Hoi Zooitje,
Het is lastig om preciese antwoorden op je vragen te geven, maar ik wil je om te beginnen als tip geven: bezint eer ge begint. Stalen boten en mooie vrouwen zijn beide lastig te onderhouden en als je nog niet heel veel ervaring hebt zou ik je eerst goed laten informeren. Voor die informatie ben je op dit forum wel op de goede weg!
Kosten om op te knappen..
Als het staal in redelijke conditie is zul je dit alleen in de anti-fouling (= aangroeiwerende verf) hoeven te zetten. Hiervoor moet de boot uit het water en afgespoten worden. Zo te horen heb je nog geen idee hoe het schip er onderwater (onderwaterschip) uit ziet, dus ik zou je aanraden dit eerst te inspecteren. Als er slechte plekken in het staal zitten kom je snel uit op kaalhalen dmv pneumatische bikhamer / perago of zelfs stralen, dat kost veel tijd en naar gelang je dingen zelf doet of uitbesteed ook minder of meer geld. Dan hebben we het nog niet gehad over het (laten) lassen van minder goede plekken in de boot. Je kunt natuurlijk een huiddikte meting laten doen, dan weet je wat meer waar je aan toe bent. Misschien gezien de lage aanschafprijs, wel zo verstandig. Gezien weinig kennis is een aankoopkeurig sowieso geen slecht idee, kost wat, maar dat brengt wel evt gebreken aan het licht en helpt je een beter beeld te vormen.
Waarop je moet letten of je de boot wilt nemen..
Weten wat je persoonlijke voorkeuren zijn qua zeileigenschappen, ga hiervoor met verschillende boten varen of put uit je ervaring. Tevens kun je misschien beter een niet al te groot eerste schip aanschaffen ook met het oog op manouvreren in kleine drukke ruimtes (havens, sluizen, etc.). Probeer een inschatting te maken met waar je wilt varen en wat je daarbij voorstelt en probeer dat eens te matchen aan deze boot, wat zijn de pro's en contra's.
Kosten onderhoud
Jaarlijks ben je toch wel een paar honderd / duizend euro kwijt aan onderhoud. Hangt er ook vanaf wat je belangrijk vind. Als je dingen spik en span netjes in originele staat wilt terugbrengen ben je stuk meer kwijt dan wannner je gewoon wilt dat het werkt en verder estethiek minder belangrijk vind. Elk jaar: winterklaar maken (denk ook aan winterbeurt motor), winterstalling (op kant, in loods of in het water), nieuwe anti-fauling, bijwerken eventueel gevaren schade's. Eens in de 2-3 jaar volledig bijschilderen bovenwaterschip. Afhankelijk van staat van bepaalde delen van je schip ander onderhoud.
Kosten sloop recycling
Houdt rekening met transportkosten etc. Heb wel gehoord dat zo'n schip alsa oud ijzer nog wel wat kan opbrengen dat transport en verdere kosten deels kan dekken.
Kosten ligplaats
Kijk eens op het forum bij "wie betaalt wat voor zijn ligplaats", reken toch op een 800 - 1000 euro voor zomerstalling.
Papieren rond overname
Hangt ervan af hoe oud de boot is, nog niet zo oud dan heb je een BTW verklaring nodig voor aan boord, anders niet. Verder een overname kan gewoon middels een kwitantie of koopcontract. Denk ook aan het evt verzekeren van je schip (WA, ALL-Risk oid) bij een goede verzekeraar. Mocht je schade varen of schip ooit geborgen moeten worden dan kan dat via een verzekering, kost iets van 100-200 euro per jaar afhankelijk van pakket wensen en eisen (zit zelf bij Avero-Achmea, all risk).
Mocht je nog vragen hebben kijk ook eens op ons blog:
sy-frey.blogspot.com/ of post ze maar.