@Proost. Ik doe wat aannames bij de achtergronden van de topicstarter maar het kan wel degelijk zin hebben als we bootsnelheid bij weinig wind als uitgangspunt nemen. Geld is geen topic maar persoonlijk. Zinvol investeren is het niet dus daar zijn we het over eens.
Zwaarder is nog maar de vraag. We hebben het er niet over gehad maar als hij echt naar een andere kiel gaat kijken die dieper steekt zou denk ik de uitkomst worden dat bij eenzelfde totaal gewicht hij 3 keer zou kunnen winnen.
1) Gelijkblijvend nat oppervlak afhankelijk van ontwerp.
2) Lager zwaartepunt door diepere kiel
3) Lager zwaarte punt door andere gronstoffen. Denk aan een loden schoen/bulb met veel lichter materiaal voor de rest in plaats van een gietijzeren geheel.
Hij schrijft wel zwaarder maar ik denk dat dit niet eens noodzakelijk zou zijn. En dan nog, als er normaal met bemanning wordt gezeild maar er nu de plannen zijn om meer solo te zeilen of met minder crew kan het totaal gewicht gelijk blijven maar die wordt dan gestopt in een vaste factor namelijk de kiel in plaats van de bemanning zijnde een variabele.
Ik ben een jaar bezig geweest met het voorwerk voor mijn nieuwe tuig en da's geen moeite maar gewoon hobby. Tis maar net wat je zelf wilt. Devies is wel om alles heel goed door te beredeneren en te berekenen en feed back te vragen.
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat er onder de ZF leden heel wat rompjes aanwezig zijn dat als die voorzien zouden worden van state off the art / moderner ontwerp kiel, materiaal, zeilen mast etc ze nog beter met de nieuwere generatie schepen mee kunnen komen. Veel rompen waren nog niet zo verkeerd ... sterker nog .... soms wellicht wel beter dan de huidige.
Mijn project vindt ik persoonlijk geslaagd, ondanks de moeite en het geld wat erin is gegaan. Onbevooroordeeld ben ik dan weer niet, da's waar.
Gr michel