Hallo,
Omdat mijn roerblad van elende uit elkaar viel
( zie hier ) heb ik de boel uit elkaar gehaald en ontdaan van schuim en rottend hout. Nu ligt er een ontwerp voor een nieuw roerblad klaar maar resten nog wat vragen over de roerkoning. De (niet-rvs) stalen delen die aan de as zitten, worden vervangen door RVS.
De roerkoning is opgebouwd uit twee delen:
- Een as dat grotendeels in het roerblad zat. Dat wordt onderdsteund door twee kunststof lagers, één waar de as het blad uit komt en één nabij het einde van de as.
- Daar op zit een soort kwadrant met daarop weer een stuk as gelast. Mogelijk is dit deel later toegevoegd toen ooit de kuip verhoogd werd (dat wordt nu weer terug gedraait). Halverwege deze as zit een stuwdruklager dat voorkomt dat het roer onder de boot uit donderd.
Visueel:
Zelf heb ik deze constructie niet eerder gezien. Komt iets dergelijk vaker voor? Met namde de verbindingen tussen de assen (drie moeren die slechts een klein stukje in de as zitten) vind ik twijfelachtig:
Is mijn twijfel terecht of kan dit prima?
Nu wordt toch het roer incl as onder handen genomen en ook weer de kuip verlaagd. Er zijn grofweg twee mogelijkheden:
- alleen de onderste as gebruiken en daar dan de helmstok aan vast maken. de helmstok 'begint' dan op de kuipvloer. Maar het studruklager vervalt dan ook. Hoe wordt normaal voorkomen dat je roer zinkt? Alleen door het klemblok waarmee de helmstok vast zit?
- beide delen blijven gebruiken en dan de helmstok laten beginnen op het achterdek. Dat kwadrant kan dan gebruikt worden om onderdeks een stuurautomaat te monteren. Alleen heb je dan weer een potentieel probleem: de verbinding tussen beide assen...
Iemand hier een mening over?