lodewijk stegman schrijft:Hechthout met gehard glas kan toch ook? Of bedoel je dat het hechthout gevoeliger is voor beschadigen? Het glas moet dan wel in aluminium kaders worden gezet, natuurlijk.
--
stegman
Een buiskap beschadigd over het algemeen makkelijker dan een dek, en een probleem met beschadigd hout is inwateren. Als je het dan niet voldoende kunt drogen voordat de epoxy laag weer hersteld is, dan kan het van binnenuit gaan rotten.
Friteair schrijft:Ja, de bedoeling is om hem zelf te maken, waarbij ik hout in gedachten heb. het is geenszins de bedoeling om een bushokje te maken, maar eea. aan te laten
sluiten op de lijnen van de boot ( Moody 336 )
Ik zou zeggen dat als je een moedermal maakt van spantjes en latjes, dat je dan met fineerlagen van bijvoorbeeld oukumé een koudgevormde buiskap kunt maken die je in vrijwel iedere gewenste vorm kunt krijgen, indien je de mogelijkheid hebt zou ik de verlijming zelfs onder vacuum doen.
Ik zou dan aan de basis die aansluit op het kajuitdak wat extra stroken daar aan vastlijmen om zo met bouten, of als je niet door en door wilt, met parkers de kap aan je boot kunt bevestigen.
Voor de ramen zou ik inderdaad kiezen voor hardglas met, zoals lodewijk Stegman al aan gaf, aluminum lijsten.
Bezuinig niet op de hoeveelheid epoxy waarmee je de kap afwerkt, bijvoorkeur zelfs het bovenste laagje van 300 grams glasweefsel. Als je dat doet, dan valt het onderhoud ook erg mee.
Succes