Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatie Eberspacher kachel

Reparatie Eberspacher kachel 22 aug 2010 18:00 #144110

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Gisteren en vandaag wat aandacht aan de niet werkende Eberspacher X2 besteed.
Na het doorspitten van de duitstalige handleiding en een flink beroep op mijn analytisch vermogen de volgende conclusie getrokken. De pulsgever of "Interuptor" welke het doseerpompje aanstuurt is kapot. Deze is ingebouwd in de motor, waar je natuurlijk niet bij kan. Deze is nmlk. onomkeerbaar geassembleerd.
Volgens de repair manual (Yes, engels!) moet dan de complete motorvervangen worden. Het zal er wel op uit komen dat deze 1. onbetaalbaar is of 2. niet leverbaar. Zodoende maar een plan B bedacht; een electronische pulsgever. Hoe en wat moet ik nog bedenken. Mee denken wordt erg op prijs gesteld! B) Dat is tenslotte het nut van deze post. ;)
Laatst bewerkt: 22 aug 2010 18:01 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 22 aug 2010 18:09 #144111

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Na lang prutsen heb ik uiteindelijk een nieuwe gekocht.

Die pulsgever wordt helaas gestuurd. Hij geeft m.a.w. bniet altijd evenveel pulsjes. De dieseltoevoer is dus afhankelijk gemaakt van bv de temeratuur in de kachel, (bij oververhitting stopt hij), de luchttemperatuur in je kajuit (als je een thermostaat hebt) etc.

Als je dat dus wil nabootsen heb je allerlei sensoren nodig. Lijkt me behoorlijk ingewikkeld.

Eberspacher kun je wel doormeten voor een diagnose. De meeste jongens die dat doen vragen daar ca 50 euri voor (zelf uitbouwen)

Ik zou er nog eens over nadenken (natuurlijk afhankelijk van de leeftijd van je kacheltje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 22 aug 2010 18:34 #144117

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Volgens mij is de puls bij dit apparaat alleen afhankelijk van het toerental van de motor. Daarom zit die puls gever ook daar ingebouwd. Tenminste, dat is mijn logica.
Enige probleem wat er wel is, is dat de puls frequentie evenredig moet zijn aan voedingsspanning (ivm lucht/brandstof debieten) en dat gaat een lastige worden.
Wat zijn die krengen duur zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 23 aug 2010 17:46 #144403

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@Sjaap,

Er zijn op ZF nogal een paar draadjes over kachels. Vaak, overigens ontaarden die in een gas/geengas discussie.

OP MP staat een betaalbare Wallas, die nog niet zo heel oud is. Hier dus

succes ermee.

Oh ja, Het loont de moeite om voor oktober voorsien te zijn dan kun je lekker warm het najaar in ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 23 aug 2010 18:05 #144407

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waar zit dat ding? en hoe ziet het er uit?.Ik heb hier nog een Ebenspacher D4L in delen liggen. Zit daar niet iets bruikbaars bij?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 23 aug 2010 18:38 #144419

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Je hebt een pb!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 23 aug 2010 19:17 #144432

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Jij ook! geef maar ja of nee voor adres
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 31 aug 2010 16:47 #145987

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Heel verrassend, deze man is voor de neue kachel gegaan.
Geen tijd om te hobbyen, daarnaast was het verschuiven van het probleem (tot het volgende niet leverbare onderdeel stuk zal gaan).
Eberspacher airtronic D2 van Marktplaats. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reparatie Eberspacher kachel 31 aug 2010 17:05 #145992

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
HJ,
Succes met het plaatsen.
Wanneer er andere liefhebbers zijn verneem ik het wel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 02 feb 2012 16:53 #261008

hallo,

ik heb hetzelfde probleem meet mijn x2 kachel.
de pulsgever is kapot en niet te vervangen of te repareren (volgens dit forum en gebruiksaanwijzing).
Ik ga nu een instelbare knipperlichtsimulator kopen bij Conrad, die kan tussen 0,1 - 5 sec een impuls geven, is dus 10 impulsen per sec min en 1 impuls per 5 sec max. Volgens de gebruiksaanwijzing moet het ongeveer 2,6 impuls per sec zijn dus valt binnen het bereik van het apparaat.

'The proof of the pudding is the tasting.....' ik hou jullie op de hoogte.
Als het werkt, onderdeel bij conrad kost € 15,99, dus het exeperiment waard.

Uiteraard ben ik erg benieuwd naar andere ervaringen en oplossingen.

Groet,

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 02 feb 2012 18:16 #261044

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Probeer hem toch nog eens open te maken (de motor). De koper van mijn oude X2 heeft hem toch nog aan de praat gekregen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 02 feb 2012 18:41 #261054

zal ik doen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 04 feb 2012 16:37 #261551

ik heb de motor van de de kachel eruit gehaald en uit elkaar gehaald.
De onderbreker die zorgt voor de pulsjes voor de opvoerpomp bleek eenvoudig in elkaar te zitten. Komt overeen met contactpuntjes van een ontsteking bij een benzinemotor. Middels een tandwieltje verbonden met de as van de motor maken de puntjes contact. De frequentie van de pulsen wordt dus bepaald door de snelheid van de motor.

Ik mijn geval bleken de contactpuntjes vervuild en maakten geen contact. Een stukje polijstschuurpapier en wat contactspray deed wonderen. Hij doet het weer!


Bedankt voor de tip om de motor toch verder open te maken, zitten we er komend seizoen er warmpjes bij op de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 04 feb 2012 21:42 #261593

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ aliceafgotenborg

wil je een foto maken waar dit contact zit?
Zou fijn zijn. voor het geval het zelfde probleem met mijn Eberspacher kachel zich voor doet.
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 06 feb 2012 11:42 #261893

Ik heb geen foto's gemaakt maar ik heb wel een goede opengewerkte tekening van de kachel hoe deze in elkaar zit.
Deze heb ik gescand (3 stuks).

Mijn kachel zag eruit zoals in foto 1, de motor was een combinatie tussen de twee motoren die op blad 2 staan. Het regelgedeelte voor de opvoerpomp zit in het vierkantje welke ik ook uitvergroot erbij heb gedaan.

Als je het ooit nodig hebt, succes!

De foto's kan je downloaden op: eberspacher x2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 06 feb 2012 13:30 #261912

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
het is mij duidelijk.
bedankt voor de moeite.
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 19:40 #580020

aliceafgotenborg schreef :
Ik heb geen foto's gemaakt maar ik heb wel een goede opengewerkte tekening van de kachel hoe deze in elkaar zit.
Deze heb ik gescand (3 stuks).

Mijn kachel zag eruit zoals in foto 1, de motor was een combinatie tussen de twee motoren die op blad 2 staan. Het regelgedeelte voor de opvoerpomp zit in het vierkantje welke ik ook uitvergroot erbij heb gedaan.

Als je het ooit nodig hebt, succes!

De foto's kan je downloaden op: eberspacher x2

Hallo aliceafgotenborg,
Heb je voor mij ook nog de foto's? Weliswaar ruim 2jaar geleden... Ik heb hetzelfde euvel met de Eberspächer x2
Alvast dank voor je reactie!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 20:41 #580038

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
De verhouding is elke 33 omwentelingen van de motor 1 puls op de pomp die direct na de injector zit, en dat is niet de opvoerpomp. die wordt namelijk continu bekrachtigd.

De pomp achter de injector is puur om een stoot diesel de kachel in te geven, de inspuit pomp zeg maar.

mocht je hem niet goed krijgen dan zou je een relais of fet (tip 32C bijvoorbeeld) kunnen aansturen met een NE555 timer IC ingested op basis van het toerental van de motor.

dat toerental is afgelezen van de toerenteller die ik er op gericht heb 1725 rpm, delen door 33 is 52 pulsen per minuut.

Hoe aliceofgotenborg aan 2,6 pulsen per sec oftewel 156 pulsen per minuut komt is me dan ook een raadsel.
Ik kan bij de mijne letterlijk de tikken van de pomp tellen. Met 156 lukt me dat echt niet meer.

Ik ga de mijne een dezer dagen uit elkaar halen om hem schoon te maken en zal dan een foto maken.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 21:26 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 21:02 #580048

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik heb het even doorgerekend,

Bijlage 555diagram.png niet gevonden



voor 52 pulsen per minuut: (volgens mij de correcte waarde gebaseerd op het motortoerental en de reductie van de tandwielen voor de pulsgever)
C1 = 4.7 µF
R1 = 330 KΩ
R2 = 12 KΩ

voor 156 pulsen per minuut (waarde volgens de manual van aliceofgotenborg)
C1 = 2.2 µF
R1 = 150 KΩ
R2 = 51 KΩ

en met de output trigger je een FET of Relais waarmee je de pomp aan stuurt.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 21:27 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 21:26 #580066

Fijn! Bij de mijne lijkt alles te werken, behalve de impulspomp. Ik heb de boot afgelopen seizoen gekocht en was verrast om een heuse kachel aan te treffen. De vorige eigenaar had de kachel afgekoppeld. Dus dat daagt uit om 'm aan de praat te krijgen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 21:29 #580068

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
de impulspomp doet ook niets als de injector verstopt zit.
maak die dus eerst schoon voor je verder zoekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 22:10 #580084

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Er zijn er meerdere die het pad met de NE555 gevolgd hebben met deze kachel. daaruit blijkt dat er geen ontkomen aan is dat men ongeveer 2 tot 3 pulsen per/sec nodig heeft op de pomp.

zie www.circuitsonline.net/forum/view/88061

de 156 past daar meer bij en dat betekend dat mijn kachel ook niet goed is. waarschijnlijk heeft het armpje 2 of 3 slepers. ik heb hem nog niet uit elkaar gehad

ik wil dus wel adviseren om de 156 pulsen per minuut aan te houden aangezien er meerdere bronnen die kant op wijzen.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 22:11 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 22:27 #580087

Dat is een heel nuttige tip! Zoveel sensor-techniek had ik niet verwacht in z'o'n oud kacheltje. Ik zag een proef-opstelling op YouTube waar ze de impulspomp direct verbinden met een dieseltankje maar je opmerking betekent dat de opvoerpomp er echt tussen moet? Dan maak ik eerst weer een opstelling met opvoerpomp er tussen (ik heb de kachel compleet uitgebouwd ter revisie namelijk).
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 22:30 #580089

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
mijn kachel draait nu een half uurtje en het motor toerental staat nu op 2725, de gloeipit is heet en zorgt ervoor dat het voltage minder inzakt. die is nu stabiel rond de 26,8 op de regelkast.

Hij pulst nu sneller als net, 82 pulsen. doe dat maal 2 en je hebt 164 pulsen. komt wel erg dicht op de 156

Qua warmte en verbruik heb ik dit soort kachels warmer mee gemaakt.

Er is dus een kans dat de mijne ook problemen met de sleep arm heeft.
Morgen eens uit elkaar halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Eberspacher kachel 15 dec 2014 22:31 #580090

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
als de tank hoger zit als de kachel en je de brandstof direct onder uit de tank komt heb je er theoretisch geen nodig, maar ik adviseer wel om hem er tussen te plaatsen ja. het ding is namelijk niet zelf aanzuigend.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 22:34 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl