Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder

Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 19:41 #91492

Na dit mooie seizoen met vele heerlijke zeiluren begin ik steeds meer aardigheid te krijgen in het trimmen van de zeiltjes. Ik ben daarom aan het overwegen om de genuawagen vanuit de kuip bedienbaar te maken en om evt. een vaste neerhouder te monteren.

Voor wat betreft de vaste neerhouder, levert dit veel voordeel op tegen een "losse"neerhouder? Waar moet ik op letten? Overigens kan ik nu de neerhouder naar mijn zin net genoeg aanhalen, omdat anders de giek op de buiskap terecht komt...

Voor de verstelbare genuawagen lijkt het mij met name handig dat ze makkelijker verstelbaar zijn tijdens het zeilen, maar ik heb maar een lier (waar de genuaschoot op zit). Is het dan wel de moeite waard, want anders moet je alsnog de druk uit de genua halen alvorens de wagen te kunnen verschuiven? Of lukt het anders op de lier ook niet? Ik zou d.m.v. een keerblok (met klem) de lijn naar de andere lier aan loef kunnen leiden, toch? Totaal benodigd: nieuwe genuawagens, eindblok met schijf (of twee?) en het keerblok met klem?

Alvast bedankt voor het meedenken...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 19:49 #91495

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Je hebt gelagerde en ongelagerde systemen. De gelagerde zijn duurder maar onder meer druk te verstellen. Aan de wind vechtend tegen een 6 Bft zul je naar mijn beste weten toch vaak echt enige druk van je voorzeil af moeten halen om de kar te kunnen verschuiven. Op een lier en voldoende vertraagd zal de grens verder verleggen maar de druk desnoods iets verlagen is altijd beter dan bijna helemaal losgooien en naar voren moeten lopen.

Waar ik op heb moeten letten is dat de gasveer bij een vaste neerhouder voldoend eis om het gewicht van de giek plus het zeil te dragen. De eerste was te licht voor het werk. De zwaardere werkt prima maar vergt dan ook direct weer meer kracht om hem aan te halen. Net wat je wenst.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 20:05 #91501

Aha, kan ik nog meten wat de druk van de gasveer moet zijn? Ik vaar op een 30 voeter, maar met een behoorlijk zware kwaliteit dacron grootzeil van 24m2? De lijn voor het aanhalen kan evt. op de lier op het dak (net als nu). Wat zijn de voordelen van een vaste t.o.v. een losse? Minder rek?

Tot welke windkracht is de genuawagen nog met de hand te verstellen? Uiteraard speelt de vertraging en evt. lagers hierbij een rol. Maar meestal vaar ik toch niet boven de 25 knopen. Het komt natuurlijk wel eens voor en juist dan wil je niet het dek op hoeven...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 20:12 #91503

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik snap je opmerking/vraag niet aangaande minder rek? Ik heb aangenomen dat je met een losse neerhouder bedoeld een systeem waarbij de giek niet omhoog wordt gehouden en met een vaste wel door middel van bijvoorbeeld een gasveer of hydroliek. (zwaarder). Ik zie daar geen verschil in rek maar meer in gemak en/of eigenachappen. Graag input.

Gewoon een standaard maat kopen die past bij je boot. Het gaat namelijk eigenlijk bijna altijd wel goed. Probeer af te spreken dat als het niet past dat je uiteraard een veer kan omwisselen en mogelijk zelfs al een type veer lichter mag meenemen om te proberen. Hoe lichter hoe beter want des te minder kracht heb je nodig om de zaak aan te trekken.

Gr Michel

Niet alleen het gewicht speelt een rol maar ook de hoek die de op/neerhouder maakt tussen de mast en de giek. Dat kan dus verschillend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 20:17 #91506

Ik nam aan dat een vaste neerhouder wat beter de giek neer houdt... :oops: Maar er is dus geen verschil... Wel handig idd dat de kraanlijn overbodig wordt...

Hoek speelt idd ook een rol.
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 20:29 #91508

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Een losse of een vaste vragen in dit geval beiden om een bedieningslijn met vertraging erin. Die lijn zal hoofdzakelijk je rek bepalen. Als dat van elastiek is heb je er bij beiden niets aan. :lol:

Veel boten worden winterklaar gemaakt, wellicht kan je van je buurman een vaste neerhouder een keer lenen als je de bevestigspunten al hebt. Binnen een paar minuten heb je hem eraf en erop om eens te testen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 29 sept 2009 20:38 #91512

mmm. geen gek idee!
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 06:40 #91567

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een verstelling van de genuaschoot dwarsscheeps (naar de voetrail en terug) is veel nuttiger dan het verstellen van de wagen op de rail in de lengterichting.
Met de schoot naar buiten vaar je koersen iets ruimer dan aan de wind tot TWA 110 véél harder, omdat je dan de twist bovenin de genua kunt regelen. Klapblok op de voetrailing doet wonderen.
Verstellen in de lengte: ik heb 1 op 3 vertraging erop, en een stopper op dek naast de kuip. Naar achter verstellen (boven meer open) gaat altijd.
Naar voren verstellen met spanning op de schoot is boven windje 2 a 3 niet mogelijk. Dan moet de spanning van de schoot (37 voeter).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 07:21 #91577

Ook geen gekke trim optie idd, met name bij de ruimere koersen (zal het onthouden). Met name omdat bij mijn boot de genuarails tegen de kajuitopbouw zitten.

Echter een blok op de voetrail suggereerst dat je de schoot altijd daar doorheen leidt, terwijl je juist op aan de windse koersen de genua zo "dicht" mogelijk wilt varen.

Hoe los je dit op?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 08:29 #91593

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Echter een blok op de voetrail suggereerst dat je de schoot altijd daar doorheen leidt, terwijl je juist op aan de windse koersen de genua zo "dicht" mogelijk wilt varen.

Hoe los je dit op?

als ik langdurig hard moet gaan op verschillende koersen (24uurs race) dan vaar ik met 4 schoten aan de genua. Kun je ook nog alle tussenstanden benutten. Het blok op de voetrail wordt ook nog 30 cm naar voor/achter verplaatst afh van AWA. Naar voren op 110 gr, naar achter bij 60 gr.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 08:40 #91596

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Om ook nog maar een duit in het zakje te doen, waarom wil je een vaste neerhouder? Alleen maar voor het vervangen van de kraanlijn? Of omdat je het verkeerd begrpen hebt en dit beter zou zijn voor de "neerhoud capaciteiten"?

Zonder gasveer gaat prima, zeker met een 30 voeter, en als de kraanlijn het probleem is, zet deze met een snelsluiting vast en maak deze tijdens het zeilen aan de mast vast (is een stuk goedkoper dan een "vaste" neerhouder)

Een neerhouder moet je wel makkelijk kunnen bedienen, en het leifst vanaf de stuurpositie aan beide zijden van de kuip. Zorg voor voldoende vertraging zodat je het op het handje kunt regelen!

en versteldbare karren, zorg dat hier ook voldoende vertraging op zit zodat het verstellen zo makkelijk mogelijk gaat en je geen lier nodig hebt. daarmee vergroot je alleen maar de kans dat je het écht kapot maakt! Je voelt via de lier namelijk niet meer wat je doet!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 08:51 #91600

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voordeel van een gasveer is ook dat je in heel licht weer de giek wat omhoog houdt waardoor je wat meer twist hebt. Giek hoeft dan niet door de wind opgetild te worden. Vwb de rek is inderdaad de lijn die je gebruikt van belang. Liefst dun dyneema gebruiken, rekt weinig en loopt het soepelst door de blokken. Alleen het gedeelte wat je in de hand hebt evt een iets dikkere dyneema (met mantel) gebruiken, alhoewel met genoeg vertraging daar 5 of 6 mm ook genoeg is. Aan 2 kanten aan kunnen trekken is ook een aanrader!

Genuarails met gelagerde karren is het mooist en redelijk onder druk te verstellen. Als je niet te veel uit wilt geven gewoon iets op je huidige karren frutten en schoot even beetje lossen om 'm naar voren te trekken. Verlies daarvan is nihil en je schoot moet je toch altijd opnieuw trimmen als je je lijoog verzet hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 17:37 #91735

@trotti; nee idd omdat ik dacht dat de capaciteiten beter zouden zijn. Voor de kraanlijn is een fijne bijkomstigheid, maar dat kost me eigenlijk nu even te veel.

@capolavoro: dubbele schoten is inderdaad de oplossing. Een mooi oplossing voor tijdens een wedstrijdje!

@FMJ: Twist door de giek een stukje omhoog te laten duwen? Waarom zou je bij weinig wind willen "lozen", vanuit mijn windsurftijd heb ik juist geleerde om meer bolling in het zeil te brengen wanneer er weinig wind is. Dit regel ik dan met de onderlijkstrekker...

In ieder geval ben ik er wel uit om geen vaste neerhouder te gaan kopen. Op dit moment gaat het met een lijntje naar de kuip (niet aan beide kanten, dat is wel erg profi), maar de vertraging is niet voldoende om makkelijk door te zetten met de hand.

Voor wat betreft de verstelling van de genuawagens. Gelagerd is niet echt een vereiste (vanwege de weinige wedstrijdjes), maar de vertraging is dus het meest belangrijk...

Dank voor jullie reacties zover...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 17:49 #91738

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Twist is niet om te lozen maar om "stallen" van je top te voorkomen. Hoe langer de mast des te groter het verschil in (schijnbare) windkracht en windhoek. (tussen top en giek) als het minder waait.

Indien de wind ruimer inkomt bovenin vang je dat op door je zeil te twisten.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 18:08 #91745

Aha, dus dat zie je bij weinig wind vanzelf in de top en op die manier kan je de top beinvloeden... Oke helder, maar tijdens het "cruisen" gaat me dat wel ver.

Maar ja - hand in eigen boezem - ik zei zelf dat ik steeds meer plezier krijg in het trimmen... Het is namelijk leuk om veel snelheid uit je boot te halen, maar het is pas weer leuk als je zeker weet dat het effect heeft (en waarom). Anders blijf je bezig....
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 18:21 #91746

@copolavoro: TWA, AWA? help mij eens even?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 19:21 #91751

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ware wind hoek (True Wind Angle)
Schijnbare windhoek (App Wind Angle)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 19:24 #91754

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
In mijn voorlaatste reactie was ik iets tekort door de bocht. Bij meer wind als de overloop het niet red en de schoot te laat is dan gooi je je neerhouder los waardoor het achterlijk open komt te staan. Op dat moment twist je zeil ook en dat is wel degelijk om te lozen. Denk bij aan uit het roer lopen.

Bij minder twist is het niet om te lozen, bij meer wind kan dat zeker het geval zijn.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 19:47 #91758

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Aha, dus dat zie je bij weinig wind vanzelf in de top en op die manier kan je de top beinvloeden... Oke helder, maar tijdens het "cruisen" gaat me dat wel ver.

Ach, kwestie van even goed naar je zeiltjes en je telltales kijken en even klein beetje pielen en je loopt 4 knoopjes ipv stil te liggen..

Op volstrekt vlak water, geen enkel rimpeltje zit bovenin vaak wel wat wind, als je die goed oppakt maak je al snel een beetje snelheid. Door die snelheid maak je ook nog wat schijnbare wind die je nog aan wat extra snelheid helpt. Regelmatig met een knoopje of 4 boten voorbijgevaren die echt volstrekt stillagen. Als je net zoals ik niet van motoren houdt loont even naar je zeil kijken dus wel 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 20:45 #91764

@beauty; ja bij veel wind loos ik zo ook wel. Kan soms net dat rifje schelen...

@FMJ; Dat ga ik és proberen! 4 knopen zij je he?! Geef je garantie? :lol:
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 30 sept 2009 22:31 #91786

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ken je boot en de kwaliteit van je zeilen niet. Maar moet nog wel ergens een filmpje hebben dat ik met een comfortcontainer (met goede, goed getrimde zeiltjes) met 4 kts een andere comforcontainer voorbij vaar die op dezelfde koers volstrekt stil ligt op volstrekt blak water 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 01 okt 2009 19:34 #91946

pfff, comfortainer.... au! Rating van het schip volgens de SW lijst hier op het forum verschilt maar 1 puntje van een first 31.7, hoor! :wink:

Nee alle gekheid op een giekie, ik ga het gewoon een keer proberen (kan het ook met de kraanlijn?).
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuawagen verstelbaar vanuit kuip en vaste neerhouder 01 okt 2009 21:18 #91978

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
31.7 is een van die boten die ik wel eens ingehaald heb met een comfortcontainer, sneller SW of niet :wink:

Maar wat ik al zei ik weet niet wat voor schip je hebt of ben dat vergeten als je dat al ergens geschreven hebt. Met de kraanlijn kan je ook je giek omhoog trekken, alleen heb je dan weer de kraanlijn in je luchtstroom zitten. Die stoort in principe een beetje, ik kan soms aan de telltales van het grootzeil zien dat ik 'm eraf moet halen. Maar juiste twist met kraanlijn is absoluut veel sneller dan veel te weinig twist zonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl