Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb

Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 06:11 #185258

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Aangezien in dit jaar een mooi rond getal bereik als ik jarig ben heb ik mezelf een mooi kadootje beloofd :-)

Wel nu is de vraag: hoe weet ik nou wat/welke ik nodig heb, op mp en ebay komen ook nog wel eens leuke dingen voorbij

We hebben een Volvo Penta 2002 met saildrive

Welke gegevens hebben we nodig om te weten of een prop gaat passen en naast de ideale geadviseerde maat, in hoeverre kun/mag je afwijken (grote, spoed of dat soort zaken) kan natuurlijk best dat je iets tegen komen dat net ff een ander maatje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 07:35 #185274

Toxiq schreef :
Aangezien in dit jaar een mooi rond getal bereik als ik jarig ben heb ik mezelf een mooi kadootje beloofd :-)

Wel nu is de vraag: hoe weet ik nou wat/welke ik nodig heb, op mp en ebay komen ook nog wel eens leuke dingen voorbij

We hebben een Volvo Penta 2002 met saildrive

Welke gegevens hebben we nodig om te weten of een prop gaat passen en naast de ideale geadviseerde maat, in hoeverre kun/mag je afwijken (grote, spoed of dat soort zaken) kan natuurlijk best dat je iets tegen komen dat net ff een ander maatje.

Ik kan het wel voor je uitrekenen maar dan heb ik de volgende gegevens nodig:
Als eerste neem ik aan dat je als saildrie de S120C hebt, maar check dat even.Als je een andere hebt , dan even de overbrengverhouding opzoeken.
Verder nodigvan de boot:
Merk en type
Gewicht
Lengte waterlijn
Breedte waterlijn
Diepgang excluief kiel (zo precies mogelijk)

Maar het zal wel een 15" schroef worden met een spoed van 9-11" wat afhankelijk is van de lengte van het schip.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 13:01 #185307

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ga ik allemaal opzoeken, hoe kunnen we zien welke sail drive het is, is dat binnen in de motor ruimte te controleren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 13:08 #185309

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Je kunt het natuurlijk ook bij de verschillende leveranciers vragen.
Maar dan heb je waarschijnlijk wel dezelfde gegevens nodig...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 13:26 #185310

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Mee eens, maar ik weet graag wat ik nodig heb en waar we op moeten letten

Ten eerste houden we natuurlijk ook MP en Ebay in de gaten (je zal maar geluk hebben) en daarbij kan een leverancier van alles vertellen, maar dat wil niet zeggen dat hij per definitie gelijk heeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 13:35 #185312

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Klopt toxiq, maar daarom moet je ook altijd bij meerdere informeren, dan kan je de slechte informatie eruit filteren!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 13:45 #185313

Toxiq schreef :
Ga ik allemaal opzoeken, hoe kunnen we zien welke sail drive het is, is dat binnen in de motor ruimte te controleren ?

Het type staat aande zijkant van de kop van de saildrive en kun je dus binnen zien.
de programma's die ik gebuik zijn trouwens vrijwel hetzelfde als die de meeste leveranciers gebruiken maar je kunt natuurlijk ook bij hun een vrijblijvende aanvraag doen.Zij gebruiken wel soms enigszins aangepaste programma's voor hun specifieke schroefontwerp alhoewel dat i.h.a. niet zoveel uitmaakt.
Ad
Laatst bewerkt: 25 mrt 2011 13:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 25 mrt 2011 14:12 #185320

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik zat met hetzelfde probleem en heb een VP 2003 met een 120 S saildrive. Ik heb alles overwogen en ben ook gaan kijken in de diverse havens om me goed te kunnen orienteren en heb uiteindelijk besloten maar gewoon een VP 3 blads klapschroef te nemen. T/m 26 maart geldt een aanbieding bij Mulder in Dordrecht een korting van 20%. Bij een VP dealer weten ze perfect waar het over gaat en kunen je precies adviseren. Het doorslaggevende argument voo rmij was dat de hele aandrijftrein VP en orgineel is. Bij de een is er dit en bij de ander is er dat maar er is altijd wat dat je kunt aanmerken als een nadeel. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 26 mrt 2011 15:22 #185425

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zijn programmatjes op het web waar mee je een berekening kan maken maar let op dit is maar een indicatie van wat je nodig heb.

Een echt berekening moet gedaan worden door een vakman of vrouw want er is meer dan alleen lengt boot en vermogen enz. er moet ook gekken worden naar de resonantie verhoudingen van de schroef,koppeling en motor deze moeten verschillend zijn ander loopt de boel in de stuk.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 26 mrt 2011 21:39 #185466

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik kan me ind een topic herinneren over resonantie, maar was het niet zo dat dit alleen geld bij 2 blads en dit bij 3 blads niet meer ter zake is, of roep ik nu iets heel vreemds ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 07:16 #185499

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De originele VP klapschroef voor een 2002 is, als ik me goed herinner, een tweeblads.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 08:36 #185519

web schreef :
De originele VP klapschroef voor een 2002 is, als ik me goed herinner, een tweeblads.

Op: www.marinepartseurope.com/nl/v...nta-cat-7726000.aspx
Kun je de originele schroeven voor een 2002 vinden (bijna onderaan de pagina).
Driebladklapschroeven worden trouwens meestal pas bij wat grotere motoren toegepast ( vanaf zo'n 25PK).Simpelweg omdat de vekrijgbare driebladklapschroeven meestal te groot zijn voor kleinere vermogens.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 12:39 #185545

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Toxiq schreef :
Ik kan me ind een topic herinneren over resonantie, maar was het niet zo dat dit alleen geld bij 2 blads en dit bij 3 blads niet meer ter zake is, of roep ik nu iets heel vreemds ?

Resonantie kan je opheffen door meer bladen of een ander spoed te gebruiken maar het is niet zo dat een twee blad schroef wel resonantie heeft en een drie blad schroef niet.

Het is en samen spel van schroef, koppeling en motor.

Nu is het wel zo dat er voor bepalende aandrijflijn standaard schroeven tekoop zijn, dit geld voor al voor VP en Yanmar motoren met saildrive

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 15:17 #185564

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ah ok, heb je daar toevallig ook een overzicht van, er worden natuurlijk ook nog wel eens gebruikte klapschroeven aangeboden op div sites, als ik dan weet wat de standaard schroef zou moeten zijn voor onze motor/saildrive dan kan ik daar op letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 15:44 #185575

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een van de problemen bij de klapschroeven komt er tijdens de winterstalling uit. Ze wegen aardig wat en zijn eenvoudig te verwijderen. Is geen fabeltje, werd op de jachthaven al verteld. Daarnaast zijn oude klappers vaak redelijk versleten, wat reparatie vereist.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 15:52 #185579

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
daar ben ik me van bewust, kwestie van goed kijken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 16:28 #185585

  • jh88
  • jh88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
over de maat gesproken, ik heb van de week Jeanneau gebeld voor mij vader type boot en motor door gegeven (was nog wel de origenele motor) en met 5 min belden ze terug met de maten en as diameter Goede Service voor een schip van 23 jaar oud

Wellicht kun je het zelfde doen bij Kelt? (weet alleen niet of ze nog bestaan :blush: )
X79 Idee-Fixe


Gelukkig hoef je niet te spellen om goed te kunnen zeilen anders zou ik er niet veel van bakken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 16:32 #185588

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
kelt is synoniem aan: meerdere keren overgenomen, failliet en weet ik veel wat allemaal...

Dat wordt hem helaas niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 27 mrt 2011 19:09 #185615

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
VP is vrij ondubbelzinnig over een 2002: er hoort een 120SB (??:1) of 120C 2,2:1 op, met 16x11 vaste schroef, 14x11 drieblads of een 15x9 flapoor nr.851063 of 872600 (brons).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 28 mrt 2011 04:48 #185638

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8038
Dus het boeit VP helemaal niet aan wat voor boot die schroef komt te hangen?

