Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: roerkoning

roerkoning 24 feb 2010 23:27 #116345

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Hallo,

Omdat mijn roerblad van elende uit elkaar viel ( zie hier ) heb ik de boel uit elkaar gehaald en ontdaan van schuim en rottend hout. Nu ligt er een ontwerp voor een nieuw roerblad klaar maar resten nog wat vragen over de roerkoning. De (niet-rvs) stalen delen die aan de as zitten, worden vervangen door RVS.

De roerkoning is opgebouwd uit twee delen:

- Een as dat grotendeels in het roerblad zat. Dat wordt onderdsteund door twee kunststof lagers, één waar de as het blad uit komt en één nabij het einde van de as.

- Daar op zit een soort kwadrant met daarop weer een stuk as gelast. Mogelijk is dit deel later toegevoegd toen ooit de kuip verhoogd werd (dat wordt nu weer terug gedraait). Halverwege deze as zit een stuwdruklager dat voorkomt dat het roer onder de boot uit donderd.

Visueel:


Zelf heb ik deze constructie niet eerder gezien. Komt iets dergelijk vaker voor? Met namde de verbindingen tussen de assen (drie moeren die slechts een klein stukje in de as zitten) vind ik twijfelachtig:

Is mijn twijfel terecht of kan dit prima?


Nu wordt toch het roer incl as onder handen genomen en ook weer de kuip verlaagd. Er zijn grofweg twee mogelijkheden:

- alleen de onderste as gebruiken en daar dan de helmstok aan vast maken. de helmstok 'begint' dan op de kuipvloer. Maar het studruklager vervalt dan ook. Hoe wordt normaal voorkomen dat je roer zinkt? Alleen door het klemblok waarmee de helmstok vast zit?

- beide delen blijven gebruiken en dan de helmstok laten beginnen op het achterdek. Dat kwadrant kan dan gebruikt worden om onderdeks een stuurautomaat te monteren. Alleen heb je dan weer een potentieel probleem: de verbinding tussen beide assen...

Iemand hier een mening over?
Laatst bewerkt: 24 feb 2010 23:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 07:35 #116356

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je toch bezig bent kan je ook overwegen om hem uit 1 stuk te laten maken....

En ikzelf zou kiezen voor de langere optie. Ik weet niet hoe breed je kuipvloer is, maar ik denk zomaar dat je helmstok dan meer bewegingsvrijheid krijgt (uitslag zeg maar)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 08:31 #116362

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
ja die overweging heb ik gedaan maar snel weer mee gestopt toen ik de prijzen zag... :huh: voor die dik 1000 euro aan alleen al materiaal kosten, hergebruik ik graag de as. Ook omdat die nog prima is.

HMet genoeg kromming in de helmstok kan deze maximaal uitslaan (180 graden). Zo was het ook.

Mij lijkt de langere optie ook fijner in gebruik maar de kortere vesie weer beter qua constructie (met de huidige as dan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 08:51 #116365

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
wij hadden vroeger (Waarschip) een hennegatskoker tussen de kielbalk en de vloerkuip. Onderin en bovenin de hennegatskoker tufnul wrijvingslagers(bussen) waardoorheen de roerkoning stak. Om de roerkoning een ring gebout, die over de bovenste tufnol bus gleed en er voor zorgde dat het roer niet kan zakken.
Boven op de roerkoning een passtuk voor de aansluiting met helmstok. Dat was een bronzen kop, vastgezet door pen-gat verbinding. Helmstok kon dus scharnieren omhoog-omlaag. Helmstok gebogen S-vorm, dus de bronzen kop zat redelijk in de buurt van het bovenste lager. Dan heb je geen toplager nodig.
Hoe langer de roerkoning, hoe moeilijker krijg je hem ingestoken, het moet immers van onderen uit.
Verbingingen aan de roerkoning zijn normaliter:
- ring om koning, in ring tapgaten, in tapgaten inbusdraadstiften met punt, kuiltje in roerkoning op de juiste plek boren, inbusdraadstiften aandraaien: klaar.
- als het moment op moet nemen (bv bij kwadrant) dan met spie. Zowel in kwadrant als roerkoning een spiebaan frezen, spie erin, klaar. Voordeel is dat je dit altijd weer loskrijgt. Die eerder genoemde gat-pen verbinding kan ook, maar RVS en brons en zo gaat iets corroderen: vast als een huis, dat wordt uitboren. En eigenlijk heb je een taps gat en taps pen nodig: nog moeilijker dan een spiebaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 10:16 #116375

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Roerlager vervangen

Mogelijk dat je hier iets mee kunt. Nieuw roer kun je ook met het in NL gevestigde bedrijf Jefa contact opnemen Jefa

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 15:58 #116387

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
@ thx, dat lijkt op de contructie zoals die ooit was. Maar mijn kop is niet van brons maar lijkt van aluminium te zijn. Ik denk dat ik daar heen ga: as uit 1 deel en dan met een ring om de koning boven het bovenste lager.

@ gregor, je site had ik al gelezen maar het was me niet helemaal duidelijk hoe het roerkoning nu begrenst wordt in verticale richting. Die jefa site is ook handig maar was ook al bekend :) toch bedankt uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 18:08 #116396

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
Begrjp ik het nu goed dat je hele gewicht van je roer aan de klemdruk van die drie boutjes hangt? Of zie ik iets over het hoofd? Je roer staat toch niet op een voetplaat of iets dergelijks onderaan?


Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 25 feb 2010 18:30 #116397

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Dat zie je goed en dat is nou net waar ik problemen mee heb :)
Nu klemmen de lagers natuurlijk wel wat (koste ook op het droge wel wat moeite om het roer er uit te krijgen) maar toch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:roerkoning 27 feb 2010 21:30 #116582

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Hmm ik heb die site van Jefa eens goed zitten doorspitten en daar hangen ze hun roeren ook op aan slechts een ring met een paar boutjes. Dus blijkbaar is dat wel genoeg...

Ik denk dat ik er wel uit ben: vanaf de kuipvloer een S-vormige helmstok, alleen het onderste deel van de as gebruiken en dan het bovenste lager op de kuipvloer met daarop zo'n ring.
Mocht die ring dan een keer niet voldoende zijn, verzuipt het roer niet meteen door het klemblok van de helmstok.

Dan vervalt alleen het kwadrant maar een onderdekste stuurautomaat heb ik toch niet. En dan moet ik nog een paar mm van het bovenste stukje van de as afdraaien voor het klemblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl