sietse-ten schreef :
philip, heel veel mensen weten niet dat de energie maatschappij alleen maar de stroom draad levert, de 0 of common, is ook aarde. dus met andere woorden de stroom gaat door de lucht en de 0 gaat door de aarde.
van daar de scheidings trafo en de aarde niet aansluiten op het schip.
Er zit een addertje onder het gras(heelaas).
De CE normen eisen dat de aarde van een walaansluiting (de geelgroene draar dus!) is verbonden met de massa van het schip. Bij een polyester schip is dat dus o.a. de motor en de negatieve pool van het 12 volt systeem! Heb je dus een (nieuw) CE genormeerd schip gekocht met een walaansluiting zit de aarde (als het goed is!) altijd verbonden met die scheepsmassa.
Men eist dat om te voorkomen dat bij een foutieve walaansluiting zaken onder 220 Volt komen te staan met ale gevaren van dien ! dat is natuurlijk met name bij een stalen of aluminiums schip het geval maar ook 220Volt op bijv. de min van de 12 Volt boordnet kan erg gevaarlijk zijn, nog afgezien van de materiele schade.
Daarom is ,althans op papier, het niet toegestaan die aardeverbinding naar de scheepsmassa eenvoudig weg te laten . Maar als hij er niet is is er ook geen risico voor corrosie door de beruchte damwand en is dus die galvanische scheiding niet meer nodig!
Wat echter bijv. een verzekeraaar zegt als er een ongeval plaatsvind door de afwezigheid van de aardeverbinding laat zich raden.
Ad