Raar, ik moest me toch een partij gegevens inleveren toen ik m'n schroef liet berekenen. Dat heb ik door een prof laten doen (ADT) en daar kwam toch net iets anders (en specifieker) uit dan uit al die sites en programmaatjes.
Toxiq schreef :
Ik kan me ind een topic herinneren over resonantie, maar was het niet zo dat dit alleen geld bij 2 blads en dit bij 3 blads niet meer ter zake is, of roep ik nu iets heel vreemds ?
Wat jij bedoelt is dat er een verschil in frequentie moet zijn. Toerental motor x aantal cilinders x 0,5 moet een bepaald percentage afliggen van toerental schroef x aantal bladen. Ik geloof dat dit iets van 20% van elkaar af moet liggen. Een goed gekozen reductie verhouding van je keerkoppeling zorgt hier wel voor en dat zal wel goed zitten in een saildrive waar vaker een tweeblads schoef gebruikt wordt. Maak je dus maar geen zorgen ;)

Bij een 2 cilinder met twee bladsschroef en een reductie van 1:2 gaat wel mis dus. Maar net zo goed bij een 3-cilinder met drieblad en verkeerde reductie. Verander je echter de reductie dan is er niks meer aan de hand op dit gebied.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 04:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 28 mrt 2011 06:48 #185660

Philip schreef :
Dus het boeit VP helemaal niet aan wat voor boot die schroef komt te hangen?

Raar, ik moest me toch een partij gegevens inleveren toen ik m'n schroef liet berekenen. Dat heb ik door een prof laten doen (ADT) en daar kwam toch net iets anders (en specifieker) uit dan uit al die sites en programmaatjes.
Toxiq schreef :
Ik kan me ind een topic herinneren over resonantie, maar was het niet zo dat dit alleen geld bij 2 blads en dit bij 3 blads niet meer ter zake is, of roep ik nu iets heel vreemds ?
Wat jij bedoelt is dat er een verschil in frequentie moet zijn. Toerental motor x aantal cilinders x 0,5 moet een bepaald percentage afliggen van toerental schroef x aantal bladen. Ik geloof dat dit iets van 20% van elkaar af moet liggen. Een goed gekozen reductie verhouding van je keerkoppeling zorgt hier wel voor en dat zal wel goed zitten in een saildrive waar vaker een tweeblads schoef gebruikt wordt. Maak je dus maar geen zorgen ;)

Bij een 2 cilinder met twee bladsschroef en een reductie van 1:2 gaat wel mis dus. Maar net zo goed bij een 3-cilinder met drieblad en verkeerde reductie. Verander je echter de reductie dan is er niks meer aan de hand op dit gebied.

Ik kan me voorstellen dat dat resonantieprobleem speelt bij een schroefas maar niet bij een saildrive.Anders zou de 2,2 overbrenging van de saildrive S120C die bij de 2002 motor werd geleverd niet goed zijn bij de eveneens geleverde 2 blads klapschroeven.
Op pagina www.marinepartseurope.com/nl/v...nta-cat-7726000.aspx onderaan staan trouwens meer klapschroeven die werden geleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 28 mrt 2011 07:47 #185678

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het resonantieprobleem is inderdaad voor al bij een schroefas constructie een probleem maar kan ook voorkomen bij saildrive en dit beteken niet dat je zomaar een schroef op een saidrive kan zetten die je tegenkomt ook hier geld meten en reken is weten wat je moet nemen

Het klopt wat Philip schreef van de 20 % regel

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 07:49 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 28 mrt 2011 17:37 #185818

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schreef :
Dus het boeit VP helemaal niet aan wat voor boot die schroef komt te hangen?
Gek genoeg niet. Misschien gaan ze er vanuit dat die rekensom al gedaan wordt op het moment dat de motor+saildrive besteld wordt, oftewel dat die zodanig op de boot afgestemd is, dat er nog maar 1 type klapschroef bij hoort.

Eerlijk gezegd geloof ik weliswaar dat een zorgvuldige berekening verstandig is, maar dat het ook weer geen raketwetenschap is: dus dat je het niet direct merkt als je een klein stukje naast de optimale schroefmaat zit. Moet natuurlijk niet te veel zijn, maar toch. En dat VP dus best goed uitkomt met z'n schroeven, op voorwaarde dat de motor een beetje goed bij de boot gekozen is.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 17:38 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 28 mrt 2011 17:45 #185823

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als je nu gewoon een tweeblads Maxprop zoekt (vaanstand) heb je een paar voordelen:
- nu alleen de diameter vaststellen
- want de spoed kun je zelf instellen, steeds opnieuw
- zal (tweedehands) minder versleten zijn dan een klapschroef
- heeft meer grip in de achteruit
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef, hoe bepaal ik wat ik nodig heb 28 mrt 2011 18:11 #185834

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
past de jouwe niet bij mij, dan wil ik die wel voor weinugh overneme :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl