Lijkt me moeilijk de warmte goed te regelen op die manier.
Over Lexaan/Polycarbonaat versus Plexiglas/Acrylaat:
Polycarbonaat is buigzamer, sterker en in de juiste dikte zelfs kogelvrij. Handig rond Somalie
Toch worden mijn raampjes weer plexi. Waarom...
- Die buigzaamheid maakt het moeilijk om waterdicht te krijgen. De rand is nogal beweeglijk.
- Ik ga er vanuit dat de rest van de boot toch al niet kogelvrij is
- Lexaan is gevoelig voor UV, het vergeelt en wordt dof.
- Het is vrij zacht en krast snel. Schijnt op zout water zelfs binnen een paar jaar dof te worden.
Er zijn wel coatings die de onderste twee problemen zouden moeten verhelpen, maar die schijnen op het water ook niet het eeuwige leven te hebben.
Plexiglas neem je voor dezelfde sterkte een maatje dikker, en je blijft uit de buurt van piraten want kogelvrij wordt het niet snel. Buiten dat is het duurzamer.
Let wel: kogels zijn een puntbelasting, en alleen in DAT opzicht doet plexi dus onder voor lexaan. Kogelvrij klinkt dus leuk maar betekent voor boten niet zoveel. Alleen geen zware hamer op je plexi luik laten vallen dus, maar een flinke golf verwerken ze beide even goed (met aangepaste dikte). Al moet je bij lexaan uitkijken dat het ruitje niet in z'n geheel uit de sponning plopt. Zoiets geldt trouwens ook voor lexaan luiken. Je staat gek te kijken als een flinke golf in de kuip ineens met luiken en al binnen ligt. Is afhankelijk van de diepte van het "gootje" waar de luiken in klemmen natuurlijk, of dat kan gebeuren.
Info o.a.
hier vandaan (mooi verhaal, maar dezelfde informatie staat op heel veel plaatsen)