Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: domme aktie

domme aktie 28 mrt 2010 11:16 #120856

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Ik heb in een overijverige bui water met de waterslang in de uitlaat van m'n dieselmotor m2D5a vetus gespoten. :blush: De uitgang zit onder water met een waterlock demper, maar zonder zwanenhals. Dacht dat 't.... het loosgat van m'n kuip was. Wat zijn de consequenties van deze domme aktie en wat moet ik eventueel doen?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2010 11:35 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 12:01 #120861

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als eerste jezelf voor je kop slaan :bonk: , en dan de de motor met de hand draaien in de goede richting.
Maar zonder de decompressie hendel te gebruiken.
Als dat kan heb je geen water in de cilinders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 15:16 #120889

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Sons schrijft:
Ik heb in een overijverige bui water met de waterslang in de uitlaat van m'n dieselmotor m2D5a vetus gespoten. :blush: De uitgang zit onder water met een waterlock demper, maar zonder zwanenhals. Dacht dat 't.... het loosgat van m'n kuip was. Wat zijn de consequenties van deze domme aktie en wat moet ik eventueel doen?


Vooral niet starten en denken dat je't water eruit kan duwen.
Injecteurs/verstuivers er af halen- zo kan je eenvoudig de zuigers naar boven drraien wegens geen compressie- en met een fijn lampje in de cilinders schijnen en kijken of er water in zit.
Indien zo , met een doek (geen papier want dan kan afscheuren en in de cilinder achterblijven) het water in de cilinders stelselmatig opzuigen .

En uiteraard achteraf de olie vervangen.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2010 15:17 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 18:51 #120929

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Excuus voor de onwetendheid maar ik snap het niet.

Er is een waterslang gehangen in de uitlaat. Wat voor een probleem kan er dan zijn? Als ik water spuit in mijn afvoer van de gootsteen kan er hooguit water in de wasbak komen of er overheen maar die leiding is in het tussen gedeelte toch nergens zodanig open/lek dat er water in de cilinder kan komen?

Niet dat ik net ook de slang erin gehangen heb maar ik zie graag wat er fout gegaan is. Waar en hoe kan het water er wel door de achterdeur in maar niet door de voordeur?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 18:53 #120931

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wacht ff .... snap hem denk ik al. Door de uitlaat gaan zowel de gassen als het koelwater naar buiten. En daar waar de gassen zich bij het koelwater voegen zou op dezelfde plek nu het water via de achterdeur naar binnen kunnen .... zoiets?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 19:25 #120938

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schrijft:
Wacht ff .... snap hem denk ik al. Door de uitlaat gaan zowel de gassen als het koelwater naar buiten. En daar waar de gassen zich bij het koelwater voegen zou op dezelfde plek nu het water via de achterdeur naar binnen kunnen .... zoiets?

Gr Michel

zoiets ja......
als er toevallig een uitlaatklep openstaat terwijl dit water zo naar binnen komt loopt het zomaar de cylinder in.
En dan de compressieslag van die cylinder proberen, dat heet waterslag. Geeft een kromme drijfstang, krukas en ander fijns.

In een goede natte uitlaat hoort een hoge bocht (zwanehals) zodat er nooit een golf in de uitlaat door kan lopen tot de motor. Ook nooit je bootje alleen achter ff optillen om bijv. iets aan de schroef te doen!

En een slang in de uitlaat is ook geen goed idee.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 19:58 #120952

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
ok klinkt als echt een probleem!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 20:43 #120969

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Valt allemaal wel mee denk ik.
Doe nou eerst eens wat Ton al zegt, torn de motor eerst eens met de hand rond, twee volle omwentelingen van de krukas.
Gebruik bijvoorbeeld een dopsleutel met ratel op de krukasboutkop, maar met de hand aan het vliegwiel gaat ook prima.
Je voelt de compressie weerstand, maar meer niet.
Gaat dit zonder probleem, dan is er geen probleem :).

Loopt ie vast, dan horen we het wel weer.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 20:57 #120977

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
ron b schrijft:
Valt allemaal wel mee denk ik.
Doe nou eerst eens wat Ton al zegt, torn de motor eerst eens met de hand rond, twee volle omwentelingen van de krukas.

maar ook dit :bonk: :P
Laatst bewerkt: 28 mrt 2010 20:58 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 28 mrt 2010 21:12 #120986

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
voelt :evil: :bonk: ook :evil: :bonk: als :evil: :bonk:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 29 mrt 2010 09:52 #121063

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
En dat gaat er dan ongeveer zo uitzien:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 29 mrt 2010 10:29 #121068

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Sons schrijft:
voelt :evil: :bonk: ook :evil: :bonk: als :evil: :bonk:

Een troost, wie vraagt / leert is dom, wie dat niet doet blijft dom ...

Hopelijk valt het allemaal mee, al vraag ik me af ? Er zit zeg je een waterlock tussen, dan kan er toch geen water de motor in ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 29 mrt 2010 11:27 #121079

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
WittedeWit schrijft:
Een troost, wie vraagt / leert is dom, wie dat niet doet blijft dom ...

Hopelijk valt het allemaal mee, al vraag ik me af ? Er zit zeg je een waterlock tussen, dan kan er toch geen water de motor in ?

Over de eerste opmerking: Onderwijzen is zo'n verschrikkelijk mooie hobby :silly:

En de tweede opmerking: Mijn waterlock lijkt me bedoelt om de herrie uit de uitlaat te verminderen en om te zorgen dat de uitlaat niet gloeiend heet wordt.
Of heeft het ding nog een hoger doel?



Edit: ik las op een site dat er ook waterlocks met terugslagklep zijn, als je die hebt, heb je geen probleem met water in je motor.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 29 mrt 2010 11:30 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 29 mrt 2010 12:38 #121088

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
De voorname functie van een waterlock is om water op te vangen dat uit de uitlaat weer terug naar de motor wil stromen. Als je de motor uitzet, zit er een hoeveelheid water in je uitlaat dat weer terugstroomt (afhankelijk van hoe je uitlaat loopt), dat water wordt opgevangen door de waterlock en kan niet je motor in.

In deze kwestie zal het waterlock ook je water hebben tegenhouden. De vraag is alleen of al het water is tegen gehouden. Vol is vol en indien vol, laat ie alsnog water door. Of dat gebeurt is hangt natuurlijk af van hoeveel water je er in gestopt hebt, hoeveel water al in je waterlock zat en hoe groot je waterlock is.

Dit alles voor een gewoon waterlock zonder klep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 29 mrt 2010 12:50 #121092

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Nou hier leer ik ook weer wat van, what,s in a name .. waterlock lees ik dan als waterslot en waterslot deed mij denken op slot dus (water)dicht, kennelijk is dat dus een misvatting.

@ Pylk haha wat leuk dat je de opmerking over vragen is dom niet vragen blijf je dom linkt aan het onderwijs. Het was een opmerking van mijn meester Brinker vroeger op m,n lagere school en ik vindt em zo sterk dat ik em nooit vergeten ben :D

Ben wel heel benieuwd of het met de schrik vrijkomen wordt.

WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 30 mrt 2010 19:57 #121381

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
WittedeWit schrijft:
....linkt aan het onderwijs....
WittedeWit

Goed geraden, dé baan waar je elk jaar hetzelfde doet en die nooit hetzelfde is :woohoo:

On topic: hoe staat het ermee Sons?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 30 mrt 2010 20:07 #121383

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Net naar de boot geweest. Uitlaatslang na het waterslot, tenminste ik denk dat het het waterslot is, het zou ook een geluidsdemper kunnen zijn en dat is het volgens mij ook. Het is cilindervormig. Slang dus losgemaakt en toen kwam er een kleine plasje water uit. Intussen weer veel over m'n boot geleerd, want op deze plek was ik nog niet eerder geweest. Ik vroeg me trouwens af hoeveel kan een huid van een polyester schip dragen? Nee niet door heen gezakt. De uitlaatslang loopt van het slot 30 graden omhoog dus ik houd hoop.Dan probeer ik erachter te komen hoe ik.
de motor met de hand kan draaien in de goede richting.
Maar zonder de decompressie hendel te gebruiken.
Als dat kan heb je geen water in de cilinders
en wat is dan de goede richting?
Doe nou eerst eens wat Ton al zegt, torn de motor eerst eens met de hand rond, twee volle omwentelingen van de krukas.
Gebruik bijvoorbeeld een dopsleutel met ratel op de krukasboutkop, maar met de hand aan het vliegwiel gaat ook prima.
Je voelt de compressie weerstand, maar meer niet.
Gaat dit zonder probleem, dan is er geen probleem .
Laatst bewerkt: 30 mrt 2010 21:15 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 30 mrt 2010 21:46 #121407

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Als je weet of je een links- of rechts draaiende schroef hebt, weet je dus ook welke kant hij opdraait. Welke kant trekt de achterkant weg bij het achteruit varen? Vooruit draait je as dus de andere kant op......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 30 mrt 2010 22:03 #121408

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Een rechtsdraaiende schroef trekt achteruit met de kont naar links.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 31 mrt 2010 06:06 #121417

Het maakt niet uit welke kant je opdraait, het gaat erom het eventuele water uit de motor te krijgen... Zorgen dat de compressie weg kan en dan draaien (als het goed is kunnen de meeste motoren ook maar 1 kant op draaien).
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 31 mrt 2010 06:22 #121418

Vince schrijft:
Als je weet of je een links- of rechts draaiende schroef hebt, weet je dus ook welke kant hij opdraait. Welke kant trekt de achterkant weg bij het achteruit varen? Vooruit draait je as dus de andere kant op......

Waarbij je dan ook nog even moet uitvinden of je keerkoppeling de draairichting omdraait of niet :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 31 mrt 2010 06:56 #121420

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Vince schrijft:
Als je weet of je een links- of rechts draaiende schroef hebt, weet je dus ook welke kant hij opdraait.
Is dat wel per definitie zo? Als er een vertragingskast tussen zit zou de motor misschien best tegengesteld kunnen lopen. Ook zou je misschien best een andersom draaiende schroef op je boot kunnen zetten, alleen wisselt de voor- en achteruit stand dan.

Het zal waarschijnlijk meestal wel opgaan, maar een wetmatigheid is het denk ik niet dat de motor dezelfde kant op draait als de schroefas.

Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor... :P

Zeilbeest schrijft:
als het goed is kunnen de meeste motoren ook maar 1 kant op draaien.
Er zijn motoren die 2 kanten op kunnen draaien, ook scheepsmotoren. Het gaat dan wel om 2-takt motoren. Ik heb eens in een boot gestaan waarbij, om achteruit te kunnen slaan, de motor gestopt moest worden en in de andere draairichting weer gestart moest worden. Nog onpraktischer dan een tweehendelbediening dus...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 31 mrt 2010 15:07 #121523

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Net in overleg met Boerman het vliegwiel rondgedraaid. Het deed geen bonk. Gewoon compressie dus geen waterslag. :whistle: Hartelijk dank voor alle adviezen. Weer heel veel geleerd over m'n boot :cheer:
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 15:43 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 31 mrt 2010 15:26 #121526

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Mooi is dat ook weer klaar, en nu niet overal gelijk je slangetje meer in hangen.
Eerst even kijken of het veilig is.
Zo is het in het hele leven. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:domme aktie 31 mrt 2010 15:27 #121527

Hen3 schrijft:
Vince schrijft:
Er zijn motoren die 2 kanten op kunnen draaien, ook scheepsmotoren. Het gaat dan wel om 2-takt motoren. Ik heb eens in een boot gestaan waarbij, om achteruit te kunnen slaan, de motor gestopt moest worden en in de andere draairichting weer gestart moest worden. Nog onpraktischer dan een tweehendelbediening dus...

Jij bedoelt een direct omkeerbare motor. ;)
Aangezien ik schipper in de binnenvaart ben, ben ik goed bekend met dit type motoren en weet ook voor 99,99% zeker dat je die niet zo snel in een zeiljacht zult vinden, aan gezien de meeste zo groot als een zeiljacht zijn ;) (goede 32 voeter)
Ik ging even uit van een moderne diesel, en die draaien bij mijn weten maar 1 kant op.
Gelukkig voor Sons heeft hij het probleem opgelost :pompom:
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl