Hellaas het een forum lid waterslag op de cilinder gehad en is de motor nu kaduuk.
Er zijn veel redenen waardoor je waterslag kan krijgen, een van de bekendste is dat de beluchter niet goed werkt of dat er helemaal geen een is geplaatst.
Maar er zijn ook ander redenen die minder beken tijd of nog nooit hier op het forum zijn beschreven , dit wil ik nu even met dit topic doen.
Beluchter :
Je heb twee type beluchters een met een terugslagklepje en een zonder terugslagklepje, de beluchter zonder terugslagklepje zal dan en slangetje aan de beluchter zitten die dan naar buiten leid en er zal als de motor loopt continu water uitstromen.
Beluchters met terugslagklepje
De beluchter waar in het terugslagklepje zit moet aan het begin van het seizoen schoon gemaakt en gecontroleerd worden op een juiste werking. De enige manier om dit te controleren is om de beluchter uit elkaar te halen.
Ga als volgt te werk:
1 Verwijder de bovenkant van het ventielhuis.
2 Haal voorzichtig het ventiel eruit en maakt dit goed schoon, dit geld ook voor de zitting waarop het ventiel afsluit
3 Controleer of het beluchtingpijpje schoon is door het door te bazen.
4 Zet alles weer zorgvuldig in elkaar.
Tip: Om deze klus uit te voeren is het beter om de beluchter even los te nemen van de want en de slangen te demonteren en dan de beluchter opzijn kop te demonteren.
Naast een defecte beluchter is het ook mogelijk dat een flinke golf water naar binnen rolt als er geen zwanenhals in de uitlaat systeem is gemonteerd en zal vervolgens de cilinder bereikt.
Naast de boven genoemde problemen die kunnen voordoen moet natuurlijk het uitlaadsysteem in de basis goed zijn, je denkt toch vaak dat dit wel het geval is maar hellaas is dit niet altijd zo.
Dit geld zeker voor de oudere schepen die niet altijd met een zwanenhals of beluchter werden uitgevoerd. Dit is later misschien door de eigenaar wel gedaan maar meestal wordt dit niet goed uitgevoerd door gebrek aan kennis.
Je kunt namelijk niet zo maar een ander uitlaadlengte of diameter nemen en dit geld ook voor het waterslot.
Het waterslot heeft een namelijk een bepaalde inhoud dit is nodig om het water uit de uitlaatslang op te vangen als de motor is gestop.
Als het waterslot te klein is om al het water op te vangen dat terugstroomt uit de uitlaatslang zal er water in de uitlaadslang blijven staan, dit kan vervelende gevolgen hebben als de slang niet genoeg afschot heeft en er in de motor een klepje openstaat.
Wat er zal geburen is dat het water in de cilinder zal stromen of met kleine beetje als de boot deint. Vooral het laatste gebeurt vaak.
Het dus erg belangrijk dat de inhoud van de uitlaatslang zich kan verzamelen in het waterslot met enige overcapaciteit maar ook niet te veel.
Dan heb je nog de hevelwerking via de waterpomp, dit komt niet vaak voor maar het gebeurt wel dat de waterpomp zo is versleten dat deze niet meer goed afdicht en dat na het stopen van de motor nog steeds een beetje water door blijft stromen net zo lange totdat het hele systeem is verzadigd en dan de cilinders vult met water.
Dit kan overigens allen als de kop van de motor de waterlijnstaat en de afsluiter na het varen niet word dicht gedaan.
Oja ik was er bijna een vergeten en dat is doorstarten omdat de motor niet wilt aanslaan, elke omwenteling die de motor maakt zal hij water door naar binnen pompen dit is niet erg want voordat het waterslot en de uitlaatslang is gevuld loopt meestal de motor en zal de uitlaatgassen de te veel aan water naar buitenspuwen. Maar als de motor niet aanslaat zal er uiteindelijk water inde cilinders stromen. Het advies is als de motor niet wilt aanslaan of als j aan het ontluchten ben altijd even de buitenboort afsluiter ducht doen voordat je verder start.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is.
Mvg Fer