Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 470 aangeschaft, een paar vraagjes

470 aangeschaft, een paar vraagjes 05 juni 2011 19:55 #199211

Hallo allemaal,

Ik heb me vrijdag een 470 aangeschaft. Nu heb ik hier een paar vraagjes over.

De eigenaar zei dat je voor de spinnakerval een soort pompsysteem kunt maken. Ik heb er wat tekeningen voor gevonden. De val word bij de spiegel terug naar voren geleid, daarna komen er een paar vertragingen. Moet er dan een elastiek komen die ik ergens naar voren leid zodat de val ook word aangetrokken?

Mij 420 had spinnakerzaken, maar deze 470 niet. Nu heb ik op de site van martin van leeuwen gezocht en die heeft ze. Ze kosten alleen €150,- voor 2 opbergzakken? Wat maakt dit zo duur?

Mvg,

Niels Aben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 06 juni 2011 14:38 #199442

Hierbij een foto om het te verduidelijke.


Dat grijze moet dat elastiek worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 06 juni 2011 15:15 #199457

Hoi Niels,
ten eerste gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe boot!!
Mooi systeem, had ik in m'n 470 ook, maar heb het er later toch uitgehaald.
Het voordeel is dat de spival a.h.w. vanzelf wordt opgerold, het nadeel dat je er als stuurman bij hijsen of strijken gemakkelijk op gaat staan. :ohmy:
Vooral als de spi met ruime wind moet worden gehesen.
Uit je tekening blijkt het dat de grijze lijn inderdaad elasiek moet zijn.
Wat de spizakken betreft. Ik maakte ze gewoon zelf van oud zeildoek.(of als je iemand in de familie hebt die goed is met een naaimachine ff slijmen) :(
Duur? Ja alles waar een W voor staat is duur. Er zit natuurlijk ook wel wat werk, dus arbeidsloon in.

Vr.gr.Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 06 juni 2011 19:04 #199548

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie.
Ik wilde de val langs de kielbalk laten lopen zodat de kans om er op te gaan staan minimaal is.
Het grote voordeel voor mij is dat ik op relatief klein water zeil. Dus als je de spi dan snel kan hijsen.

Maar nog een vraag over het strijken. De spi val zit met 2 klemmen vast. Mij lijkt dat die northfix een kwestie van openzetten is. Maat die klem op de zwaartkast lijkt me een probleem te geven. of vergis ik me hierin?

Over de spi zakken, tja dan ga ik maar een aan mijn moeder vragen :p Je zou bijna zeggen voor die prijs dat er iets speciaals mee is?

mvg,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 06 juni 2011 20:05 #199569

Tja,
voor die prijs zou je zeggen dat het met gouddraad gestikt is.
Bosje bloemen voor je moeder is voordeliger, toch? :P
Zoals ik zei maakte ik ze vroeger zelf. De maten en mallen heb ik helaas niet meer, anders kon je ze van me krijgen.

Kijkend naar de tekening vraag ik me af of dat pomp systeem zo handig is.
Ik had dat pompsysteem niet. Spival doortrekken gewoon op de hand.
Ik denk ook dat dat zelfs sneller gaat.(hand over hand)
Het maakt het systeem ook simpeler.
Hierdoor kan de northfix en het blok met handvat vervallen.
Ik zou het eerst zonder proberen. Als je later toch het pompsysteem wilt, kan je het er altijd nog tussen bouwen.

Je vraag over die klem op de zwaardkast: Het antwoord is simpel.
Als je de val aantrekt gaat'ie autom. in de klem.
Als je de spi wilt strijken trek je de val uit de klem en zolang de val naar voren loopt komt'ie niet meer 'in de klem'.

Hoop dat je er een beetje mee geholpen bent.

vr.gr.Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 07 juni 2011 04:23 #199582

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik heb een FJ met zowel het pompsysteem als zonder pompsysteem gehad.

Het grote voordeel van het pompsysteem is dat je met 1 hand de spi kan hijsen. Je houdt dus een hand over om te sturen.

De northfix klem klemt de spival alleen als er aan de handgreep getrokken wordt. deze houdt dus de spival niet vast bij het strijken.

Op zich werkt het systeem wel, maar je kan de spi er niet sneller mee hijsen dan met een conventioneel systeem. Bovendien is het systeem wat gevoelig door veel losse onderdelen. daardoor kan je soms problemen hebben met hijsen of strijken.

Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij een 2:1 versnelling in de mast. Je hoeft dan slechts de helft van de vallengte omhoog te trekken. Als je goed sterk bent, kan je zelfs een 3:1 versnelling overwegen. Dan is het hijsen van de spi een kwestie van 1 haal met je arm.

Ga eens naar een paar 470 wedstrijden, kijk goed naar de boten, en praat met de mensen over de keuzes die ze gemaakt hebben.
En ga veel zeilen met een vaste bemanning. Bootinrichting heeft vooral met manouvres te maken, dus train die goed. Deze manouvres zijn naast bootsnelheid en taktiek de winstgevende factoren bij een wedstrijd. Als je op een 3-hoek baan bij de gijpboei vol snelheid hoog halve wind onder spinnaker aan kan komen, aan iedereen ruimte kan vragen, kort om de boei, en direct onder spinnaker weer hoog halve wind kan wegbrullen, dan laat je alle stumpers die aan het klooien zijn om de spi te gijpen ver achter je. Dit is een kwestie van bootinrichting en training.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 07 juni 2011 10:33 #199655

Hoi Herman,
ben wel benieuwd naar jouw versnellings mechanisme.
Kan je daar een tekeningetje van maken?

Het is natuurlijk wel zo dat de spi van een FJ wat kleiner is dan van een 470. Vraag me af of je met die versnelling de 470 spi, met 5-6 bf dan nog wel omhoog krijgt. Kan best hoor, k'hebt nooit geprobeerd.

Je advies dat Nielss ff moet gaan kijken bij wat 470 wedstrijden is een goede. Waarom zou je opnieuw het wiel uitvinden? Met een praatje maken en je ogen goed de kost te geven, kom je doorgaans met sprongen vooruit.

Gr.Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 470 aangeschaft, een paar vraagjes 08 juni 2011 18:20 #200106

Heey,

Vandaag voor het eerst gevaren, en wat vaart ze lekker. En wat een verschil met de 420. ondanks dat er weinig wind stond toch nog een top gehaald van 18.6km/h Ook heb ik de spinnaker kunnen proberen.

De op en de neerhouder was de de 420 een touw als ophouder. en een elastiek als neerhouder. Deze waren met elkaar verbonden bij de haak. Bij de 470 had ik de ophouder als touw en de neerhouder was ook een touw en die liep nergens naartoe. Deze heb ik maar gewoon bij de haak geknoopt. bij het plaatsen van de spinnakerboom vond ik dit systeem maar niks, als de neerhouder een elastiek was had je meer beweginsmogelijkehid.
Ik ga dit weer zo maken als op de 420 want dat beviel heel goed.
Ook moet ik snel spinnakerzakken laten maken want dat is toch niks zo'n zakje aan een haakje.

Al met al een fijne boot op een paar klein puntjes na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl