Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelcompressor bijvullen met koelgas

Koelcompressor bijvullen met koelgas 24 okt 2010 05:31 #156568

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Mijn 12 volt koelunit doet het niet al te best meer. Tijdens de laatste reis weigerde hij naar het eind toe enkele malen dienst.En met dienst weigeren bedoel ik niet koelen , en de compressor die opstart maar onmiddelijk weer uitviel om dat dan steeds maar te herhalen.
Ik vermoed dat ik wat gas moet bijvullen , tenzij iemand een andere verklaring heeft voor dat herhalend starten en stioppen van de compressor.
Het rare is wel dat wanneer de comp een tijdje (enkele dagen) uitgeschakeld was hij het weer voor een tijdje goed deed.
Ik dacht daarom in de richting van te weinig gas.

Maar hoe en waar kan ik nu gas (laten) bijvullen ?
Welke nippel moet worden gebruikt en hoe gaat men dan tewerk ?
Ik heb enige ervaring met het vullen van auto- en homeairco maar niet met ijskast units.
Kan ik bv de compressor loskoppelen zonder alle nog aanwezige gas te laten ontsnappen ? Maw , zijn er in die koppelingen zelfsluiten kleppen voorzien of dient de comp ter plaatse te worden bijgevuld.

Enkel foto's ter verduidelijking zijn op de plaats dacht ik zo.
Bedankt alvast voor de reacties.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelcompressor bijvullen met koelgas 24 okt 2010 07:42 #156572

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Als je koelsysteem zou lekker was hij met zijn geringe inhoud al leeg geweest. Op de eerste foto ziet je condesor (de wisselaar die we warmte afvoert) er verre van schoon uit. Ik zou deze eens goed schoonmaken. En niet alleen met b.v. stikstof of perslucht bewerken want dan is de kans dat je het vuil verder in de wisselaar blaast redelijk groot. Er zijn speciale reinigingsmiddelen zoals bv coilex.
Je kunt natuurlijk ook even de condesatie druk en temperatuur meten om te kijken of deze mogelijk wat aan de hoge kant is. De druk zal niet gaan. Dit daar er geen nippel op zit om te meten en de inhoud is dus danig laag dat wanneer je bij meting iets verliest de inhoud zeker te laag zal zijn.
De compressor slaat vermoedelijk af door zijn clixon (thermische beveiliging) dit kan gebeuren door een to hoge zuiggas temperatuur (de compressor wordt gekoeld door het koelgas). Maar ook bij een te hoge condesatie temperatuur (vervuilde condensor) kan dit voorkomen.
Succes met reinigen.
p.s. een lagere condensatie temperatuur levert een lager energieverbruik op van de compressor dus voor iedereen met een koelsysteem aan boord: Controleer je condesor en waar nodig reinig hem. We willen allemaal een zo laag mogelijk verbruik toch?

Ik zie R1...
Ik vermoed dan ook dat er R134a in zit met de volgende eigenschappen:

www.gasco.nl/documents/logp-h/...0diagram%20R134a.pdf
Laatst bewerkt: 24 okt 2010 07:51 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelcompressor bijvullen met koelgas 24 okt 2010 07:43 #156573

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Of het een te kort aan gas is, dat weet ik niet. Op je andere vragen:
- Gas kan je bijvullen; er zijn bedrijven die dat aan boord komen doen.
- Loskopppelen, dat hangt af van het soort koppeling dat je erop heb zitten. Aan het type koppeling schijn je te kunnen zien of deze wel/geen zelfsluitende kleppen heeft. De 'goedkopere' Waeco-compressoren hebben dat bijv. niet. Isotherm daarentegen wel.

Mijn suggestie, zoek een monteur die het type dat jij hebt kan servicen.

Succes,
Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelcompressor bijvullen met koelgas 24 okt 2010 07:46 #156574

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Dat start stop, start stop, verhaal hadden wij laatst ook maar dat lag aan te lage spanning op het boordnet, zodra de motor liep was het over.
Maar jij had het dus ook na/tijdens het varen op de motor? Dat lijkt me echt iets voor de techneuten onder ons. (Die, net zo als de meeste "vakidioten", elkaar altijd tegenspreken.) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelcompressor bijvullen met koelgas 24 okt 2010 08:52 #156585

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
het reinigen van de condensor mag vast wel gebeuren.
Wat betreft de hoge temp die eventueel verantwoordelijk zou zijn voor het periodiek falen van de unit kan ik zeggen dat de eerste symptomen zich begonnen voor te doen toen het meteorologisch al wat koeler werd.In het klimaat van om en bij de 40°C was er geen probleem.Het was pas op het einde van de reis naar onze contreien toe dat het fenomeen zich begon voor te doen.
Ik zou het derhalve eerder betwijfelen of de hoge gastemp te wijten is aan een vervuilde condensor.Trouwens , toen het probleem zich manifesteerde heb ik op geen enkele moment een warme tot hete compressor gevoeld.
Ik legde mijn hand erop om te voelen of ie wel draaide , daarom weet ik dat hij niet warm stond.
Maar goed dat ik beschikking had over een 2de ijskast (herinner U mijn inzending "installeren van een extra ijskast " ) die het uitmuntend heeft gedaan trouwens.

Groom , zou een tekort aan gas ook niet verantwoordelijk kunnen zijn voor hoge gastemp ??
Ik heb onderweg ook het elektrisch gedeelte min of meer gedemonteerd en moet zeggen dat dit voor zulk klein compressortje toch wel een hele print vol is.
Wordt bij deze dingen de 12 volt dc geconverteerd naar 220 volt ac of zo ??
Ik moet bekennen dat ik het werkingsprincipe van die units niet helemaal doorheb , reden genoeg om mij (ons ?) er in te verdiepen niet ?

De spanning zoals Albert aanhaalt was in mijn geval zeker niet de boosdoener.Ik heb verschillende keren die spanning gemeten (aan de comp) toen die aan en af sloeg. Ik zat toen aan 13 volt , de huishoudaccu is in goede staat.

Vermoedelijk wordt het zoals Gregor suggereert een specialisten klus.

Maar ik had toch ook wel graag (met de hulp van anderen ) het probleem zelf kunnen oplossen zodat je toch ook weer een bagage informatie binnenhaalt die misschien ooit wel van pas komt op plaatsen waar het niet zo eenvoudig is om een vakman te contacteren.

Hoe worden die dingen eigenlijk bijgevuld ?
Ik zie 2 geblindeerde (zwart gekapselde) koperen tubetjes , ik wil eigenlijk dat zwart hoedje er niet afhalen omdat ik niet zeker weet of ik er wel goed aan doe. Zijn dat standaard nippeltjes waarop een koppeling past waarmee je gas kan toevoegen ? Of zijn het dichtgesoldeerde dingen ?

Bedankt voor de al gegeven raad

Beste groeten
Laatst bewerkt: 24 okt 2010 08:57 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelcompressor bijvullen met koelgas 24 okt 2010 10:30 #156599

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Bij dergelijke kleine systemen zullen ze wel dicht gesoldeerd zijn.
Een lage gas inhoud zou betekenen dat het systeem ergens heeft gelekt. Bij een systeem met zo'n kleine inhoud was hij vermoedelijk al leeg geweest. De unit slaat zelf af. Er wordt dus of een te lage druk gemeten of een te hoge of een te hoge temperatuur. Druk meters zitten vaak niet op zulke kleine systemen. Elke koppeling is een potentieel lek. Dus afvullen en dicht solderen zo worden ze gemaakt. Bij vullen heeft geen zin of je moet kunnen afvullen op oververhitting. Zou toch eerst maar de condensor goed schoon maken. Dat hij het eerst met een schone condensor wel goed heeft gedaan in 40gr. Is normaal. Als de condensor vuil is ook bij lage temperaturen doet hij het even, zoals jij omschrijft en daarna niet meer.
Anders leeg trekken en opnieuw afvullen. Maar mijn advies is toch nog steeds eerst de condensor goed maar dan ook goed reinigen. Succes.

Evt. De temperatuur sensoren doormeten.
Laatst bewerkt: 24 okt 2010 12:25 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelcompressor bijvullen met koelgas 26 okt 2010 10:27 #156959

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Blijft natuurlijk de vraag of deze compressoren met geconverteerde 220 volt AC werken ? Waarmee ik bedoel dat het er op lijkt dat een inverter is ingewerkt in het zwart doosje achter de comp. op de foto.
Een invertertje dat dan 12 volt DC omvormt tot 220 Volt AC.

Heeft iemand een idee van het exacte werkingsprincipe van deze koelunits ?



Beste groeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl