Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Materiaal voor overloop in Spanker

Materiaal voor overloop in Spanker 26 okt 2006 21:43 #10730

Beste Martin,

Watervast multiplex is sterker dan massief hout en kun je dus dunner verwerken.
Toch komen er behoorlijk krachten op een overloop voornamelijk in verticale richting.
Ik zou er eerder voor kiezen om de overloop naar beneden te steunen dan horizontaal, met andere woorden een verticale verbinding zoeken naar de spanten of je kielbalk in het midden van de overloop.
Gezien de krachten zou ik gaan voor 2 x 18 mm.

Mocht je toch overwegen om een verbinding te zoeken met de zwaardkast, moet je ook even de looplijnen van je fokkenist in ogenschouw nemen, deze lijken me niet te verbeteren met een obstakel in je boot.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Materiaal voor overloop in Spanker 26 okt 2006 22:12 #10732

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Hoi Martin,

In onze FD is de overloop niet door een houten constructie ondersteund. Dat zie je in wedstrijdboten heel vaak en lijkt me ook voor jou het overwegen waard.

De overloop is gewoon een rails van Harken die stevig in beide zijdekken is ingebouwd. Hij wordt door 3 metalen spijltjes ondersteund/verzekerd. De rails op zichzelf is ruim sterk genoeg om de krachten te dragen.

Op deze manier is het veel makkelijker zelf een overloop in te bouwen, bovendien houdt het de boot overzichtelijker en scheelt het gewicht.

Misschien vind je dit een optie,
hoe dan ook veel succes met klussen.

grts,
Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Materiaal voor overloop in Spanker 27 okt 2006 23:09 #10759

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Tsja, het is natuurlijk wel mogelijk. Er is natuurlijk een beetje inventiviteit voor nodig. Als het om een wedstrijdboot gaat kan ik je natuurlijk wel aanraden om alles vanaf de kuiprand bedienbaar te maken.

In de FD zijn alle lijntjes via een soort plastic console naar de dekrand geleid. In de rand verdwijnen de lijntjes door gaatjes met blokjes. Onderdeks wordt door elastiekjes de overtollige lijn weggetrokken.

Dit werkt echt supergoed; nooit meer losse eindjes in de boot en bijtrimmen kan altijd vanuit de hangpositie. Ik weet niet of dit in de Spanker ook kan, misschien kun je uit een andere wedstrijdspanker inspiratie halen.

succes
Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Materiaal voor overloop in Spanker 29 okt 2006 08:33 #10769

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Algemeen bouwprincipe, een vlak oppervlakte is meestal minder sterk, als je de overloop iets bolling geeft is deze sterker geworden. Let wel op dat de bolling van zichzelf uit geen spanning heeft!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Materiaal voor overloop in Spanker 30 okt 2006 08:47 #10778

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Het is een beetje duur om het profiel door Harken te laten buigen, en echt nodig is het niet. De gebogen profielen die je ziet zijn om andere reden gebogen nl om de schootspanning gelijk te houden wanneer je de kar verplaatst maar het verschil is zo marginaal dat je ze bijna niet meer ziet. In de meeste wedstrijdboten word er met een Harken z.g. "Windward Sheeting Car" gevaren, een absolute aanrader! Bij deze kar open de lijklem zich vanzelf als je de wagen naar loef trekt, je hoeft dus niet eerst de (lij)bedieningslijn uit de klem te gooien. Wel een beetje prijzig maar zeker de moeite waard om te overwegen!
Succes,
Louk 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Materiaal voor overloop in Spanker 30 okt 2006 20:12 #10816

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Hallo Martin,
Het maakt niet uit waar de wagen staat. Als de giek naar lij trekt staat de lijklem open.Beide bedieningslijnen blijven in de klem, als je de wagen aan de loefkant hebt staan vóór de overstag hoef je niets te doen. Ná de overstag kun je gewoon de wagen van de lijkant naar de nieuwe loefkant trekken. De lijklem staat den open. De trekrichting op het overloopblok bepaalt welke klemo pen gaat. Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld maar het mooie is dat het zeer simpel werkt! Je kunt ook vóór de overstag de wagen al wat naar lij laten lopen, dan heb je wat minder te trekken ná de overstag, de wagen staat dan bijvoorbeeld in het midden. In de FD trek je de wagen over het algemeen helemaal naar loef na de overstag en doe je de rest met de schoot. Gaat het wat harder waaien laat je hem wat naar lij gaan. Één en ander hangt ook een beetje af van de lengte van de overloop (= breedte van de zijdekken die vrij is in de FD)
Groeten,
Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl