpen als je bang bent dat de spi invalt en dan om de voorstag gaat draaien. Als je snel en geoefend genoeg bent zou ik hem er echter niet bijzetten. Een stukje uitrollen is dan echter al genoeg.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 11:43 #88537

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Op de hawkeye (symetrische spi) zetten we vaak een klein puntje genua bij, als het hard waait. DIt is welliswaar geen rolinstallatie, maar dan hijsen we gewoon een paar meter.

Dit geeft net wat meer druk op de boeg, alhoewel je daar ook weer niet altijd op zit te wachten!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 12:22 #88546

Kijken jullie trouwens ookm naar de andere filmpjes, Part 1 en 3? .....hmmmmmmmmmmmmmm lekker hoor.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 12:27 #88548

Ik kan mij herinneren toen ik opstapper was op een snelzeiljacht, dat we iedere keer de spi (moesten) gingen opvouwen, Hoeken bij elkaar lijken weer netjes, klaar voor de volgende hijs zonder kans op zandlopers ed.
Zie ik hun niet doen? of doen ze het heel snel? of de manier van binnenhalen?

Verslavende filmpjes man.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 12:36 #88551

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
hij wordt toch ook gehesen zonder zandlopers, gewoon binnenhalen dus. zo snel mogelijk de zak insleuren. halshoeken als laatste, onderlijk als eerste ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 12:52 #88557

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zolang je de schoten en de val niet losmaakt of eerst de hoeken aan elkaar of de zak vastmaakt en dan de schoten pas losmaakt kan je 'm zo weer de lucht in doen. Wel is het handig als je voordekker dan het voorlijk door z'n handen haalt met hijsen, weet je zeker dat je geen zandloper hebt. Vervolgens gewoon vol trekken voor die kan gaan draaien.

Vwb het fokje bij, inderdaad om de twee redenen die Beauty aangeeft zou ik dat doen. Als dat ding vast gaat zitten om je voorstag ben je nog niet klaar en 't geeft wat druk voorop. Wanneer je windhoek vaak veel verandert moet iemand 'm echter wel in de hand hebben, anders klappert ie kapot. Maar lijkt me dat ze daar mannetjes genoeg voor hebben.

Op de TP52's zetten ze trouwens een stagzeiltje bij als ze aan het gennakeren zijn, dat schijnt snelheid op te leveren in plaats van te remmen. Maar dat zeiltje zit dan - vooral bovenin - natuurlijk wel veel verder van het voorlijk van de gennaker af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 13:03 #88560

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je de spi idd netjes strijkt komt ie zonder zandloper naar beneden, als je hem vervolgens met rust laat en ales eraan laat zitten kan ie ook zo weer naar boven!

(net als open bootjes eigenlijk)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Training on board 11 sept 2009 13:13 #88566

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
I <3 my snuffersysteem ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl