In een ander forum heb ik al verteld dat de 'werfbaas' waar ons bootje in winterstalling staat heel eerlijk heeft verteld dat er een scheur in de gelcoat is ontstaan na het opbokken. Dat zag er zo uit:
Een deuk in de bodem (die er vlot uit was na het verminderen van de druk) en een scheurtje net boven de stempel. Expert erbij geweest en de conclusie was: Even uitfrezen en nieuwe gelcoat erop en klaar...
Gisteren is de expert begonnen met het even uitslijpen, maar... Er blijkt een oude (vervuilde) scheur onder te zitten die door en door gaat. Conclusie: Die zit er al veel langer en is niet ontstaan door het 'verkeerd' op bokken, maar daardoor zichtbaar geworden. Mijn eerste reactie: 'Geluk bij een ongeluk' Dit zal maar fout gaan op het IJsselmeer of Waddenzee. Zie onderstaande foto:
Het is mij wel een raadsel hoe dit zo is gekomen. Voor zover ik weet zijn we nog nooit ergens op gevaren... Zou dit er al ingezeten hebben toen ik de boot kocht in 2007? Het is me bij het opzetten van antifouling nog nooit opgevallen en dan scan je de bodem toch minutieus, eerst met schoon maken en daarna met het opzetten van de af. Het bootje is door de vorige eigenaar vanuit de Bodensee getransporteerd naar Lemmer. Volgens de expert kan een dergelijke schade zo zijn ontstaan? En is die dan plastisch weggewerkt? Hoe kan dit nog meer ontstaan?
Volgens de reparateur kan dit goed opgelost worden door een stuk uit te slijpen en weer opnieuw in te lamineren. De sterkte komt dan terug.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee of weet hier zelf veel van? Klopt dit ook echt? Ik heb natuurlijk niet veel keuze... het moet maar gebeuren... Maar krijg ik weer voldoende vertrouwen? Ik heb wel wat behoefte aan jullie second opinion.