Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vorst en bilgewater

vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:28 #105008

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Eerst en vooral excuses als dit onderwerp niet op de juiste plek staat.

Onze boot overwintert op de wal en heeft een doorgestoken mast. Alles is volledig in orde gebracht met antigel etc om de afsluiters te beveiligen, maar ik ben de bilge vergeten leegmaken, nu blijkt het bilge(regen)water bevroren te zijn. De bijhorende bilgepomp zal eraan zijn (vrees ik ...) maar nu is mijn vraag, kan dit constructieve schade aan het schip veroorzaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:41 #105011

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat ligt aan hoe de omgeving is.
Ik bedoel zit het ijs aan de zijkanten opgesloten door rechte wanden ,of lopen die wanden van onder naar boven uit elkaar.
Als het eerste het geval is kan het een probleem zijn.
Anders komt de ijsklomp gewoon omhoog.

En wat de pomp betreft kan dat best wel meevallen.
Maar laat hem pas weer draaien als alles maar dan ook alles weer vloeibaar is.
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 10:43 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:44 #105012

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Zoals Tondini ook al zegt hangt het van een aantal factoren af maar de kans dat het schade aanricht is heel erg klein. Zolang er ruimte voor het ijs is om uit te zetten kan er eigenljk niks mis gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:47 #105013

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Zal zo goed mogelijk proberen te beschrijven:
De bilge is vrij hoog en vrij lang.ongeveer 30cm diep met rechtopstaande wanden, maar vrij lang dus als het ijs slim genoeg is zou het kunnen uitzetten in de lengterichting van de boot. Daarboven volgt ze de rompvorm (rond naar boven dus).
Echter ik zit met een paar "kamers" zal ik het maar noemen die door gaatjes met elkaar verbonden zijn, zou ik daar schade ondervinden?
De bilgepomp kost ook niet zo veel dus als die eraan is ... spijtig.

Hoe zit het met de afdichting van de kielbouten? of moet ik me daar ook geen zorgen over maken? Eigenlijk eerste keer dat ik ijs in mijn bilge heb :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:56 #105015

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik zou er alsnog antivries indoen. Zo hard heeft het nog niet gevroren, tenslotte. Al was het maar voor je gemoedsrust.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:57 #105016

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
goed idee :-)
ga ik vanavond wat bovenop gieten :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:57 #105017

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Zo je het nu beschrijf heb ik wat meer bedenkingen.
Ijs is in het begin , zo als nu met deze temperaturen nog wel slim en zoekt de weg van de minste weerstand.
Maar als het harder gaat vriezen ( en dat komt over 2 dagen ) is het een dommekracht en drukt alles stuk.
Maar een stalen boot kan daar beter tegen dan een polyester boot.
Dus als het een polyester boot is ging ik nu naar de haven met gereedschap om het ijs te verwijderen.

Neem warme handschoenen mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 10:59 #105019

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
yep, ik rij vanavond naar de boot met een hamertje en een schroevendraaier en nadien een goeie scheut antivries in de bilge. Ik heb 20l pure antivries, zou ik die puur erin gieten of zou die verdund mogen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:01 #105020

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Ik zou geen geweld gebruiken om dat ijs weg te halen. Ik heb wel een idee, maar of dat praktisch uitvoerbaar is, is vraag twee.

Vorig jaar had ik een soortgelijk probleem in huis, waar de hevel van mijn vuilwatertank buiten was bevroren (ik heb een woning waar ik water recycle) Het ijs kon geen kant op behalve de buis van 70mm stukdrukken. Ik heb toen warm water erover laten stromen. Dat is niet voldoende om het hele blok te laten smelten, maar maakt het wel kleiner. Zodat je het eruit kan halen.

Vraag is dus of je daar op lokatie voldoende warm water kan tappen of opwekken.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 11:04 door Madison.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:05 #105021

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
zou mogelijk zijn, ik kan waarschijlijk wel een waterkoker meenemen naar de werf waar ze staat.
wat denken jullie van "ontdooier voor autoruiten" het proberen waard of handjes afhouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:06 #105022

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik zou niet gaan meppen in je boot bij deze kou. Laat de chemie het werk doen en giet wat onverdund anti vries op het ijs.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:16 #105024

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Of zout erop gooien, of de boot binnen warmstoken met een lekker kacheltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:27 #105028

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gewoon de accuboor meenemen met een flinke houtboor. Als je er een flinke hoeveelheid gaten in het ijs boort voordat je er pure antivries over heen giet, heb je veel meer kans dat het opgenomen wordt en het ijs echt gaat smelten. Boren kan qua 'geweld' geen kwaad volgens mij.

Als je het persé sneller wilt ontdooien maak je er met de accuboor een flinke inkeping in, giet daar water in en hangt daar snel zo'n ouderwetse dompelaar in. Maar vraag me niet hoe lang je er dan bij moet blijven zitten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:27 #105029

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je een kachel aan boord hebt doe hem aan.
En dan een ventilator kachel erop laten blazen.
Dan gewoon een Berenburger nemen een goed boek pakken.
Als het wat los zit dus er zit water om heen met een boormachine er gaatjes in boren.
Niet door de boot maar allen in het ijs.

Dan kun je er zo stukken uit pakken.

proost
We horen morgen wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:30 #105030

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
tondini schrijft:
Als het wat los zit dus er zit water om heen met een boormachine er gaatjes in boren.
Niet door de boot maar allen in het ijs.
Jawel, juist wel door de boot, dan heb je een volgende vorstperiode tenminste geen water meer in de bilge staan! :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:31 #105031

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
beewee schrijft:
Als je het persé sneller wilt ontdooien maak je er met de accuboor een flinke inkeping in, giet daar water in en hangt daar snel zo'n ouderwetse dompelaar in. Maar vraag me niet hoe lang je er dan bij moet blijven zitten....

Dat is wel uit te rekenen, hoe lang dat duurt. Het ijs zal -2 graden zijn, en het moet naar +2 graden (dan pas smelt ijs). Het volume is ook bekend en als je het in een uur klaar wilt hebben kan je uitrekenen he groot je dompelaar moet zijn qua vermogen. Wel is het zo dat de overgang van een vaste stof naar vloeibare toestand meer vermogen kost dan gewoon water 4 graden verwarmen.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 11:32 door Madison.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 11:34 #105032

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ja, en de warmteoverdracht naar de kiel en romp dan?? Als het ijs vloeibaar wordt is dat een mooie geleider. Tel er nog maar 25-50% bij, schat ik zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 12:52 #105045

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Een kachel kan lang duren is mijn ervaring. Zelfs kleine ijsblokjes blijven in een ruimte van 20 graden geruime tijd in vaste vorm. Als je het ijs in blokken er uit kan pakken, wil het wel lukken.

Ook alleen antivries er op gieten schiet niet echt op. Dat zorgt er voor dat het gesmolten water niet meer bevriest maar om ijs om te zetten in water is het niet echt geschikt. Voor het ijs is het gewoon een andere stof van een paar graden warmer (en dat wordt door het ijs al snel laag) en gaat pas mengen met het water als het water gesmolten is. Als het antivries de tempratuur van het ijs krijgt (-1 ofzo) gebeurt er zelfs nauwelijks meer iets.

Een grotere delta T met bijv. een waterkoker schiet wel op. Zeker als je heet water op het ijs giet barst het vaak en kun je het zo er uit pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 12:58 #105047

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
tondini schrijft:
Zo je het nu beschrijf heb ik wat meer bedenkingen.
Ijs is in het begin , zo als nu met deze temperaturen nog wel slim en zoekt de weg van de minste weerstand.
Maar als het harder gaat vriezen ( en dat komt over 2 dagen ) is het een dommekracht en drukt alles stuk.
Maar een stalen boot kan daar beter tegen dan een polyester boot.
Dus als het een polyester boot is ging ik nu naar de haven met gereedschap om het ijs te verwijderen.

Neem warme handschoenen mee.

Eehh... ijs heeft bij -4 graden het grootste volume en daarna krimpt het weer als ik het juist heb. Daarnaast is het verschil in volume tussen water en ijs niet eens zo heel erg groot. Dus als het nu -20 wordt zal het ijs niet meer schade aanrichten dan nu. Gelukkig liggen de verwachtte minima niet onder de -7 dus valt het allemaal reuze mee.
Vorig jaar heb ik in een polyester boot een groot deel van de winter ijs in de bilge gehad en nergens last mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 13:05 #105049

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Boot in het water is bijna nooit een probleem.
Water heeft het kleinste volume bij + 4 graad en zet uit daar boven en daar onder.
Dat stopt bij 100 graad boven en bij 273 graad onder nul
nu denk ik dat het hier niet zo koud word
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 14:21 #105064

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gaten in het ijs boren, en niet-voorgemengde antivries nemen. Die meng je met bloedheet water tot een bescherming tot -20° C en gooi je zo in de bilge. Wel goed ventileren anders blijf je er in denk ik..

Daarna de bilge wel leeg pompen, of er nog meer onverdunde antivries in mikken, anders staat er bij -10°C weer een Elfstedentocht in je bilge ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 14:59 #105077

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Waarom zou je de anti-vries met heet water moeten mengen?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 15:18 #105078

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
trotti schrijft:
Waarom zou je de anti-vries met heet water moeten mengen?

- Antivries mengt zich slecht met hardgevroren ijs. Het duurt dan veel te lang om tot de volledige diepte door te dringen, en je zult steeds moeten roeren, hakken en schrapen om het proces in gang te houden.
- Heet water werkt heel even, tot de boel is afgekoeld. Als je daarmee niet al het ijs hebt kunnen smelten heb je nog meer potentieel ijs.

Ik denk dat een heet anti-vries mengsel het ijs zowel door zijn chemische werking als door de warmte zo goed mogelijk doet smelten. Garantie tot de voordeur kajuitdeur uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 15:23 #105079

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Aha, ik dacht even dat je bedoele dat de anti-vries met zoiezo met heet water gemengd moest worden...

Ik ben zelf trouwens van mening dat houtje-touwtje in dit geval het best werkt! Gewoon het ijs breken en dat in stukjes eruit halen!
Werkt bij mij ook het beste. Ik heb nemalijkaltijd wat lekwater onder mijn kajuitingang staan. Dit bevriest als het koud is (net als elk ander water ;)) en kan ik gemakklijk eruit halen als het ijs is geworden!

Scheelt bovendien weer 15 minuten hozen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vorst en bilgewater 16 dec 2009 15:36 #105081

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als het water door-en-door bevroren is, en meer dan 5 cm dik is, breekt het niet echt makkelijk.. Verder heeft deze bilge rechtopstaande wanden en wat tussenschotten, dus het ijs zal aardig klem zitten.

Maar "het ijs breken" is nooit verkeerd, heb ik wel eens gehoord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl