chabla schreef :
Hallo
Sinds 2 maanden heb ik een Victoire 22 overgenomen.Onderwaterschip is
goed maar er is 2 jaar niet mee gevaren en heeft veel opknap werk.Dek wordt helemaal gestript, stagen vervangen,railing opnieuw maken enz.Daarna binnenwerk. Graag zou ik van je horen wat je allemaal tegen komt en waar je op let of ik goed in de gaten moet houden en zal ik mijn vorderingen laten weten zodat ik ook jou vorderingen kan zien waar ik eventueel wat van kan leren. Ik heb een BM helemaal opgeknapt maar dit is weer andere koek.
Dit is een relatief oude Victoire 22' zo te zien. Deze boot heeft de wat langere (bredere) kiel, in tegenstelling tot de boten uit de jaren '70, die meer een echte vinkiel hebben, die onderin aanzienlijk 'dikker' is dan bovenin. Er is geen mast te zien, maar mogelijk had de boot ook van oorsprong een houten mast. De serienummers van de Victoire 22' lopen op tot ruim boven de 1000 (ik had zelf no. 1032, uit 1973). Het serienummer, evenals het bouwjaar, is terug te vinden op het werfplaatje dat op de achterste houten kuiprand hoort te zitten. Het nummer van deze boot moet ruim onder de 1000 liggen.
Ik weet niet wat je aan de railing gaat doen, maar het is aan te raden om de scepters (de 'staanders') goed te controleren door er eens even goed aan trekken en te wrikken; het laswerk waarmee de draadeinden (waarmee het ding onderdeks wordt vastgezet) in de buizen zitten, is hier en daar niet erg best.
De schroeven waarmee de linker- en rechterkuiprand zijn verbonden aan de achterste kuiprand hebben de neiging los te komen, omdat de kuipranden naar buiten willen buigen. Ik heb ze destijd opnieuw aan elkaar verbonden met een stukje rvs hoekstaal en boutjes en moertjes. De meeste roeren van V22's raken vroeg of laat lek en vullen zich gedeeltelijk met water. Na een wintertje vorst worden de twee helften soms uit elkaar gedrukt. Iets om even op te letten. Eventueel oplossen door een nieuw roer van multiplex, glasweefsel en epoxyhars; kun je ook meteen een beter profiel maken, waar de stuureigenschappen aanzienlijk door verbeteren. De boot heeft namelijk de neiging om nogal onverwacht uit het roer te lopen (de jaren '70 boten in ieder geval). Dat heeft alles te maken met het belabberde roerprofiel.
De verstaging is alleen aan het dek bevestigd. Dat wordt daardoor soms wat omhoog getrokken. Enerzijds een kwestie van de stagen niet te hard aanspannen (ik heb me er nooit zorgen over gemaakt als het hoofdwant aan de lijkant slap kwam), maar misschien toch goed om op de een of andere manier een doorverbinding met de romp te maken, als je de boot in de toekomst zwaar wilt kunnen belasten.
Verder zijn het luik van de motorbun en het voorluikje soms vastgezet met messing scharnieren en aluminium popnagels. Die nagels zijn na veertig jaar meestal wel doorgerot, waardoor je soms ineens zo'n luik in je hand houdt, of erger: het dondert overboord. Even kijken of hier al iets aan gebeurd is.
Soms is de bodemplaat rond de motorbun slecht; dit is bij sommige boten multiplex dat 'ingepolyesterd' is. De plaat gaat soms vocht opnemen en rot weg. Ook even checken.
Het polyester is over het algemeen niet erg osmosegevoelig, hoewel met name rond de kuip met vrij krappe laminaatdiktes is gewerkt; meestal vindt je in de hoeken scheurtjes in de gelcoat.
Verder kan er eigenlijk niet zo heel veel mis zijn met een Victoire 22'
Met wat liefde kunnen de meesten nog vele jaren mee.
--
stegman