Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Anode en stalen damwand

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 11:54 #181226

sietse-ten schreef :
philip, heel veel mensen weten niet dat de energie maatschappij alleen maar de stroom draad levert, de 0 of common, is ook aarde. dus met andere woorden de stroom gaat door de lucht en de 0 gaat door de aarde.
van daar de scheidings trafo en de aarde niet aansluiten op het schip.

Er zit een addertje onder het gras(heelaas).
De CE normen eisen dat de aarde van een walaansluiting (de geelgroene draar dus!) is verbonden met de massa van het schip. Bij een polyester schip is dat dus o.a. de motor en de negatieve pool van het 12 volt systeem! Heb je dus een (nieuw) CE genormeerd schip gekocht met een walaansluiting zit de aarde (als het goed is!) altijd verbonden met die scheepsmassa.
Men eist dat om te voorkomen dat bij een foutieve walaansluiting zaken onder 220 Volt komen te staan met ale gevaren van dien ! dat is natuurlijk met name bij een stalen of aluminiums schip het geval maar ook 220Volt op bijv. de min van de 12 Volt boordnet kan erg gevaarlijk zijn, nog afgezien van de materiele schade.

Daarom is ,althans op papier, het niet toegestaan die aardeverbinding naar de scheepsmassa eenvoudig weg te laten . Maar als hij er niet is is er ook geen risico voor corrosie door de beruchte damwand en is dus die galvanische scheiding niet meer nodig!
Wat echter bijv. een verzekeraaar zegt als er een ongeval plaatsvind door de afwezigheid van de aardeverbinding laat zich raden.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 12:06 #181228

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ja, da's een mooi dilemma, en meteen verklaring waarom zoveel schepen last hebben met walstroom, damwanden en saildrives en dergelijke.

Zelf heb ik de vaste walstroom aansluiting uit de boot verwijderd, en gebruik een walstroomsnoer alleen sporadisch voor een (galvanisch gescheiden) acculader. Of bij het klussen ; electrisch gereedschap.

Alles aan boord werkt vervolgens op die 12 volt (een enkel ding via omvormer), maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommige drijvende vakantievilla's op een gegeven moment geen optie meer is. Maar het is wel de elegantste oplossing, vind ik.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 12:07 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 12:13 #181230

oeps ad, dus daar heeft iemand in brussel iets in elkaar geknutseld wat niet zo goed is voor boten eigenaren. ik heb uiteraard in het pre cee norm tijdperk op een stalen schip de aarde niet aan het schip geknoopt en een overbemeten scheidings trafo gebruikt.

nu gebruikte ik bijna geen walstroom, ik had een generator aan boord en een omvormer. dat zou ook een oplossing zijn voor die drijvende caravans, of is dit vloeken in de kerk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 12:20 #181232

Web ,je haalt me de woorden uit de mond!
Vooral dat eerste heeft hier geheid mee te maken.
Ik doe het trouwens precies hetzelde om dit soort dingen te voorkomen en heb dan ook nog nooit problemen gehad.
Inderdaad zijn de regelmatig voorkomende zeer ernstige saildrive corrosieproblemen vrijwel altijd aan lekstromen te wijten.
Toch worden er regelmatig , ook door zogenaamde experts (lees verkopers?), (dure) anodes aangeprijst als de oplossing! Heelaas zonder resultaat uiteraard.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 15:36 #181269

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het prikt bij mij een beetje als met scheepsmassa de motor bedoeld wordt die totaal niet met de scheepshuid verbonden hoeft te zijn. Rare jongens, die de CE normen vastleggen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 16:13 #181281

Proost schreef :
Het prikt bij mij een beetje als met scheepsmassa de motor bedoeld wordt die totaal niet met de scheepshuid verbonden hoeft te zijn. Rare jongens, die de CE normen vastleggen.

Ach , ik denk dat iedereen intussen wel weet dat , als de europese ambtenaren zich gaan bezighouden met dit soort zaken de vreemste regels het gevolg zijn!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl