Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roerconstructie Kelt 850

Re: Roerconstructie Kelt 850 04 feb 2011 17:02 #175014

Nee maar als ik de tekening op de link bekijk , die trouwens ook op de site van de Keltclub staat kan ik alleen maar concluderen dat het roer normaliter even diep steekt ale de beide vinnetjes.
Dat is trouwens bij de Feelings ( en die hb ik onlangs bekeken) ook zo.




Ik zie trouwens daar , en op alle andere fotos op internet, ook de onderlagerconstructie van de roerhak.
Volgens mij dus toch een afwijkende constructie in het geval van deze thread!
Ad
Laatst bewerkt: 04 feb 2011 17:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 04 feb 2011 17:13 #175017

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
YELLOW BOAT schreef :
Nee maar als ik de tekening op de link bekijk , die trouwens ook op de site van de Keltclub staat kan ik alleen maar concluderen dat het roer normaliter even diep steekt ale de beide vinnetjes.
Dat is trouwens bij de Feelings ( en die hb ik onlangs bekeken) ook zo.
Maar als de eigenaar van deze bewuste Feeling (Hans Fix) nu duidelijk zegt dat de scheg met het roer onder het vlak (niet de kiel) uit komt en bij droogvallen de scheg het eerst de grond raakt, waar hebben we het dan over?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 04 feb 2011 18:08 #175032

YELLOW BOAT schreef :
Nee maar als ik de tekening op de link bekijk , die trouwens ook op de site van de Keltclub staat kan ik alleen maar concluderen dat het roer normaliter even diep steekt ale de beide vinnetjes.
Dat is trouwens bij de Feelings ( en die hb ik onlangs bekeken) ook zo.




Ik zie trouwens daar , en op alle andere fotos op internet, ook de onderlagerconstructie van de roerhak.
Volgens mij dus toch een afwijkende constructie in het geval van deze thread!
Ad

Beste Ad, ik ben erg benieuwd naar alle andere foto's op internet.
Wat betekent overigens "Suspendu indépendent de l'alleron ..eche tres dimensionée" uit bovenstaande tekening?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 04 feb 2011 18:21 #175038

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Mooie opmerkingen allemaal.

De link van YELLOW Boat laat zien dat het ontwerp zo is dat er bescherming onder het roer zit. Feilelijk is dat zoals het roer van It Paradyske is. (hoera Hans, ze hebben je boot niet verziekt) Bij mij bestaat het stukje vanaf de Scheg onder het roer niet.

Mijn roer doet het al 25 jaar. Ik ben er een aantal keren mee droog gevallen en zeil er al 5 seizoenen mee. Wat dat aan gaat kan er niet veel mis zijn met de huidige constructie.

Voor dat ik overga tot het opnieuw uitvoeren van het oorspronkelijke ontwerp wil ik graag weten of dat de moeite waard is.

Overigens valt de speling op de lagers wel mee.
Laatst bewerkt: 04 feb 2011 18:39 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 08 feb 2011 08:18 #175708

Beste Ad, ik ben erg benieuwd naar alle andere foto's op internet.
Wat betekent overigens "Suspendu indépendent de l'alleron ..eche tres dimensionée" uit bovenstaande tekening?

Let op: BBcode en smileys kunnen nog steeds worden gebruikt. It Paradyske

Offline
Berichten: 689
27 feb 2002

groet'n
Hans Fix

Ik zou zo zeggen probeer eens met google translate. Mijn Frans is niet zo geweldig!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 08 feb 2011 10:10 #175728

YELLOW BOAT schreef :
Beste Ad, ik ben erg benieuwd naar alle andere foto's op internet.
Wat betekent overigens "Suspendu indépendent de l'alleron ..eche tres dimensionée" uit bovenstaande tekening?

Let op: BBcode en smileys kunnen nog steeds worden gebruikt. It Paradyske

Offline
Berichten: 689
27 feb 2002

groet'n
Hans Fix

Ik zou zo zeggen probeer eens met google translate. Mijn Frans is niet zo geweldig!
Ad

Opgehangen onafhankelijk van l' rolroer. ... zeer gedimensioneerd

Dus neem ik aan dat die fransen daar een vrijhangend roer bedoelen dat zwaar is gedimensioneerd.

Maar waar kwam jij nou die foto's tegen met een onderlagerconstructie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 08 feb 2011 17:09 #175795

Kwestie van zoeken naar "Kelt 850 fotos".
Daar vond ik o.a. onderstaande foto. Volgens mij laatdie toch echt een onderlager zien . Of zou die evrlenging van de scheg onder het roer geen steun zijn?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 08 feb 2011 17:47 #175802

YELLOW BOAT schreef :
Kwestie van zoeken naar "Kelt 850 fotos".
Daar vond ik o.a. onderstaande foto. Volgens mij laatdie toch echt een onderlager zien . Of zou die evrlenging van de scheg onder het roer geen steun zijn?


Hoi Ad,

Het lijkt erg op de (standaard?)constructie zoals bij It Paradyske:


Of hier voor een vergrootbare foto:
picasaweb.google.com/Annemarie...#5475636453338742530

Weliswaar zit er bij It Paradyske iets meer ruimte tussen, en is het iets roestiger, maar voor de rest lijken ze identiek. Geen reden dus om aan te nemen dat er een onderlager in zit.
(Ook gezien dat franse commentaar van vrijhangend roer)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 09 feb 2011 08:18 #175898

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Maar ook bij zeehond zit er een extra plaatje onder de skeg. Die loopt echter niet helemaal door tot in de inkeping van het roer. Net alsof het beschermplaatje half is afgezaagd.
Zal inderdaad in de praktijk met varen niet uitmaken (alhoewel het water wel anders langs je roer stroomt).
Bij droogvallen heb je wel gewoon minder bescherming van je roer. Het schip zal met een beetje pech meer op het roer steunen en minder op de skeg. Of dat uitmaakt:who knows.

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 09 feb 2011 08:31 #175903

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
@ yellowboat.

Bij de kelt steekt het roer dieper, dat is ook de reden dat deze beschermd wordt met een skeg.
DE nieuwere feelings hebben geen skeg, maar vrijhangende roeren, die niet dieper steken dan de 'kiel'. Omdat de boten een dubbel roer hebben hoeft deze ook minder diep te steken dan bij een enkel roer. Bij droogvallen steunt de boort direct op beide roeren die met extra dikke roerkoningen uitgevoerd zijn. Zal ze voor capo wel eens opmeten ;)

gr. B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 09 feb 2011 18:24 #176048

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ja bij zeehond zit ook een plaatje en of het afgezaagd is weet ik niet. Het plaatje (of blok) zit met 1 bout vast.



Ik laat het maar zo. Bedankt voor alle tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 09 feb 2011 18:26 #176050

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
capo

twee roerkoningen RVS 60 mm

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 09 feb 2011 18:46 #176054

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
60mm! en RVS! da's erg dik voor zo'n (klein) roer.
Massief of misschien hol?
De RVS as in een Sp36 roer is 58mm, massief.
Maar dat roer is 160 cm hoog (waarvan 150cm onder water), dus een aantal malen groter en dieper.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerconstructie Kelt 850 09 feb 2011 18:59 #176058

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
weet niet of ze hol zijn, maar zijn natuurlijk zwaar uitgevoerd om droog te vallen. Voor de krachten bij het zeilen is dat inderdaad wat zwaar.

gr. B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl