Capolavoro schreef :
Philip schreef :
Als het origineel zo is uitgevoerd zonder onderlager, is het niet erg maar iderdaad een rare contructie. Met een kleine aapassing had de werf aardig kunnen besparen op roerkoning. Als er origineel wel een een onderlager hoort, zou ik er toch maar eens goed naar kijken. Dat zou best eens goed mis kunnen gaan, ook jaren na de aanpassing.
helemaal mee eens.
Op mij maakt het de indruk dat iemand ooit het roer eronderuit heeft gehaald, daarvoor het onderlager heeft verwijderd en het maar heeft weggelaten......
kan iemand de diameter en het materiaal van de roerkoning eens melden, bij die loshangende én bij die onder wel gelagerde?
Dan kunnen we vergelijken!
Om een idee te geven: de as van de Capolavoro (vrijhangend roer, wel groter en dieper) is aluminium, 74mm diameter. In RVS zijn ze er ook, dan 58 mm.
Een Kelt 850/ Feeling 29 combineert gewoon alle voordelen bij elkaar
.
De constructie is zwaar uitgevoerd (vrijhangend), en heeft daarnaast nog eens de skeg als bescherming. Dubbelop dus.
Als je zou besparen op dikte roerkoning en een onderlager zou toepassen wordt het geheel juist weer kwetsbaarder. Lager wat in de modder komt, buigmomenten die voor extra wrijving zo niet vast slaan kunnen zorgen. Kortom lichtere constructie die sneller beschadigd.
Juist een K850/F29 is er op gebouwd om onder zware omstandigheden droog te vallen, vandaar ook die gietijzeren bodemplaat, en gietijzeren skeg.
Is de zeehond een vroege K850, dat er misschien later dat hakje naar achter is bijgekomen? Inkorten lijkt me onzinnig want je draait dat onderste stukje er zo af.