Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: waarom de mast eraf moet, op de wal....

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 06:59 #118360

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
daar snap ik nou niets van. Die bokken waar de boten op stonden, zien er allemaal enorm degelijk uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 07:12 #118361

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
komt omdat ze geen boegschroeven kennen daar, anders hadden ze zich in de wind kunnen draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 07:39 #118366

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Met die lucifers stokjes eronder waren ze er ook afgewaaid zonder mast. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 08:07 #118370

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Schepen stonden op bokken gemaakt van steigerpijp, gewoon met spi koppelingen.
Een dergelijke koppeling kan nooit het gewicht van de boot dragen, vragen om moeilijkheden!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 08:33 #118372

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
ze stonden op de kant voor reparaties, nou dat komt goed.
De bokken: grote marge nemen dus, overdreven stevig maken. Als ik de professionele bokken zie bij ons dan denk ik moet dat nou?? Ja dus.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 08:38 #118373

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
steigerpijp idd niet ok. Maar ook met echte "bokken" kan je problemen krijgen hoor.
http://www.xs4all.nl/~pe1hma/storm2007/Stormschadejanuari2007/deravagebijjachthavenwaterkantfoto3.jp
Laatst bewerkt: 11 mrt 2010 08:40 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 12:24 #118407

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Gewoon bootje lekker in het water laten liggen. Lekker winterzeilen, nouja dit jaar kon je er beter ijzers onder binden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 12:27 #118408

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zonsnel schrijft:
Schepen stonden op bokken gemaakt van steigerpijp, gewoon met spi koppelingen.
Een dergelijke koppeling kan nooit het gewicht van de boot dragen, vragen om moeilijkheden!

ik heb toevallig net mijn huis helpen bouwen.
Steiger (van pijp en met spi-koppelingen) van 3 verdiepingen hoog, bovenop volgestapeld met enige tonnen dakpannen.
Aan de pijp en de koppelingen hoeft het niet te liggen, die kunnen vele tonnen dragen!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 12:32 #118409

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Tjah, het ligt er maar net aan wat je ermee wilt...

Ik kan me voorstellen dat bij een jutterende boot de steigerpijpen met spiverbindnigen niet ideaal zijn, die kunnen ook losjutteren.

Daarnaast zien de bokken er nou ook niet bepaald overbemeten uit..

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 13:58 #118414

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Capolavoro schrijft:
Zonsnel schrijft:
Schepen stonden op bokken gemaakt van steigerpijp, gewoon met spi koppelingen.
Een dergelijke koppeling kan nooit het gewicht van de boot dragen, vragen om moeilijkheden!

ik heb toevallig net mijn huis helpen bouwen.
Steiger (van pijp en met spi-koppelingen) van 3 verdiepingen hoog, bovenop volgestapeld met enige tonnen dakpannen.
Aan de pijp en de koppelingen hoeft het niet te liggen, die kunnen vele tonnen dragen!

groet
t

Een steiger mag maximaal belast worden met 3kn/m2 of met een piekbelasting van 3kn op een plaats van 0,5 bij 0,5. Het geheel is afgesteld op de planken, pijpen en koppelingen. De koppelinen zijn vaak de zwakste schakel.
Heb je geluk gehad met je pannen!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 15:08 #118422

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zonsnel schrijft:
Een steiger mag maximaal belast worden met 3kn/m2 of met een piekbelasting van 3kn op een plaats van 0,5 bij 0,5. Het geheel is afgesteld op de planken, pijpen en koppelingen. De koppelinen zijn vaak de zwakste schakel.
Heb je geluk gehad met je pannen!

ik had 2 pallets met dakpannen op een steiger van ca 10 m2, dat is 30 kn totaal, ofwel 3 ton toegelaten. Het was vast vlak in de buurt met die pannen. Maar een bootje staat op zijn kiel op de grond, via de bok. Dus die belastingen van de steigerpijp-bok zijn nooit zo groot. In de bouw hebben we wel elke week alle koppelingen weer even vastgezet, zo'n steiger juttert wat af..... zullen die grieken in Patras vast niet gedaan hebben.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 16:03 #118424

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Misschien kunnen die steigerpijpen heel wat hebben. Maar feit blijft dat de gangbare bokken die we in Nederland zien onder boten heel wat steviger zijn.
De bokken op de foto zijn niet omgevallen, maar in elkaar gefrommeld. Dan zijn ze dus te zwak.
- Marti
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 17:21 #118432

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
soms waait een boot (80 voet!) in zijn geheel van de bok af....
www.sailinganarchy.com/fringe/...farr%2080%20tips.jpg
ik blijf erbij: mast plat op de kant.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 17:48 #118435

Ach ja maar dat is ook zo'n light displacement...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 18:29 #118441

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Mast er op laten: kan, maar liever plat.
Steigerbuis: kan, maar liever iets sterker.
De werkelijke fout zit hem echter in het principe van de opstelling.
Je boot op de kiel zetten (met mast) en dan een daaronder opgebouwde steunconstructie? Uitstekend (tot windkracht 5)
Je boot op een frame zetten (met mast) waaraan de steunen zijn bevestigd? Ook goed (tot 9 Bft)
Wil je daarboven ook nog met een gerust hart naar huis dan zul je boot vrij in een bok moeten hangen waarbij de kiel dus niet op de grond of op het "basisframe" van de bok rust.
Reken het maar na!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 20:10 #118460

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Ik ben jaloers! Die mensen mogen allemaal een nieuwe boot kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 20:15 #118463

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schrijft:
Wil je daarboven ook nog met een gerust hart naar huis dan zul je boot vrij in een bok moeten hangen waarbij de kiel dus niet op de grond of op het "basisframe" van de bok rust.
Reken het maar na!

dan kan nog steeds de boot of van de bok waaien of met bok en al omwaaien. Reken de hefboom (masthoogte versus breedte van de bok) maar uit!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 11 mrt 2010 20:15 #118464

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Is domino D-day al geweest dan...? Inderdaad er hoeft er maar één te gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 08:47 #118505

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat risico van omvallen als dominostenen wordt kleiner als je de boten met een kleine tussenruimte naast elkaar zet. 5 tot 10 cm is voldoende. Als daarnaast het bok van de "buitenboten" met extra steunen verbreedt wordt kan het wel iets meer hebben dan een stormpje. Bij onze winterstalling staan altijd een aantal boten met staande mast waaronder de onze en ik kan me niet herinneren wanneer er 1 omgewaaid is. Om anderen voor te zijn, hier kan ook een slecht geheugen debet aan zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 09:27 #118513

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Het gebeurt natuurlijk ook bijna nooit dat er boten echt omwaaien.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 10:33 #118517

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
fixh1 schrijft:
Ach ja maar dat is ook zo'n light displacement...

Hahaha, ja; net een frisbee als de wind er flink onderdoor jaagt. Dan stijgt ie gewoon op.. Planeert bij windje 10. Zelfs zonder water...

Maar goed.
Die steigerpijpen; wie de bouwpraktijk een beetje kent weet dat je met het bouwen van steigers heel veel verkeerd kan doen als het niet met kennis van zaken gedaan wordt. Kniklengte bijvoorbeeld. Ik ben er van overtuigd dat er met steigerpijpen bokken kunnen worden gebouwd van voldoende sterkte, maar zitten er pijpen bij waarvan de lengte waarover ze vrij kunnen uitknikken te lang is, dan frommelt zo'n bok inderdaad op, zoals Marti schrijft. Eigenlijk moet een dergelijke constructie berekend worden. Dit gebeurt in Nederland in de praktijk met serieuze steigerconstructies dan ook.
Die Grieken hebben het met hun fingerspitzengefuhl geprobeerd, maar daar hadden ze niet genoeg van, helaas.

Het beste argument waarom de mast er in de winterberging af moet is overigens nog niet genoemd; de mogelijkheid om elk seizoen de conditie van het beslag en de verstaging aan de masttop te controleren. Gebroken tieren bij een terminal zie je toch het best vanaf een halve meter afstand. Dat blijft lastig vanaf het dek en een staande mast.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 12:18 #118532

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ach, daar heb je dan een bootmansstoeltje voor, kan je gelijk even de mast een sopje geven en de boel bovenin een drupje vet / olie geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 15:29 #118555

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
FMJ schrijft:
Ach, daar heb je dan een bootmansstoeltje voor, kan je gelijk even de mast een sopje geven en de boel bovenin een drupje vet / olie geven.

Als je daar een vrijwilliger voor kan vinden is dat natuurlijk een optie. Of het in alle gevallen zo handig of prettig is om daadwerkelijk iets te monteren of te repareren vanuit een bootsmansstoeltje is wat anders. Maar een controle is goed te doen.

Er is nog wel een reden waarom ik de mast graag plat leg in de winterberging. Ik heb in die situatie graag een zeil over de boot.
Een gelcoat gaat toch op een zeker moment verkrijten. Juist het dek, omdat de zon daar onder de meest steile hoek op schijnt. De sterkste UV-inwerking treedt natuurlijk op in het zomer, maar een zeil over de boot sluit die invloed in het winterhalfjaar in ieder geval uit.
Verder zag ik in een andere draad iemand huilerig doen over een aanzienlijke lekkage "die alleen in de winterberging" optrad. 3x raden wat mijn eerste gedachte was.
Een mast die in de lengte over het schip ligt, vormt een prima basis voor een zeil of een dektent.

Ik moet er eerlijk bijvertellen dat ik tot op heden steeds boten heb gehad waarbij ik de mast met een beetje nadenken eigenhandig en in m'n uppie kan strijken en zetten, dus dat maakt de keuze ook wat makkelijker.

Maar bootsmansstoeltjes of niet; ik ben er van overtuigd dat een groot deel van de schippers die hun mast zomer en winter overeind houden, hun masttop soms jaren niet te zien krijgen. Als dat zo zou zijn zou ik aan begin of eind van het seizoen veel meer mensen in de masttop zien bungelen. Het is duidelijk niet ieders liefhebberij.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 17:04 #118563

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
[/quote]

dan kan nog steeds de boot of van de bok waaien of met bok en al omwaaien. Reken de hefboom (masthoogte versus breedte van de bok) maar uit![/quote]


Die is de hoogte van de steun minder maar wat veel meer telt is dat het gewicht van een kantelende boot mee werkt als deze op de kiel staat en ingeval de boot "hangt" werkt het gewicht tegen (net als in het water)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 mrt 2010 17:05 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 17:10 #118564

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441

Het is duidelijk niet ieders liefhebberij.

stegman

Onbegrijpelijk, je hebt er zo'n mooi uitzicht!!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl