nardus schrijft:Erik,In Engeland bouwen ze tegenwoordig nieuwe Bristol Channel Pilot Cutters tot wel 52 voet op bestelling. Wellicht dat je daar wat info vandaan kan halen. Ze
www.pilotcutter.co.uk/portfolio.html
Nardus, bedankt voor de link.
Een van de problemen is dat zodra je met een "solid wood construction" boven de 80 voet gaat dat alle bouwmethoden drastisch veranderen. Van de "kleine" schepen is alles nog wel redelijk goed bekend, maar deze "grand bank schoener" is maar liefst 190 voet over alles en 155 voet op de romp.
De romp gaat ruim 200 ton wegen en is voor het grootste gedeelte van hardhout gebouwd (Wit eiken, Iroko en Bruinhart) Maar deze houtsoorten zijn niet meer van voldoende lengte verkrijgbaar in de huidige tijden. Dat heeft ons er al toe gedwongen om de spanten, die vroeger uit gebogen bomen werden gezaagd en de hoofd kielbalk die vroeger uit een stuk was. Nu uit laagjes hout te lamineren met epoxy.
Een boot van 80+ voet is vrijwel niet meer authentiek te bouwen. We zijn dus gedwongen om hybrid methodes te gebruiken van moderne houtbouw en traditionele houtbouw. Dat is wel geweldig leuk om allemaal opnieuw uit te vinden omdat voor veel problemen een nieuwe oplossing gevonden moet worden.
Maar blijf vooral links posten van projecten die jullie kennen, wellicht halen we er wat nieuwe informatie uit.
gr
Erik