Capolavoro schreef :
is dat echt zo, web?
Ja.
Capolavoro schreef :
de damwand, zeker een actieve, gaat volgens mij een rol spelen in de stroomkring tussen je bootanode en de overige (edeler) metalen ?
Nee, galvanische corrosie vereist electrisch contact. Iets kan pas onderdeel van die stroomkring worden, als het contact maakt met de boot.
In het water ontstaat een potentiaalverschil door de verschillende materialen. Dat is pas een probleem als er electrisch contact is tussen die materialen buiten het water om. De
vereffeningsstroom die dan gaat lopen (door het potentiaalverschil) is een voorwaarde om de anode versneld op te eten.
De ionen en potentiaalverschil zitten in het water, de vereffeningsstroom loopt via de walstroomkabel (of ander electrisch contact). Ze kunnen niet
beide door het water, dat zou tegengehouden worden door datzelfde potentiaalverschil.
Je hebt dus zowel een electrische verbinding nodig als (los daarvan) een pad door het water, voor galvanische corrosie.
Capolavoro schreef :
Ik weet heel zeker dat het voor aluminium schepen erg slecht is om langs aktief beschermde damwanden te liggen...
Hmm, de enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken - buiten 'foute' walstroom installaties gerekend - is dat het aluminium last krijgt van sommige ionen die bij zo'n damwand vrij kunnen komen. Maar da's wel vergezocht, en dan moet-ie er wel PAL naast liggen om daar substantieel aan blootgesteld te worden. Eigenlijk denk ik dus dat alle verhalen over die damwanden gewoon terug te voeren zijn op walstroom ellende, niet veroorzaakt maar wel
fors versterkt door de 'actieve' damwand!