De werf had weliswaar gezegd dat ze de afsluiters na inspectie goed genoeg vonden, maar ik vond het toch onprettig tijdens het vervangen van de slangen van het toilet te moeten constateren dat er een straaltje water naar binnen sijpelde. Daarom gaan maandag alle afsluiters worden vervangen. Nog altijd vraag ik me af van welk materiaal afsluiters voor onder de waterlijn (kuip, toilet, koelwaterinlaat e.d.) van gemaakt dienen te zijn en wat gemiddeld zo in de Nederlandse watersportwinkels te koop is.
Wie heeft er echt verstand van hier?
Econosto als producent van afsluiters ziet er inderdaad top uit, maar levert geen huiddoorvoeren. In Nederland moet ik de watersportwinkel die van het merk Groco heeft gehoord nog vinden. In watersportwinkels ben ik overigens nog geen enkele keer iemand tegen gekomen die echt weet waarover ie het heeft wat betreft afsluiters. Men ziet het probleem niet eens. Men weet gewoon niet welk materieel het is, overal: messing. Ik wil graag net doen alsof het dan goed is, ware het niet dat ik her en der lees op het internet en in handboeken (zoals in het handboek van Nigel Calder) dat messing geen geschikt materiaal is voor afsluiters, zeker op zee. Het zou brons moeten zijn. Een winkeleigenaar te Workum, die volgens mij redelijk veel verstand van zaken had, vond het onzin wat Nigel Calder schrijft, dat afsluiters voor gebruik op zee van brons moeten zijn. Dat zou veel te gevoelig zijn. Nu weet ik het helemaal niet meer.
Misschien zit het probleem in het feit dat er verschillende kwaliteiten messing bestaan? Zie de volgende tekst (
www.vaartips.nl/tipm.htm):
Messing is een legering van koper en zink en een verbastering van "met zink". De toevoeging van zink maakt het koper sterker en goedkoper. De rode koperkleur verandert in goudkleurig geel. (...) Messing bouten, schroeven en afsluiters kunnen evenwel niet onderwater op zee worden toegepast. Het zink zal langzamerhand uit het koper verdwijnen en een broze substantie achterlaten. Een legering van 62% koper en 37% zink met een toevoeging van 1% tin is echter wel zeewaterbestendig. Deze legering wordt muntzmetaal of "naval brass" genoemd.
Nu vraag ik mij af van welk soort messing de afsluiters die je in de gemiddelde watersportwinkels aantreft van gemaakt is. Voor de aardigheid heb ik er enkele catalogi op nageslagen van grote leveranciers. Onderstaand een overzichtje van wat daarin (al dan niet) over de kwaliteit messing is opgenomen (dit is dus even afgezien van RVS of kunststof):
* Allpa Marine Equipment: geen specificatie, gewoon "MESSING",
* Navimo levert:
- (1) Messing huiddoorvoeren van Plastimo "hoge kwaliteit messing CuZn36 zeer corrosiebestendig";
- (2) Messing huiddoorvoeren "CW 602N Messing";
- (3) Messing verchroomd (geen verdere specificatie);
- (4) Messing vernikkeld (geen verdere specificatie),
* Lankhorst Tasselaar: "ISO 9093-1 ART.6 Messing vernikkeld met hard verchroomde kogel" en Huiddoorvoer: "messing" (geen verdere specificatie),
* Watski: "Messing, Zinkfrei und druckgeprüft (geen verdere specificatie)"
*Toplicht: "Rotguss oder Messing verchromt (geen verdere specificatie)".
Conclusie: er wordt soms helemaal niet gezegd welk type messing er gebruikt is, soms alleen een vage aanduiding.
Ben ik nou gek of vaart 90% van alle schepen met afsluiters die volgens de experts niet zeewaterbestendig zijn? Is er iemand met veel expertise op dit gebied?