Nou Sven, dat is wel wat uit de hoogte... wij zijn allemaal maar prutsers en jij weet alles. Nee okay, dat dat ff duidelijk is
Plastics zijn helemaal niet goed in warmte afvoeren (geleiden), dus ik vrees dat het met een verfbrander zelfs mogelijk is acrylaat lokaal TE heet te stoken. Zonder veel geleiding DOOR het plastic, kan de warmte van de verffohn nergens naartoe! De omringende lucht IS tenslotte die uit de verfbrander.
Om diezelfde reden is het misschien moeilijk om zo'n plaat door en door goed heet te krijgen, wat goed buigen lastig maakt. Ach, ik kan het wel eens op de oude ruit uitproberen als ik een nieuwe heb
Het zou me sterk verbazen als het me niet lukt die te buigen volgens het "lachertje" van Proost. Gelijkmatig is wel een ander verhaal, natuurlijk gaat dat in een oven veel makkelijker. In feite ben je, als je de ruit om een mal klemt (met uiteraard zo dun mogelijk contactvlak) en daarna pas 'buigt' met de fohn, alleen de spanning uit het materiaal aan het halen, en dat kan best stukje bij beetje, als het maar gelijkmatig en volledig gebeurt.
Dat het bij een heel lichte kromming helemaal niet nodig is, is ook weer zo. Maar heeft iemand ergens een tabelletje hoeveel procent je welke dikte van welk materiaal mag buigen zonder dat de spanningen teveel worden? Plexi is buigzaam, maar ontwikkelt
wel barstjes als het onder te veel spanning gemonteerd wordt. Dus... wat is te veel? 1%? 10%? 50%? Dat zal zowel van het materiaal als van de dikte afhangen...
De mening van een club die dagelijks met scheepsramen in de weer is zal al gauw zijn "Ik ben de enige die de middelen heeft om het goed te doen, mag ik u even 1200 euro lichter maken?" En daarmee zijn we terug aan het begin van deze thread. En als je niet heel goed weet welke club je hebben moet, leveren ze voor dat geld nog prutswerk ook
Was uitbesteden maar zo makkelijk...
Ik zou zeggen: ga af op langjarige praktijkervaring, die niet per se duur betaald hoeft te worden, maar onder de serieuze hobbyist ook hier en daar aanwezig is. Onderschat de serieuze hobbyist niet: in veel gevallen doet die niet of nauwelijks onder voor de vakman. Zijn beperkte middelen kosten vaak meer tijd, maar bereiken soms een minstens zo goed resultaat. Trouwens, het is helemaal niet moeilijk om bekwamere hobbyisten te vinden dan de wat minder bekwame vaklui...
Zo heb ik
zelf ooit een LPG installatie in een auto vrijwel volledig opnieuw ingebouwd en afgesteld omdat het erkend en gerenommeerd (!) inbouwstation er een absolute teringbende van gemaakt had... sindsdien (dit was de druppel in een emmer vergelijkbare ervaringen) ben ik een beetje genezen van uitbesteden aan "gerenommeerde" adressen die "er de hele dag mee bezig zijn". Dat maakt ze dus duidelijk niet heilig...
Wel mee eens: voorzichtig zijn met "van horen zeggen" informatie (zonder bronnen of praktijkervaring) op forums (inclusief DIT forum).