Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waterslag voorkomen

Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:39 #207338

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hellaas het een forum lid waterslag op de cilinder gehad en is de motor nu kaduuk.

Er zijn veel redenen waardoor je waterslag kan krijgen, een van de bekendste is dat de beluchter niet goed werkt of dat er helemaal geen een is geplaatst.
Maar er zijn ook ander redenen die minder beken tijd of nog nooit hier op het forum zijn beschreven , dit wil ik nu even met dit topic doen.

Beluchter :

Je heb twee type beluchters een met een terugslagklepje en een zonder terugslagklepje, de beluchter zonder terugslagklepje zal dan en slangetje aan de beluchter zitten die dan naar buiten leid en er zal als de motor loopt continu water uitstromen.



Beluchters met terugslagklepje




De beluchter waar in het terugslagklepje zit moet aan het begin van het seizoen schoon gemaakt en gecontroleerd worden op een juiste werking. De enige manier om dit te controleren is om de beluchter uit elkaar te halen.

Ga als volgt te werk:

1 Verwijder de bovenkant van het ventielhuis.
2 Haal voorzichtig het ventiel eruit en maakt dit goed schoon, dit geld ook voor de zitting waarop het ventiel afsluit
3 Controleer of het beluchtingpijpje schoon is door het door te bazen.
4 Zet alles weer zorgvuldig in elkaar.

Tip: Om deze klus uit te voeren is het beter om de beluchter even los te nemen van de want en de slangen te demonteren en dan de beluchter opzijn kop te demonteren.


Naast een defecte beluchter is het ook mogelijk dat een flinke golf water naar binnen rolt als er geen zwanenhals in de uitlaat systeem is gemonteerd en zal vervolgens de cilinder bereikt.

Naast de boven genoemde problemen die kunnen voordoen moet natuurlijk het uitlaadsysteem in de basis goed zijn, je denkt toch vaak dat dit wel het geval is maar hellaas is dit niet altijd zo.

Dit geld zeker voor de oudere schepen die niet altijd met een zwanenhals of beluchter werden uitgevoerd. Dit is later misschien door de eigenaar wel gedaan maar meestal wordt dit niet goed uitgevoerd door gebrek aan kennis.

Je kunt namelijk niet zo maar een ander uitlaadlengte of diameter nemen en dit geld ook voor het waterslot.
Het waterslot heeft een namelijk een bepaalde inhoud dit is nodig om het water uit de uitlaatslang op te vangen als de motor is gestop.
Als het waterslot te klein is om al het water op te vangen dat terugstroomt uit de uitlaatslang zal er water in de uitlaadslang blijven staan, dit kan vervelende gevolgen hebben als de slang niet genoeg afschot heeft en er in de motor een klepje openstaat.
Wat er zal geburen is dat het water in de cilinder zal stromen of met kleine beetje als de boot deint. Vooral het laatste gebeurt vaak.

Het dus erg belangrijk dat de inhoud van de uitlaatslang zich kan verzamelen in het waterslot met enige overcapaciteit maar ook niet te veel.

Dan heb je nog de hevelwerking via de waterpomp, dit komt niet vaak voor maar het gebeurt wel dat de waterpomp zo is versleten dat deze niet meer goed afdicht en dat na het stopen van de motor nog steeds een beetje water door blijft stromen net zo lange totdat het hele systeem is verzadigd en dan de cilinders vult met water.
Dit kan overigens allen als de kop van de motor de waterlijnstaat en de afsluiter na het varen niet word dicht gedaan.

Oja ik was er bijna een vergeten en dat is doorstarten omdat de motor niet wilt aanslaan, elke omwenteling die de motor maakt zal hij water door naar binnen pompen dit is niet erg want voordat het waterslot en de uitlaatslang is gevuld loopt meestal de motor en zal de uitlaatgassen de te veel aan water naar buitenspuwen. Maar als de motor niet aanslaat zal er uiteindelijk water inde cilinders stromen. Het advies is als de motor niet wilt aanslaan of als j aan het ontluchten ben altijd even de buitenboort afsluiter ducht doen voordat je verder start.


Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 14:21 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:46 #207341

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Hi Fer,

Duidelijk verhaal hoor!
Kan jij me nog vertellen of dit ook een beluchter is en wat voor type dat dan zal zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:49 #207342

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zelf gemaakt en een waar geen terugslagklepje in zit (als het goed is).


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 18:17 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:51 #207343

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Dat is een beluchter zonder terugslag klep, en zou best eens van het merk DPC kunnen zijn. Prima dus.

@ Fer: er werd mij verteld dat de afvoerslang bij beluchters zonder ventiel altijd op afschot moeten liggen. Klopt dat?
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 13:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:01 #207345

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja dat klopt.

Want er kan en continue straal water uit zo’n beluchter stromen en dit wil je niet terug laten lopen als de motor word gestopt.
Ook moet je er voor zogen dat er regenwater of iets dergelijk in het slangetje kan stromen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:18 #207354

eigenlijk is er maar een "zekere" manier om de ellende van waterslag te voorkomen.
zorg dat de startknop van de motor naast de kraan zit (of de kraan naast de ontluchter) starten en na de eerste slagen van de LOPENDE motor waterkraan open. bij stoppen, eerst de kraan dicht en tot tien tellen en de motor stoppen. bij een lange tocht een tennis balletje in de uitlaat.

maar ja dat kost een beetje moeite, maar als je ziet wat waterslag gaat (kunnen gaan) kosten........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:24 #207355

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
naast de (door Fer) genoemde manieren om een waterslag op te lopen is er nog een die het altijd goed doet:
alleen het achterschip in de hijskraan even lichten, bijvoorbeeld om iets uit de schroef of het roer te halen of een nieuwe anode om de as te zetten. Waterslag vrijwel gegarandeerd. Niet doen dus.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:30 #207356

Capolavoro schreef :
naast de (door Fer) genoemde manieren om een waterslag op te lopen is er nog een die het altijd goed doet:
alleen het achterschip in de hijskraan even lichten, bijvoorbeeld om iets uit de schroef of het roer te halen of een nieuwe anode om de as te zetten. Waterslag vrijwel gegarandeerd. Niet doen dus.

groet
t

niet als je op mijn manier het water er uit hebt geblazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:01 #207383

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Zeilen hijsen en voor dat de motor uit gezet word eerst(stationair) even flink gas geven zodat er zo veel mogelijk water uit geblazen word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:08 #207385

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zo werk dat niet dehler

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:22 #207389

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Waar moet de beluchter worden aangesloten in het systeem
Bij mijn Vetus 13pk zit de beluchter op het blok, achter de warmtewisselaar aangesloten. Is dat normaal of moet / kan hij ergens anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:29 #207391

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Fer,
Dit is mij aan gedragen door een monteur.
Blaas je dan geen water weg?

groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:35 #207394

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het maakt eigenlijk niet uit al hij maar na de pomp is gemonteerd.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 18:09 #207398

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hier even een plaatje van Vetus ter ondersteuning van het verhaal hier boven, de enige opmerking die ik wel wil plaatsen is dat de leiding van de beluchter wel op afschot moet, dit is bij het plaatje niet of nauwelijks te zien.



Mvg Fer
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 18:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 04:02 #207433

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Mijn beluchter heeft geen "controle" waterslangetje :

Plaatje:



Is dat er dan 1 met een terugslagklepje?
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 07:21 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 05:15 #207451

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 05:38 #207458

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Fer, n.a.v. je plaatje van gisteren 20.11: wat nou als je helemaal geen beluchter toepast en de leiding uit het spruitsuk meteen naar het injectiepunt stuurt. Dus ook die bocht naar boeven helemaal niet gebruiken... Al het water uit de motor loopt dan na het stoppen gewoon naar beneden weg het waterlock in en de kans op een waterslag is daarmee verwaarloosbaar geworden. Het veelgebruikte argument van hevelen gaat ook niet op aangezien de zwannenhals tussen het waterlock en de spiegeldoorvoer dat altijd nog tegenhoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 07:12 #207477

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
sigdick
leiding tussen spruitstuk en injectiepunt?
je bedoeld buitenwaterpomp en injectiepunt neem ik aan.
daar zit net de kneep; enige lekkage langs de impeller en het is feest.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 07:31 #207481

Veel goedkoper dan de dure beluchters van Vetus en VP zijn de beluchters die in rioolsystemen worden gebruikt!
Van binnen zien die er trouwens hetzefde ui als die van volvp penta. rubber plaatje dat bij onderdruk omhoog gezogen wordt.
Zie bijv. www.tecl.nl/tecl/Automatische-...nformatie_t_385_TECL
Maar ze zijn ook gewoon bij de bouwmarkt te koop.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 08:10 #207487

sigdock schreef :
Fer, n.a.v. je plaatje van gisteren 20.11: wat nou als je helemaal geen beluchter toepast en de leiding uit het spruitsuk meteen naar het injectiepunt stuurt. Dus ook die bocht naar boeven helemaal niet gebruiken... Al het water uit de motor loopt dan na het stoppen gewoon naar beneden weg het waterlock in en de kans op een waterslag is daarmee verwaarloosbaar geworden. Het veelgebruikte argument van hevelen gaat ook niet op aangezien de zwannenhals tussen het waterlock en de spiegeldoorvoer dat altijd nog tegenhoudt.

ik heb het al eerder gezegd, starten dan de kraan open(buitenwater toevoer) , kraan dicht en tot tien tellen, motor stoppen. dan ga je voor zeker. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 10:18 #207500

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
sy helios schreef :
sigdick
leiding tussen spruitstuk en injectiepunt?
je bedoeld buitenwaterpomp en injectiepunt neem ik aan.
daar zit net de kneep; enige lekkage langs de impeller en het is feest.

Bij een direct gekoelde motor gaat het water door de buitenwaterpomp, door het blok, door het spruitspuk naar het injectiepunt. Bij een indirect gekoelde motor is het wellicht anders maar ik ging even uit van het eerste geval. Maar in beide gevallen geldt dat het water meteen het waterlock in loopt en niet meer terug kan stromen de motor in. Dus het nut van de beluchter en die leidnig die omhoog loopt ontgaat me volledig.


@Sietse: ja, je kan ook met de kraan gaan rommelen maar waarom zou je als het niet nodig is?
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 10:20 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:01 #207532

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Fer schreef :
Hier even een plaatje van Vetus ter ondersteuning
Er schijnt nogal onbegrip te bestaan over het hevelen van buitenwater tot in de uitlaat. Dit kan via twee routes : de uitlaat en de (buiten) koelwater aansluiting.
Volgen we het bovenstaande plaatje :
Een zwanenhals aan het uiteinde van de uitlaat verhindert het binnenkomen van buitenwater op die plaats. De enige mogelijkheid voor het ongewenst binnenkomen van (lek)buitenwater is nu via de buitenkoelwaterleiding (blauwe leiding die in het plaatje uitkomt boven de uitlaat), mits het injectiepunt onder de waterlijn zit (communicerende vaten). Pas als een beluchter zoals in het plaatje gemonteerd is, wordt bij een motorstop de verbinding verbroken, de linkerpoot van de blauwe leiding loopt dan leeg in het waterlock.

Een andere reden voor waterslag is het langere tijd starten zonder dat de motor aanslaat. De waterpomp pompt bij iedere omwenteling water door de motor, maar door het ontbreken van de uitlaatgassen wordt dit water niet uitgedreven, en hoopt zich op in het waterlock, en zal op een gegeven moment zelfs via de uitlaat de motor inlopen.
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 13:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:09 #207534

sigdock schreef :
sy helios schreef :
sigdick
leiding tussen spruitstuk en injectiepunt?
je bedoeld buitenwaterpomp en injectiepunt neem ik aan.
daar zit net de kneep; enige lekkage langs de impeller en het is feest.

Bij een direct gekoelde motor gaat het water door de buitenwaterpomp, door het blok, door het spruitspuk naar het injectiepunt. Bij een indirect gekoelde motor is het wellicht anders maar ik ging even uit van het eerste geval. Maar in beide gevallen geldt dat het water meteen het waterlock in loopt en niet meer terug kan stromen de motor in. Dus het nut van de beluchter en die leidnig die omhoog loopt ontgaat me volledig.


@Sietse: ja, je kan ook met de kraan gaan rommelen maar waarom zou je als het niet nodig is?

ik "rommelde" niet met de kraan, ik zette hem open wanneer ik water nodig had en dicht wanneer dat niet meer nodig was. leuk zo n ontluchter, maar die kan ook blijven hangen, bovendien het wat langer doorstarten heb je dan geen last van waterslag, immers je zet de kraan open op het moment dat de motor loopt. maar ik geef alleen aan hoe ik het deed, niet hoe een ander het moet doen. mijn motto was/is KIS, keep it simple.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:43 #207544

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
sietse-ten schreef :
ik "rommelde" niet met de kraan, ik zette hem open wanneer ik water nodig had en dicht wanneer dat niet meer nodig was.
Met deze methode voorkom je 100% zeker waterslag, en je verklient het risico dat je boot zinkt als je waterslang het begeeft. Het enige nadeel is dat je heel consequent en op tijd moet zijn in het openen en sluiten van je buitenboordkraan. In het geval van een impellerpomp : de impeller kan maar heel kort zonder water draaien, anders wordt deze te heet en verbrandt.
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 13:46 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:46 #207546

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Siestse-ten

Wat jij doen is goed maar de meeste laten toch hun buitenboord kraan open staan en gaan van boord, dan is er dus kan op hevelen zoals Cees en ik al hebben aangegeven.

En een beluchter moet je onderhouden net zoals het rest van het motorsysteem vandaar dat ik dit ook heb uitgelegd en dit topic heb gestart.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl