Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ventilatie motor ruimte

Ventilatie motor ruimte 30 nov 2009 18:07 #101716

Hallo,

Ik vroeg me af hoe anderen er tegen aankijken een motor loopt het beste met frisse en koele lucht.
Nu zie ik op een heleboel zeiljachten de motorruimte vaak goed waterdicht afgesloten, maar hoe doen ze dat met de ventilatie.
Ik heb zelf de motorruimte weer helemaal opnieuw opgebouwd en zit nu te bedenken waar de ventilatie zalplaatsen.
Er zat naamelijk oorspronkelijk ook geen ventilatie in.
Of is het niet nodig? bij scheepsmotors.

Groeten René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 30 nov 2009 18:13 #101719

Bij een benzinemotor moet een vonkvrije, elektrische ventilator de dampen afzuigen. De ventilator moet een paar minuten vóór het starten al draaien.

Bij een diesel moet er ook luchttoevoer zijn (zonder zuurstof geen explosie...). Bij mij lopen er twee slangen, 10cm diameter naar ventilatie openingen in de spiegel, welke beschermd zijn tegen inkomend water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 30 nov 2009 18:17 #101721

Beste Rene,

Ik heb een grote regenpijp (12,5 cm doorsnee) onder de vloer gemaakt en hem bij de mast bovendeks gelaten. Daarbovenop zit een ventilatie schelp die afsluitbaar is. Als er veel water overkomt moet die schelpdicht. ik heb gekeken hoe de motor loopt als ik hem "vergeet" open te zetten, de eerste 10 min. merk je geen verschil, daarna wordt het minder en moet ik voor het zelfde vermogen meer gas geven. Ik weet bijna zeker dat het brandstof verbruik gunstiger is als ik de ventilatie toevoer open zet. Ik moet er wel bijvermelden dat mijn machinekamer luchtdicht is zodat ik de motor nauwelijks kan horen als deze loopt. De reden dat ik de schelp bij de mast heb is dat je dan de motor in de kuip ook niet kan horen, zo'n pijp dreunt nogal en die wil je niet in de kuip hebben.

Als je de mogelijkheid hebt om ventilatie toe te voegen dan zou ik het zeker doen, persoonlijk zou ik hem wel afsluitbaar maken zodat het corrosieve zeewater moeilijker bij de motor kan komen. Op grote zee schepen hebben ze ontziltingsfilters in de ventilatie schachten zitten, ik heb me echter nooit echt verdiept in deze materie omdat ik dat een beetje overkill vind op een zeiljacht.

groet,

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 30 nov 2009 19:54 #101754

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Je zou ook in de kuip een afsluitbare paddestoel ventilator kunnen monteren om de luchttoevoer te verzorgen naar je motorruim. Als je hem niet nodig hebt kan je deze waterdicht afsluiten. Op zich heb je niet eens zo'n groot gat nodig om voldoende zuurstof de motorruimte in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 09:30 #102590

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ondanks het feit dat de motor watergekoeld is kan de temp in de motorruimte aardig oplopen.
Geforceerde ventilatie is bijgevolg raadzaam.

Bij moderne jachten gebeurt dat middels dikke flexibele buizen waarvan de ene bovenaan het motorcompartiment is geplaatst , met aan de ingang een bimetaal dat bij bepaalde temp de afzuigventilator in werking zet.
De andere buis wordt min of meer onderaan geplaatst , zo ver mogelijk van de afzuig buis welteverstaan.

Vergeet ook niet dat een dieselmotor van iets of wat formaat een enorme hoeveelheid lucht verbruikt voor de verbranding (ontploffing) , bijgevolg kan je de motorruimte niet (quasi) lucht-geluidsdicht isoleren omdat er anders een luchttekort optreedt dat nadelig is voor de werking van de motor.
Je krijgt dan een kleine onderdruk , en om een idee te geven van wat lage luchtdruk doet aan een verbrandings/ontploffingsmotor volgende cijfers.
Per 1000 voet (300 meter) hoogte gaat het rendement/prestatie van een motor met ongeveer 3% achteruit.

Reken zelf maar uit aan de hand van de luchtdruk die je zou meten in een volledig afgesloten motorcompartiment.
Rechtstreekse aanvoer van buitenlucht is dus een must !

Beste groeten
Laatst bewerkt: 06 dec 2009 09:31 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 09:42 #102594

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Free Bird schrijft:

Bij een diesel moet er ook luchttoevoer zijn (zonder zuurstof geen explosie...). Bij mij lopen er twee slangen, 10cm diameter naar ventilatie openingen in de spiegel, welke beschermd zijn tegen inkomend water.

Hallo,

Ik heb dat ook, maar vraag me af hoe precies water wordt buiten gehouden. Kun je dat verduidelijken ?
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 06 dec 2009 09:43 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 11:23 #102610

Er zitten twee 'kappen' op de spiegel, zijn aan de onderkant open. Moet erg tekeer gaan wil er water in de slangen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 13:35 #102624

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De aangesloten slangen maken ook nog eens eerst een bocht naar boven (zwanehals), als extra beveiliging tegen binnenkomend water (breker achterop of zo).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 13:41 #102627

Delphi32 schrijft:
De aangesloten slangen maken ook nog eens eerst een bocht naar boven (zwanehals), als extra beveiliging tegen binnenkomend water (breker achterop of zo).
Ja, bij dat slagschip van jou... bij mij niet hoor...
Nou ja, een heel klein dwergeendenhalsje dan.
Laatst bewerkt: 06 dec 2009 13:42 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 14:50 #102634

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
sailbleu schrijft:
de verbranding (ontploffing)

Het mag muggenziften zijn, maar het is echt een (gecontroleerde) verbranding die in de motor optreedt, (gelukkig) geen ontploffing.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 15:39 #102645

Ben gek op het ziften van muggen ;)

Wat wordt er nog gecontroleerd, hoewel ik denk dat je gestuurd bedoelt, nadat de verbranding in werking is gezet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 15:54 #102648

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Free Bird schrijft:
Delphi32 schrijft:
De aangesloten slangen maken ook nog eens eerst een bocht naar boven (zwanehals), als extra beveiliging tegen binnenkomend water (breker achterop of zo).
Ja, bij dat slagschip van jou... bij mij niet hoor...
Nou ja, een heel klein dwergeendenhalsje dan.

Vandaar mijn interesse in dat beveiligingsdetail. Op mijn Contest25 kan ik nl. ook geen echte zwanehals ontwaren daar. Het kan wellicht aan mij liggen.

Geen zwanehals of een ander (onzichtbaar) effectief attribuut zou me bevreemden, omdat de boot op zich (kust)zeewaardig is ontworpen. Ik vraag me af in/vanaf welke omstandigheden de zaak feitelijk water gaat inlaten en dit dus een zwak punt wordt. Waar zou het water precies terechtkomen in het motorsysteem?
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 16:10 #102652

Bindrif schrijft:
....Ik vraag me af in/vanaf welke omstandigheden de zaak feitelijk water gaat inlaten en dit dus een zwak punt wordt. Waar zou het water precies terechtkomen in het motorsysteem?
Het water zou bij mij onder de motor in de bilge terecht komen, daar eindigen de slangen ook. En daar zit dan weer de slang van de lenspomp, dus het water is er ook weer zo uit. Maar voorkomen is altijd beter. Als je echt voortdurend brekers op de kont krijgt die zo groot zijn dat het water door de slangen naar binnen wordt geperst zit je toch in een vaargebied waar de CE markering niet op slaat denk ik. Mijn sjanootje is iig niet bedoeld voor de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 16:17 #102653

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Free Bird schrijft:
Het water zou bij mij onder de motor in de bilge terecht komen, daar eindigen de slangen ook. En daar zit dan weer de slang van de lenspomp, dus het water is er ook weer zo uit.

ja, dat zal op mijn contestje ook wel het geval zijn (zit ook lenspomp in bilge); ergens in het blok lijkt me niet logisch.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 06 dec 2009 16:20 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 19:00 #102678

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Free Bird schrijft:
Wat wordt er nog gecontroleerd, hoewel ik denk dat je gestuurd bedoelt, nadat de verbranding in werking is gezet?

Ik bedoel gecontroleerd, niet gestuurd, maar op een andere manier dan jij hier nu onder verstaat, denk ik.

Ik bedoel eigenlijk dat het verloop van de verbranding gecontroleerd verloopt, dus op de manier zoals de ontwerper het wil. De vorm van de verbrandingskamer zorgt daar o.a. voor. Uiteraard valt er weinig te controleren of bij te sturen als de verbranding eenmaal gestart is.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 06 dec 2009 19:12 #102681

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Mijn motor haalt zijn lucht voor de verbranding niet uit de motorruimte maar via een slang uit de buitenlucht.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 12 dec 2009 06:53 #103976

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hen3 schrijft:
sailbleu schrijft:
de verbranding (ontploffing)

Het mag muggenziften zijn, maar het is echt een (gecontroleerde) verbranding die in de motor optreedt, (gelukkig) geen ontploffing.




taal.vrt.be/taaldatabanken_mas.../o-oz/tk-o0043.shtml

Ik voegde het er aan toe voor de ouderen onder ons.
Ben nu ook wel geen 20 jaar meer.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 12 dec 2009 07:15 #103977

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Een ontploffing kan je nog overzien maar een explosie :dry:

www.keuzesintransport.nl/web2/.../explosiemotor.shtml

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ventilatie motor ruimte 12 dec 2009 09:29 #103985

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
mgbgt1975 schrijft:
Mijn motor haalt zijn lucht voor de verbranding niet uit de motorruimte maar via een slang uit de buitenlucht.

Op zich is dat voor de verbranding prima , hierdoor hou je de meeste Pk's over ,de lucht is niet opgewarmd en heeft een klein volume.
Dus de meeste zuurstof molecule in zich.
Maar voor de koeling van andere dingen in de motor kamer is het weer minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl