Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: domme aktie

Re:domme aktie 31 mrt 2010 18:26 #121560

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
b]Hen3 schrijft:[/b]
Er zijn motoren die 2 kanten op kunnen draaien, ook scheepsmotoren. Het gaat dan wel om 2-takt motoren. Ik heb eens in een boot gestaan waarbij, om achteruit te slaan, de motor gestopt moest worden en in de andere draairichting weer gestart moest worden. Nog onpraktischer dan een tweehendelbediening dus...

In het scheepje dat mijn vader in de jaren zestig kocht stond een Industrie gloeikopmotor

Vooruit had je het volle vermogen op de schroef, achteruit veel minder. Een enkele keer, bij onweer in onderwal werd de motor gestart, gestopt en bij de terugslag achteruit gestart. Daarna kon met vol vermogen achteruit gevaren :bonk: Die oude techniek was zo gek nog niet. :silly:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 03 apr 2010 09:17 #121881

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
leerzaam topic. Belangrijke opmerking was die over waterslag.

Water laat zich niet of nauwelijks comprimeren. Gevolg van water in de cylinder is dus dat de zuiger niet verder omhoog kan of er heel hoge compressie ontstaat. (Immers, de vrije comprimeerbare ruimte is kleiner geworden, nu die (deels) gevuld is met het niet comprimeerbare water).
Daar kan je drijfstang of krukas weer niet zo goed tegen en slaat dus krom of breekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 03 apr 2010 09:38 #121883

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Hen3 schrijft:
Er zijn motoren die 2 kanten op kunnen draaien, ook scheepsmotoren. Het gaat dan wel om 2-takt motoren. Ik heb eens in een boot gestaan waarbij, om achteruit te kunnen slaan, de motor gestopt moest worden en in de andere draairichting weer gestart moest worden. Nog onpraktischer dan een tweehendelbediening dus...
Een 2-takt motor is in principe altijd omkeerbaar. Je hebt echter ook 4-takt motoren die omkeerbaar zijn. De nokkenas verschuift dan zodat de inlaat en uitlaat timing veranderd. Ik heb wel eens motoren gezien waarbij die verandering nauwelijks tijd koste, nauwelijks meer dan schakelen met een twee handel verbinding :) Mooie techniek...
kijk maar eens op 1:12 van dit filmpje:



Verder goed dat et uiteindelijk goed gekomen is. Het nut van een waterlock maar weer eens onderstreept. Nog even een verduidelijking van koko's waterslag:
kromme zuiger
Dat wil je niet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 03 apr 2010 09:52 #121884

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Mooie film. Wow blij dat ik niet zo'n krukas sorry zuigerstang heb. Nog bedankt voor het meedenken. Mooie reis gemaakt trouwens Hen3. Fantasties om zo je boot te leren , wat moet dat een goed gevoel zijn/zijn geweest. ik ben trouwens vandaag op een grinde geweest. Tsjonge wat zijn dat mooie boten. Je hebt wel boten en boten!!
Laatst bewerkt: 03 apr 2010 17:04 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 03 apr 2010 11:00 #121890

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Kromme zuigerstang bedoel je...

Geweldig filmpje trouwens. Gave techniek, alles lekker zichtbaar!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 03 apr 2010 11:19 #121891

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je in youtube zoekt op bij voorbeeld kromhout, kom je een heleboel mooi spul tegen zoals deze:

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl