Volgens mij hebben we hier gewoon een behoorlijke spraakverwarring. Wat noem je "het rubber", wat heet er "steun" ?
Ik zal het zo doen:
- het grote ronde saildrive-rubber waar je boot op drijft, maar waar GEEN kracht op mag staan, noem ik even de
manchet.
- Het witte metalen uitsteeksel achterop de saildrive noem ik een
beugel. Op de bodem van de boot zit ook een metalen beugel.
- Wat overblijft, de trillingdemper die tussen die beide beugels gemonteerd zit EN het gewicht van de saildrive draagt, is de
motorsteun c.q. het
steunrubber.
Op dit bovenaanzicht is het steunrubber natuurlijk precies niet te zien, verdwijnt precies onder de witte beugel, op de foto bovenaan de saildrive. Wel is te zien dat de staart van de saildrive wel degelijk vast zit. Begrijp ik het nou goed dat-ie bij jou los in de lucht hangt, en in plaats daarvan de manchet belast wordt met het gewicht van de saildrive? Dat zou inderdaad niet best zijn.
Ik kan 1 manier bedenken waarop dat steunrubber overbodig zou kunnen zijn: als de motor zelf geen twee (zoals bij mij) maar vier motorsteunen heeft, waarvan er twee voldoende ver naar achteren geplaatst zijn om ook de saildrive te kunnen dragen. In dat geval is er niets aan de hand, maar dat zou wel erg slordig zijn van de keurmeester!
Het andere geval, dat je dus maar twee motorsteunen hebt en de saildrive inderdaad aan z'n manchet hangt, is inderdaad gevaarlijk, iets wat de monteur van de Marina absoluut had moeten opmerken.
Ergo: in beide gevallen heeft een professional een stevige miskleun gemaakt... de vraag is nu welke.
Plaats eventueel voor de duidelijkheid even foto's van de situatie, wij kunnen anders niet met je meekijken en moeten het met je omschrijving doen om een beeld te vormen hoe het zit.