Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: fractioneel tuigage

fractioneel tuigage 17 aug 2006 16:17 #9040

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hallo, ik ben nieuw (ook beginnend zeiler)...

Ik start bij deze een discussie over fractioneel tuigage...

Ik begrijp dat een fractioneel tuigage over een groter grootzeil beschikt dan een topgetuigde opstelling.

Afhankelijk van de verhouding verandert de enkele achterstag in twee bakstagen waarvan er maar een in gebruik is afhankelijk van waar het grootzeil zich bevindt (bakstag aan de lage kant is niet in gebruik gezien dit in de weg zit)

Wat zijn nou de voor en nadelen van deze verschillende tuigages?
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fractioneel tuigage 18 aug 2006 07:14 #9045

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Bakstagen zijn bedoeld om flinke spanning op het voorstag/voorlijk van de voorzeilen flink te kunnen garanderen, vooral op ruimere koersen. Bij de moderne uitvoeringe van de fractionele tuigage is een paar flink gepijlde (naar achter wijzende zalingen) voldoende om de bakstagen weg te kunnen laten, zeker bij een toerboot en de spinnaker bij veel wind in de zak blijft. De mastbuiging wordt dan grotendeels gecontroleerd door het achterstag. Groot voordeel voor de toerzeiler lijkt me dat de overlap van de genua(s) veel kleiner is en daardoor de slijtage (door het schavielen langs de mast bij elke overstag/gijp) van het voorzeil navenant kleiner is. Ze gaan daardoor veel langer mee. Een ander voordeel is dat de stuurman veel minder last heeft van slecht uitzicht aan lij door de afdekking van de grotere genua. En je hebt natuurlijk wat meer bedenktijd bij de overstag/gijp!! Wat me ideaal lijkt voor de gem. toerzeiler: 7/8 tuigage met flink gepijlde zalingen, high aspect fok (event op roller), doorgelat grootzeil met lazy jacks om makkelijk te kunnen reven, ook bij kleinere bemanningen. Alleen op wedsdrijdboten met geoefende bemanningen zijn de bakstagen en zeilwissels de moeite waard. Aan de andere kant zie je bijvoorbeeld bij de onlangs gelanceerde X-35 (een populair wordende eenheidsklasse) dat er voor de relatief eenvoudige oplossing van gepijlde dubbele zalingen gekozen heeft. En dit is zeker niet een van de langzamere boten!
De keuze lijkt mij dus nogal voor de hand liggend.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fractioneel tuigage 18 aug 2006 12:57 #9049

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Bedankt voor julie contributie, als ik het zo lees heeft een fractioneel tuigage dus heel wat voordelen ...

Ik had ook al gelezen over de extra manipulatie van de bakstag maar blijkbaar wordt kan dit dus vermeden worden door juist geplaatste zalingen...
(OK voor racers klopt die niet maar ik zei ook dat ik beginner ben he :wink: )

Master, met die verpijlde zalingen (naar achter toe dus) wordt er dus genoeg kracht voorzien om de (kleinere) voorzeilen genoeg onder spanning te houden... Verder geen verstaging naar achteraan dus (zit in de weg van het grootzeil he).
Nu, gezien we dus met verpijlde zalingen werken kunnen we het grootzeil weer minder uitvieren dan bij een conventionele opstelling...
Wat heeft dit als invloed op de zeileigenschappen ? Is dit verwaarloosbaar of wordt voor de wind zeilen benadeeld ?
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fractioneel tuigage 19 aug 2006 11:50 #9053

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Djeeke,
Ja, door de wanten naar achteren te plaatsen (zodat bakstagen vermeden kunnen worden) kan de giek iets minder ver naar buiten wanneer je plat voor de wind vaart. In de praktijk echter doe je dit (liever) niet. Voordeliger is natuurlijk voor de wind "af te kruisen" dus een aantal malen te gijpen. Nogmaals, het voordeel van een ingewikkelde tuigage met bakstagen betaald zich alleen terug wanner je precies weet hoe dit voordeel uit te nutten. Voor de recreant geldt dit gewoon niet en neem je die paar procent nadeel (van b.v. dat grootzeil wat iets minder ver naar buiten kan) gewoon op de koop toe! Lekker zeilen is namelijk ook wel leuk! En vergeet ook niet, hoe ver de giek ook naat buiten kan, vaak het sturen op ruime koersen de doorslag gevende factor is en de druk van de zeilen niet altijd op de eerste plaats komt. Al met al een interessante discussie!
Vr.Gr.
Louk (FD 311)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fractioneel tuigage 20 aug 2006 08:13 #9055

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hoi Master,

Inderdaad een leuke topic dacht ik zo ook...

Voor de wind varen is inderdaad niet de minst stresserende koers (vooral met een windrichting die wat onstabiel is)...
Afkruisen is het aangenaamste, zo heb je inderdaad geen last van het ietsjes minder kunnen uitvieren...

De combinatie met de fok op een roller maakt het koers wijzigen best makkelijk en ideaal voor een toerzeiler...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fractioneel tuigage 13 okt 2006 11:29 #10264

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
In de Draak zeil je met drie. Tijdens het toeren of een clubwedstrjd met weinig wind is twee ook te doen.

grts,
Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl