Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Polyester motorluik

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 12:04 #173259

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Peper schrijft:
@Fanman
Heb je al eens overwogen een metalen vuldop voor water of diesel in de RVS plaat te monteren, recht boven de peilstok?
Deze doppen sluiten waterdicht af, zijn met kit waterdicht te monteren, zijn meestal van verchroomd messing en tamelijk 'hufter' bestendig en als de buis-aansluiting te lang is, kun je ze makkelijk afzagen. Indien je knuistjes ;) dan nog te dik zijn, kun je met een hulpmiddel (in de vorm van een haakje) de peilstok naar boven trekken, of je verlengt het 'handvat' van de peilstok zo, dat deze net onder het dekseltje past en er met een 'pincet-greep' is uit te trekken.
Een gat zagen in RVS is een gruwelijke klus, misschien is het daarom alleen al, dat je niet bereid bent zoiets te doen.
Groet, Peper.

Peper, zoals ik ook schreef wil ik voor elke vaart ook de motor visueel inspecteren.
Door een klein openingetje, kan je vrijwel niets zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 12:08 #173261

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Capolavoro schrijft:
wat ik even niet gehoord heb in deze discussie is de belangrijke rol van dit luik in het 'zeewaardig' houden van de boot.
Het moet in elk geval én sterk zijn én dicht blijven, ook als de boot een breker in de kuip krijgt.
Als het stuk of open gaat tijdens de vaart met (veel) water over dek en kuip dan is zinken vrijwel gegarandeerd.
Capolavoro,

Wat bedoel je met "een breker"?
Als je boegwater e.d. bedoeld, dan ja. Water moet niet zomaar naar binnen kunnen komen.
Mijn schoonvader heeft gewoon een los luik voor de motorruimte, en als waterkering een opstaande rand onder de deksel.
Binnendringen van water valt wel mee dus.
Als er water in de kuip komt, moet het toch al niet meer dan een centimeter of vijf zijn, anders loopt het mijn kajuit in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 13:02 #173274

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
@Fanman
Dat visueel inspecteren, kan dat dan niet door het deurtje achter het kajuittrapje? Of wil je de hele schroefas kunnen zien? Een vuldop is daar inderdaad te klein voor!
Je zou ook kunnen overwegen het houten schot tussen de bakskisten en de motorruimte van een polycarbonaat raampje te voorzien. Dan kun je ook 'achter' de motor kijken, een plaats die van boven minder goed zichtbaar is (tenzij je de bodem van de kuip er helemaal uithaalt) en juist een lekkende schroefas kering laat daar de gevolgen goed zien.
Groet, Peper.

edit:
Je spreekt over maar 5cm water in de kuip voordat het de kajuit in loopt? Dan heeft iemand een 'major modification' doorgevoerd! Ik kan wel 40-50cm water in de kuip hebben (schatting) voordat het naar binnen loopt.
Ik heb €Xr's gezien waar men een hele kist voor het kajuitdeurtje heeft gemaakt om de motorruimte te vergroten. Dan lijkt het of er een 4cyl turbodiesel in opgeborgen moet worden.
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 13:09 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 13:06 #173276

Fanman schrijft:
Capolavoro schrijft:
wat ik even niet gehoord heb in deze discussie is de belangrijke rol van dit luik in het 'zeewaardig' houden van de boot.
Het moet in elk geval én sterk zijn én dicht blijven, ook als de boot een breker in de kuip krijgt.
Als het stuk of open gaat tijdens de vaart met (veel) water over dek en kuip dan is zinken vrijwel gegarandeerd.
Capolavoro,

Wat bedoel je met "een breker"?
Als je boegwater e.d. bedoeld, dan ja. Water moet niet zomaar naar binnen kunnen komen.
Mijn schoonvader heeft gewoon een los luik voor de motorruimte, en als waterkering een opstaande rand onder de deksel.
Binnendringen van water valt wel mee dus.
Als er water in de kuip komt, moet het toch al niet meer dan een centimeter of vijf zijn, anders loopt het mijn kajuit in.
Ik hoop niet dat je ook op zee zeilt. Als je niet weet wat een breker ben je in ieder geval nooit boven Beaufort 4 op zee geweest. Zoek maar eens op internet. Bij hoge golven moet trouwens je kajuitingang gesloten zijn en geborgd, in ieder geval tot aan de kuiprandhoogte.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 13:06 #173278

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Fanman schrijft:
Wat bedoel je met "een breker"?

een breker is een golf die over de zijkant, achterkant of over dek zomaar op je boot/in je kuip valt....
een paar kuub water, een paar ton gewicht.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 14:06 #173296

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
In zulk weer vaar je toch hoop ik met de luiken dicht? Er lekt dan misschien wel wat door de kajuitingang, tot de kuipafvoeren hun werk gedaan hebben, maar niets wat de lenspomp niet bij kan houden.

Een kapot luik waardoor complete golven naar binnen slaan is wel even een heel andere klasse van lek.

Overigens ben ik zelf ook zeer geinteresseerd in een nieuw kuipvloer-luik, want ook bij mij zit er nu een pruts-oplossing in, die absoluut niet zeewaardig is. Helaas is die ook niet netjes rechthoekig, dus daar zal ook enig lamineerwerk aan te pas moeten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 14:22 #173299

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Peper schrijft:
@Fanman
Dat visueel inspecteren, kan dat dan niet door het deurtje achter het kajuittrapje? Of wil je de hele schroefas kunnen zien? Een vuldop is daar inderdaad te klein voor!
Je zou ook kunnen overwegen het houten schot tussen de bakskisten en de motorruimte van een polycarbonaat raampje te voorzien. Dan kun je ook 'achter' de motor kijken, een plaats die van boven minder goed zichtbaar is (tenzij je de bodem van de kuip er helemaal uithaalt) en juist een lekkende schroefas kering laat daar de gevolgen goed zien.
Groet, Peper.

edit:
Je spreekt over maar 5cm water in de kuip voordat het de kajuit in loopt? Dan heeft iemand een 'major modification' doorgevoerd! Ik kan wel 40-50cm water in de kuip hebben (schatting) voordat het naar binnen loopt.
Ik heb €Xr's gezien waar men een hele kist voor het kajuitdeurtje heeft gemaakt om de motorruimte te vergroten. Dan lijkt het of er een 4cyl turbodiesel in opgeborgen moet worden.
P.

Peper,
Ik heb een klein luikje achter de trap zitten, en daar kan ik de motor zien.
Men ziet dan alleen de voorzijde van de motor, en geheel in het donker.
Natuurlijk kan ik met een zaklamp en/of spiegeltje gaan werken, maar ik heb liever gewoon volledige toegang tot de motor.
Goede toegang bij een noodreparatie is wel zo lekker als je in ruig weer zit.

Ik heb ook een MK II gezien welke zo'n motor kist had.
Kan nou niet zeggen dat ik daar zo vrolijk van werd...
YELLOW BOAT schrijft:
Ik hoop niet dat je ook op zee zeilt. Als je niet weet wat een breker ben je in ieder geval nooit boven Beaufort 4 op zee geweest. Zoek maar eens op internet. Bij hoge golven moet trouwens je kajuitingang gesloten zijn en geborgd, in ieder geval tot aan de kuiprandhoogte.
Ik heb wel eens op zee gezeild, maar dan max windkracht 5, en vlak onder de kust.
(ik ken niet alle vaktermen, welke ik in tegenstelling tot de meeste, ook niet extreem belangrijk vindt.)
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 14:35 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 18:12 #173328

Peper schrijft:
edit:
Je spreekt over maar 5cm water in de kuip voordat het de kajuit in loopt? Dan heeft iemand een 'major modification' doorgevoerd! Ik kan wel 40-50cm water in de kuip hebben (schatting) voordat het naar binnen loopt.
P.[/quote]

wij ook gelukkig, dat schot is ongeveer even hoog als de kuipbanken. Hij had zijn timmermansoog even in zijn linkerbroekzak zitten denk ik. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 27 jan 2011 21:52 #173398

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik heb zo'n luik voor inspectie van de roerkoning van binnen uit. Wel een van de middelmaat, mogelijk ene kleinere dan jij wilt nemen. Gekocht bij Kok in Rotterdam (echte winkel), daar en bij mij dus te beoordelen maar dat ligt beide uit de richting van deventer :(

Verder denk ik wel dat het prima zit met de zeewaardigheid. Het wordt vaker gebruikt aan dek. Een golf zal het alleen maar verder aandrukken, ik denk niet dat de hendels of scharnieren snel los zullen laten. In het ergste geval druipt er wat water langs maar ook dat zal wel goed gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 09:02 #173441

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Capolavoro schrijft:
Fanman schrijft:
Wat bedoel je met "een breker"?

een breker is een golf die over de zijkant, achterkant of over dek zomaar op je boot/in je kuip valt....
een paar kuub water, een paar ton gewicht.

groet
t

Eeehh... je hebt gezien over wat voor boot het gaat toch? Hoe groot is de kans dat daar een door jou beschreven breker overheen gaat komen? Waarbij ik er dan even vanuit ga dat Fanman zijn gezonde verstand gebruikt he... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 10:54 #173464

een Eurokruiser is best geschikt voor Ijsselmeer en kustwateren!
Dat betekent dat ook met gezond verstand het weer onverwacht kan omslaan. Denk aan de beruchte Ijsselmeerstorm enige jaren geleden.
Dus elke boot die ruim water bevaart moet daartegen bestand zijn.
Vandaar de CE normen!
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 10:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 12:54 #173479

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
YELLOW BOAT schrijft:
een Eurokruiser is best geschikt voor Ijsselmeer en kustwateren!
Dat betekent dat ook met gezond verstand het weer onverwacht kan omslaan. Denk aan de beruchte Ijsselmeerstorm enige jaren geleden.
Dus elke boot die ruim water bevaart moet daartegen bestand zijn.
Vandaar de CE normen!
Ad
Jullie hebben op zich gelijk.
We gaan vooral op het IJsselmeer varen, en het weer kan snel omslaan.
Maar met windkracht 5 vindt ik het ook wel hard genoeg gaan.
Daarboven zeilen we niet uit als het aan mij ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 13:49 #173487

Kijk , dat is nou nogal naief ( sorry).
Dat je niet boven kracht 5 uitvaart is heel verstandig, doe ik ook niet. Maar uitvaren met kracht 4 zegt niets over een eventuele 7,8 of 9 bij een plotselinge onweersstoring , zeker niet in hartje zomer. En die ontloop je gegarandeerd niet als je midden op het Ijsselmeer zit!
Als voorbeeld ( hoewel heel ergens anders).
Ik werd een keer voor de Noorse Westkust
( 58°18'28.50"N , 6° 9'32.00"O ) overvallen door een paar "freak waves "van 3 á 4 meter hoog ondanks weinig wind ( iets wat daar vaker schijnt voor te komen). Alles ging "goed" maar de geweldige klap waarmee we in een golfdal vielen was voldoende om de watertank te laten barsten.
Misschien een slecht voorbeeld voor het Ijsselmeer maar bedoeld om de onvoorspelbaarheid aan te geven.
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 13:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 14:16 #173500

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. laten we nou ook niet de meest vreselijke doemscenario's gaan verzinnen want dan kan je beter thuisblijven. Ik ben ook (vaker) verzeild geraakt in zo'n IJsselmeer bui en ze hebben allemaal één overeenkomst: ze duren niet lang. Wat in mijn geval het beste werkt, maar dat zal boot-afhankelijk zijn, is loeven tot hoog aan de wind en zo even blijven liggen. Geen gedoe met brekers, freak-waves of ronddrijvende ijsbergen. Alleen de boel even dichthouden, meer niet.
En zelfs die onvoorspelbare buien kondigen zich altijd nog van tevoren aan zodat je, zij het snel, nog wat maatregelen kan treffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 14:23 #173503

Vandaar dat de knrm zo vaak moet uitrukken in die gevallen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 15:27 #173511

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Niet om bang te maken maar om ervaringen te delen. Ooit eens uitgevaren met een mooie 4 B dus vol zeil en een half uur later in stappen opgelopen tot 7 B met vlagen 8 B. Dat was niet een buitje maar bleef anderhalve dag zo waaien. Wanneer je er doorheen moet via het IJsselmeer met een boot van 7 meter op een tegen de windse koers op lagerwal is dat niet leuk. We hebben het al eens over gehad, IJsselmeer kan in een korte tijd veranderen dus altijd de lucht in de gaten houden. Wat ogenschijnlijk nog ver weg is kan wel degelijk invloed hebben. Luisteren naar de marifoon geeft niet altijd het juiste beeld.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 16:14 #173515

Ik heb dat gehad bij mijn eerste Ijsselmeertocht in 1974 met een boot van 6,5 meter zonder zeereling(!).
Ik had gelijk een zeedoop. Toen we in het bijna donker in Stavoren aankwamen stonden mensen te wachten die gelijk met ons in Urk waren uitgevaren.
Conclusie:
Je moet altijd op het ergste zijn voorbereid , dat heeft niets maar dan ook niets te maken met doemdenken!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 16:54 #173520

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Pcies, afgelopen zomer nog. De 24 uurs was zo'n tocht. Op zaterdag toch regelmatig overvallen door wind in buien die er niet om loog. En zondag terug naar Huizen was ook een behoorlijke uitdaging met een weersverwachting die er twee dagen daarvoor heel anders uit zag.

En kanaal 1 bleef maar een riedeltje afdraaien van 2 bft minder dan de werkelijkheid...

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 17:19 #173522

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
YELLOW BOAT schrijft:
..Ik werd een keer voor de Noorse Westkust
( 58°18'28.50"N , 6° 9'32.00"O ) overvallen door een paar "freak waves "van 3 á 4 meter hoog ondanks weinig wind..
Wat, je moest de haaien uit het wand slaan B) ....

Ik weet dat je goed voorbereid moet zijn, en ook ik heb wel eens situaties meegemaakt waarvan ik dacht, "nu voel ik mij niet prettig", maar het meeste varen zal met rustig weer gebeuren.

Ik weet inmiddels welk luik ik wil hebben, bedankt allen voor de tips.

Admin, slotje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 28 jan 2011 19:48 #173563

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schrijft:
Ik heb zo'n luik voor inspectie van de roerkoning van binnen uit. Wel een van de middelmaat, mogelijk ene kleinere dan jij wilt nemen. Gekocht bij Kok in Rotterdam (echte winkel), daar en bij mij dus te beoordelen maar dat ligt beide uit de richting van deventer :(

Verder denk ik wel dat het prima zit met de zeewaardigheid. Het wordt vaker gebruikt aan dek. Een golf zal het alleen maar verder aandrukken, ik denk niet dat de hendels of scharnieren snel los zullen laten. In het ergste geval druipt er wat water langs maar ook dat zal wel goed gaan.
Wat is jouw indruk van de sterkte / draagkracht, als je 'm in de kuipvloer zou gebruiken? Ligt het luik in stukken binnen als er een kuub water op valt, of zou dat wel loslopen?
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 19:49 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 29 jan 2011 08:58 #173609

Als je het stevige type gebruikt dat voor overlopen is bedoeld zie ik geen problemen wat dat betreft.
Alleen hard erop springen zou wel eens funest kunnen zijnomdat je dan van lokale belasting spreekt.
Daarom had ik er nog een kuiprooster overheen gelegd dat afsteund op de kuipvloer en niet op het luik zelf.
veel plezier van gehad , vooral bij het vernieuwen van de saildrivemanchet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 31 jan 2011 09:58 #174080

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
YELLOW BOAT schreef :
Vandaar dat de knrm zo vaak moet uitrukken in die gevallen......

De KNRM moet hoofdzakelijk heel vaak uitrukken bij weinig wind en omdat de motor van een zeiljacht niet wil starten. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 31 jan 2011 10:44 #174089

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
web schreef :
Wat is jouw indruk van de sterkte / draagkracht, als je 'm in de kuipvloer zou gebruiken? Ligt het luik in stukken binnen als er een kuub water op valt, of zou dat wel loslopen?
Ik zou het met de mijne wel aandurven. Flinke golven lijken me geen probleem. Er lopen riante ribbels over het luikje, twee flinke knevels die de boel dichthouden en een golf (of iets anders) drukt het luik alleen maar in de goede richting omdat hij naar buiten open gaat. Breken zie ik niet snel gebeuren.

Ook verwacht ik dat het behoorlijk waterdicht is met rubberen afdicht strip en goede klemming. Daar heb ik hem ook op uitgezocht: ik wilde het extra schot voor de roerkoning waterdicht houden maar toch de roerkoning inspecteerbaar hebben.

Blijft wel puntbelastig over. Een stalen lierhendel met schermpe punt die van een flinke hoogte er op valt heb ik niet getest :P maar het is gemaakt van slagvast ABS.

Het hangt ook een beetje van de maat af. Dat luik is in vele maten te krijgen. De mijne is iets van 46cm x 36cm dacht ik. Ik weet niet hoe groot de TS wil gaan en of de constructie bij die grotere luiken anders is. Maar voor een retaltief klein luik vond ik bij de mijne de conctructie ok! Zelfs beter dan sommige standaard bakskistdeksels.

Als ik weer eens bij de boot ben, kan ik wel wat foto's maken maar ik weet niet wanneer dat weer is.
Laatst bewerkt: 31 jan 2011 10:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 31 jan 2011 13:19 #174112

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Philip schreef :
Ik weet niet hoe groot de TS wil gaan en of de constructie bij die grotere luiken anders is. Maar voor een retaltief klein luik vond ik bij de mijne de conctructie ok! Zelfs beter dan sommige standaard bakskistdeksels.

Als ik weer eens bij de boot ben, kan ik wel wat foto's maken maar ik weet niet wanneer dat weer is.
46cm x 36cm is inderdaad een lekkere maat.
Tevens komt de vlonder daar weer overheen.
Breken door loop belasting zal dus wel meevallen denk ik.

Foto's zie ik graag Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Polyester motorluik 31 jan 2011 18:10 #174152

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip, bedankt voor je uitgebreide reaktie, daar kan ik wat mee.

Nu nog een mooi rechthoekig gat van een van de maten uit het leveringsprogramma zien te organiseren ;) (en hopen dat de afdichtrubbers een standaardprofieltje zijn wat tot in lengte van jaren leverbaar blijft...)

Helaas geen technische tekeningen online gevonden, zodat ik niet weet of de gepubliceerde maat de "zaagmaat" is, de binnenmaat, of de "buitenkant deksel" maat. Da's lastig bij het bestellen. Kan jij daar nog iets over zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl