Peper schrijft:@Fanman
Dat visueel inspecteren, kan dat dan niet door het deurtje achter het kajuittrapje? Of wil je de hele schroefas kunnen zien? Een vuldop is daar inderdaad te klein voor!
Je zou ook kunnen overwegen het houten schot tussen de bakskisten en de motorruimte van een polycarbonaat raampje te voorzien. Dan kun je ook 'achter' de motor kijken, een plaats die van boven minder goed zichtbaar is (tenzij je de bodem van de kuip er helemaal uithaalt) en juist een lekkende schroefas kering laat daar de gevolgen goed zien.
Groet, Peper.
edit:
Je spreekt over maar 5cm water in de kuip voordat het de kajuit in loopt? Dan heeft iemand een 'major modification' doorgevoerd! Ik kan wel 40-50cm water in de kuip hebben (schatting) voordat het naar binnen loopt.
Ik heb €Xr's gezien waar men een hele kist voor het kajuitdeurtje heeft gemaakt om de motorruimte te vergroten. Dan lijkt het of er een 4cyl turbodiesel in opgeborgen moet worden.
P.
Peper,
Ik heb een klein luikje achter de trap zitten, en daar kan ik de motor zien.
Men ziet dan alleen de voorzijde van de motor, en geheel in het donker.
Natuurlijk kan ik met een zaklamp en/of spiegeltje gaan werken, maar ik heb liever gewoon volledige toegang tot de motor.
Goede toegang bij een noodreparatie is wel zo lekker als je in ruig weer zit.
Ik heb ook een MK II gezien welke zo'n motor kist had.
Kan nou niet zeggen dat ik daar zo vrolijk van werd...
YELLOW BOAT schrijft:
Ik hoop niet dat je ook op zee zeilt. Als je niet weet wat een breker ben je in ieder geval nooit boven Beaufort 4 op zee geweest. Zoek maar eens op internet. Bij hoge golven moet trouwens je kajuitingang gesloten zijn en geborgd, in ieder geval tot aan de kuiprandhoogte.
Ik heb wel eens op zee gezeild, maar dan max windkracht 5, en vlak onder de kust.
(ik ken niet alle vaktermen, welke ik in tegenstelling tot de meeste, ook niet extreem belangrijk vindt.)