Tis zijn geld, laat ons door fantaseren
Carbon wordt vaak geroepen als het lichtste materiaal en ik wilde daarin alleen maar inbrengen dat er zelfs nog hele verschillen tot wel 100% in gewicht bestaan tussen de duurste maatwerk oplossing waarbij er alleen bij bijvoorbeeld het beslag extra lagen worden aangebracht of de minst dure waarbij er productiematig een paal wordt geleverd van overal dezelfde dikte met minder lagen (dus minder stijf bij dezelfde wanddikte). De ene Carbon paal is dus de ander niet.
Daarnaast weet ik niet hoe de percentages liggen maar ik verwacht dat zeg bij een mast van 30 meter er meer gewicht is te besparen dan bij een mast van 8 meter, in procenten dan uiteraard.
Verder maakt het beslag, zalingen, de vallen, lampjes, kabels ook een slok uit als je hier geen exotisch materiaal voor neemt.
Uiteraard is de ultieme gewichtsbesparing er eentje met de mooiste verjongde maatwerk carbon mast met voor de rest ook de meest lichte materialen voor de andere zaken. De prijs per kg besparing is dan echter een veelvoud van een maatwerk alumast en verder wel modern spul.
Wij hebben qua investering gekeken naar de prijs per kg besparing aan gewicht in tuigage en daar een keer de knip gezet. Genoeg is genoeg. Je kan Jos verstappen 10 kg laten afvallen in plaats van 2 Mio steken in een nieuwe windtunnel om je spoilertje te testen. Tis maar net wat je wilt. Wij kozen voor de afval methode ook al was er nog meer uit te halen.
Ben zo ondertussen wel benieuwd of er een tipje van de sluier opgelicht kan worden als het gaat om budget. Wij waren uiteindelijk de boot nog een keertje kwijt ......... eigenlijk hebben we er dus 2 met maar 1 keer ligplaatskosten. Goedkoper kan niet.
Gr Michel