Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waterslag voorkomen

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 04:03 #444689

  • bobfrit
  • bobfrit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb "prijs" ondanks er een beluchter op zit, ik ga hem vandaag trachten terug aan de praat te krijgen, eerst de Kaarsen demonteren, olie eruit en goed spoelen met nieuw en dan maar hopen, motor blokkeerde direct bij het starten zonder aan te slaan dus heb ik nog hoop dat er geen drijfstang krom is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 06:13 #444698

bobfrit schreef :
Ik heb "prijs" ondanks er een beluchter op zit,

Dan is er zeker wat anders fout gegaan .
Of de beluchter zit gewoon verstopt wat vooral op zout water nogal eens voorkomt ( daarom regelmatig schoonmaken!) , of het uitlaatsysteem is via de rompdoorvoer achter vol gelopen.
Heb je wel een zwanehals achteraan het uitlaatsysteem?
Immers , de motor zit vrijwel altijd beneden de waterlijn ( vandaar ook de beluchter) en kan dus in principe ook via die weg vollopen , bijv. bij veel wind of golven achterop.
Daarom naast een beluchter altijd een zwanehals tot to hoog mogelijk boven de waterlijn installeren. Eentueel kan gewoon een bocht omhoog in de uitlaatslang die je zo hoog mogelijk optrekt ook wel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 06:46 #444701

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bobfrit welkom op het forum


Vervelend hoor , waardoor is dit gekomen denk je

Na het zeilen

Lang doorstarten omdat de motor niet aansloeg

Je kwam aanboord en de motor stond vast
Laatst bewerkt: 06 okt 2013 06:49 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 06:51 #444702

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een belichter kan stuk zijn (klepje zit vast) maar een openstaande afsluiter in combinatie met een versleten impellerpomp zal ook de boosdoener kunnen zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 07:55 #444711

Fer schreef :
Een belichter kan stuk zijn (klepje zit vast) maar een openstaande afsluiter in combinatie met een versleten impellerpomp zal ook de boosdoener kunnen zijn

Dan moet ik de dokter toch even corrigeren. :ohmy: :whistle:
Als de beluchter werkt en hoog genoeg zit kan dus een openstaande koelwaterafsluiter afsluiter nooit de oorzaak zijn.
Daar dient immers die beluchter juist voor.
Alleen de combinatie van alle drie kan de oorzaak zijn waarbij de tweede eigenlijk altijd het geval is ( een impellerpomp sluit zelden echt helemaal af) en de tweede is eigenlijk vrijwel altijd het geval.
Overigens, de plaats van de beluchter is vaak te laag . Vandaar dat het bij langduring onder veel helling zeilen nog wel eens mis kan gaan.
Daarom adviseert Vetus bijv. ook minimaal 40 cm .
En dan nog moet de beluchter ongeveer in het midden van de boot zitetn en niet bijv. helemaal aan de zijkant onder het gangboord.
Want dat kan nog wel eens onder water komen.
Ad
Laatst bewerkt: 06 okt 2013 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 08:05 #444713

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er wordt wel eens gepraat over hevelen. Er zijn ook nogal eens wierpotten onder de waterlijn geplaatst. Wanneer die plaatsing boven de waterlijn is, al is het maar een paar cm, dan heb je een luchtkamer. Kan het dan nog hevelen?. Zo niet, dan hoef je toch geen beluchter te plaatsen want alleen een juiste positie van de wierpot zou dan voldoende zijn.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 06 okt 2013 08:05 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 08:19 #444718

Proost schreef :
Er wordt wel eens gepraat over hevelen. Er zijn ook nogal eens wierpotten onder de waterlijn geplaatst. Wanneer die plaatsing boven de waterlijn is, al is het maar een paar cm, dan heb je een luchtkamer. Kan het dan nog hevelen?. Zo niet, dan hoef je toch geen beluchter te plaatsen want alleen een juiste positie van de wierpot zou dan voldoende zijn.
Alleen een luchtbel is geen garantie dat je niet kunt hevelen hoor.
Immers dat hangt af van de onderdruk die in die luchtbel moet optreden om te kunnen hevelen.
En dat hangt weer af van de hoogte van die wierpot boven de waterlijn.
Alleen als er bij onderdruk zo veel lucht in de wierpot bij kan komen dat er geen onderdruk kan ontstaan kan er geen hevelen optreden. Maar dan krijg je gegaranderrd ook een te hete motor hoor.
Een wierpot die bijv. onder helling zeilend onder de waterlijn komt kan ook wel degelijk hevelen , ook met luchtbel.
Ad
Laatst bewerkt: 06 okt 2013 08:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 18:38 #444772

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik heb op de aftapaansluiting van het waterlock een inline pompje van Whale aangesloten. Door middel van een tijdschakeling welke geactiveerd wordt door de stopstand van de motorschakelaar wordt het waterlock leeggepompt.
De beluchter zonder klepje piest een dun straaltje koelwater overboord en zorgt dat de boel niet kan hevelen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 06 okt 2013 18:39 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 07 okt 2013 04:15 #444835

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Bij mij zit de wierpot boven de warterlijn. Maar los van dat: de wierpot sluit vollidig af, dus veel lucht happen zal die niet. Dat merk ik ook in mijn geval: de wierpot zit tot tegen het deksel gevuld, ondanks de positie boven de waterlijn. Geen beluchter dus!

Ik heb een paar weken geleden de beluchter vervangen door een vetus exemplaar. De vorige eigenaar had er niet beter op gevonden om van de beluchter het luchthappende deel dicht te knijpen. Toen ik het nazicht ging doen (zoals Fer aangeeft op zijn site) bleek er geen zacht rubber afsluitdoppeke meer in te zitten. hmmmm....
Op zoek naar een reparatieset, bleek dat niet te vinden, laat staan een vervangend exemplaar zoals getekend bovenaan dit topic. Zulke beluchters zouden niet meer gemaakt worden. Vandaar een Vetus exemplaar...

Je hebt toch echt mensen... ;-)


edit: waarom wordt er eigenlijk geen koppeling gemaakt starter/afsluiter, electronisch dan, die opent en sluit bij starten/stoppen...? Ben niet zo onderlegd, maar dat zou toch veel oplossen?
De oplossing van zeilzin hierboven is er ook al één in die richting...
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 04:21 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 07 okt 2013 05:37 #444868

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een elektronische afsluiter bestaat al jaren maar is nog al duur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 07 okt 2013 06:25 #444906

BM Sail schreef :
Toen ik het nazicht ging doen (zoals Fer aangeeft op zijn site) bleek er geen zacht rubber afsluitdoppeke meer in te zitten. hmmmm....
Op zoek naar een reparatieset, bleek dat niet te vinden, laat staan een vervangend exemplaar zoals getekend bovenaan dit topic.

Die reparatiesetjes zijn gewoon te koop hoor.
In Nederland inderdaad niet meer te vinden maar hier wel :
www.keypart.com/volvo-penta/di...engine/md5a/19751978 iets over de helft van die webpagina.
Daar heb ik twee jaar geleden zelf zo'n setje gekocht en dat werkt nog steeds.
Trouwens , marinepartseurope ( de officiele VP onderdalen weebsite) schijnt het ook nog te hebben maar veeeeel duurder:
www.marinepartseurope.com/nl/v...8424-repair-kit.aspx
Goed , jij hebt het niet meer nodig maar misschien hebebn anderen er wat aan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl