Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet

Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:17 #218437

De schootblokken van onze Dufour 30 beginnen na 12 seizoenen wat zwaarder te lopen. Het zijn eenvoudige blokken van Z-spar met glijlagers. Ik denk dat het geen gek idee is ze een keer te vervangen. We gebruiken een schoot van 10 mm diameter. Ik dacht blokken te kopen voor een maximale diameter van 12 mm. dat geeft wat marge qua sterkte. Ik zoek een nette kwaliteit, het hoeft niet kogelgelagerd te zijn, en ook qua prijs wil ik het reëel houden. Dus de blokken van bijvoorbeeld Harken of Ronstan vallen qua prijs af. Vraag is nu: welke? Kandidaten tot nog toe zijn Lewmar Synchro, Selden, Rutgerson. Zijn er ervaringen, goed of slecht met deze blokken, of is er een ander merk dat ook voor redelijk geld blokken levert?
Jan Willem, Dufour 30 Classic, "Alliance"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:18 #218438

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
alle waar is naar zijn geld, Lewmar is rommel.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:21 #218439

Kun je me ook toelichten waarom het rommel is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:24 #218440

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
In diezelfde prijsklasse als de merken die je noemt heb je ook nog Barton.

Weet je zeker dat je geen gelagerde blokken wil? Het loopt zoveel lichter en fijner...

Lewmar is voor zover ik heb gehoord ook niet het beste spul... maar slecht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:26 #218443

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
omdat de wangen te slap zijn,
de schijven uit elkaar knallen,
er RVS schroefjes in Alu huizen zitten,
en de watersportwinkel in Medemblik heeft besloten ze allemaal in een grote doos te mieteren om ze te laten verkopen op een rommelbeurs in Hoorn. Hij wil ze niet meer in de winkel hebben, al die mensen die komen klagen over kapotte blokken.
Ik heb er tijdens de 24uurs nog een kapot getrokken, allemaal kogeltjes over het dek omdat de lijn tussen de schjf en de veel te slappe plastic wang kwam. En dat heb ik nu een keer of 6 meegemaakt.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:32 #218448

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Voor "grote" schootblokken maakt lagering niet zoveel uit, die lopen toch wel, zeker als de lijn een maatje kleiner is dan het maximum.

Ongelagerde Barton blokken hebben een mooi glijlagerbusje in de kunststof schijf zitten, misschien hebben andere merken dat ook wel.

De nieuwe (zwarte) Selden vind ik heel mooi om te zien, of ze technisch ook goed zijn weet ik niet.

Blokken een maatje groter kiezen (in maximum lijndiameter) inderdaad altijd doen! Veel blokken zijn zo gemaakt dat de max maar NET past, een maatje dunner loopt er dan vele malen soepeler doorheen. Ook: hoe groter de schijf, hoe soepeler de schoot loopt.

Je kunt de Z-spar blokken ook eens goed wassen en spoelen, misschien is het wel gewoon vuil waardoor ze zwaarder lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:46 #218453

OK, dat is een helder antwoord. Lewmar valt dus af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 18:51 #218455

Ronstan zou ik niet meteen afschrijven, er zijn van dit merk ook goedkopere niet kogelgelagrede blokken al heb ik er geen ervaring mee. www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=018
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 30 aug 2011 20:55 #218481

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of the low price is forgotten.


Zoals Capo terecht zegt: alle waar naar z'n geld.

Ga er gewoon van uit dat het duur wordt. Wat je ervoor terug krijgt is zeilplezier en betrouwbaarbaarheid en dat is onbetaalbaar.

Bij mij zijn alle blokken en karren van Harken. Geen idee of Harken het beste merk is maar ik trek op de ISIS (zonder lieren) de gennakerschoot met > 20kn lekker soepel aan en het blijft altijd heel. Mijn ervaring met Harken is dat het onder (grote) belasting probleemloos en comfortabel blijft functioneren en dat kan ik niet van alle eerder genoemde merken vinden.

Blokken moeten natuurlijk wel goed uitgelijnd staan en voldoende gedimensioneerd.

Heb overigens in het verleden ook zeer goede ervaring met Frederiksen maar weet niet of dat nog geldt na de overname door Ronstan.

Groet Joost


Groet Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 04:21 #218494

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn boot heeft voor 99% alleen Karver en Harken blokken. Ik heb dezelfde ervaring met Lewmar als @t. Andere merken heb ik nooit gehad die kunnen mogelijk nog beter zijn.

In mijn eerdere zoektocht naar de gewenste deckware voor de Beauty viel mij op dat Harken in verhouding een lage breeksterkte heeft in relatie tot prijs en formaat. Als ik mij het gesprek bij On Deck goed herriner gaat Harken echter uit van de dynamische belasting en vele andere merken van de statische breeksterkte.

Anders gezegd. Merk x zet een blok in de trekbank en trekt hem kapot. Een belasting, en daarmee een breeksterkte, in een statische omgeving. Stel dat de breeksterkte 1000 kg is

Harken gaat ervan uit dat de windvlaag samenkomt met een klapgijp in de chinees en dat je tegelijkertijd ook nog aan de grond loopt (bij wijze van). De SWL (Safe working Load) van een Harken blok moet hier tegen bestand zijn. Bij een identieke breeksterkte van 1000 kg neemt Harken daarom minder aan maximale belasting, mogelijk maar de helft. Dit om die dynamische omgevingsfactoren in te bouwen.

Verder inderdaad, hoe groter de schijf hoe soepeler en neem inderdaad de lijn zo dun als je aan kan. Gelagerde blokken alleen daar waar snelheid key is of er veel lijn doorheen gaat. Denk aan een grootschoot of een blok onder aan de mast. Zwaar belaste lijnen met nauwelijks lengte kunnen goed af met ongelagerde blokken. Denk aan sommige vertragingsblokken in de neerhouder en mogelijk in je achterstag.

Karver is echt ook onverwoestbaar en als ik de munten had zou ik er alles van nemen waar het zou kunnen. Een merk waar veel van die grote Cats (Tri's) mee varen. Ziet er ook weer eens wat anders uit maar smaken verschillen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 06:10 #218507

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik heb geen objectief antwoord maar zweer bij de Harken (Carbo) blokken. Nu vijf seizoenen aan boord, zwaar belast en nooit geen gedonder. Iedere keer als er iets stuk gaat wordt het vervangen door Harken en dat is super. Overigens hebben wij Lewmar winches en daar hebben we geen klagen over ondanks dat het rommel zou zijn. Verhaal van niet robuust genoeg uitgevoerde wangen van Lewmar blokken kan ik wel bevestigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 06:15 #218508

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
xkipper schreef :
Overigens hebben wij Lewmar winches en daar hebben we geen klagen over ondanks dat het rommel zou zijn.

van de winches heb ik niets lelijks gezegd, die zijn goed.
De vraag ging over blokken......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 06:24 #218512

Bij mij komt er niks anders meer dan Harken aan boord. Ja, het kost (heel) wat meer dan de eenvoudige ongelagerde blokken.
Maar de fun van het zeilen is zoveel groter als je ook bij 20 knopen een lijn / val / schoot nog stijf kunt doorzetten.

Als ik het goed begrijp gaat het om de grootschoot blokken? Je zou kunnen overwegen eenvoudige ongelagerde blokken te kopen en een fijntrim te installeren. Zodat je ook bij meer wind de grootschoot nog soepel kunt doorzetten. Heb je iets meer blokken nodig, maar ben je toch nog goedkoper uit.

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 06:35 #218514

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Helaas moet ik jullie tegen spreken.
Op mijn Dehler is veel vervangen door lewmar blokken.
Het ziet er niet sterk uit maar doet wat het moet doen namelijk heel blijven en prima functioneren.

Dus aan mijn kant geen klachten.
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 07:59 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 07:05 #218518

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als recreatiezeiler doe ik al 16 jaar met een Tufnol schootblok. Zo'n ding voor 12 mm schoot kost ongeveer 80€ en is ie kapot, haal je een nieuwe voor dat geld.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 07:05 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 07:51 #218524

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capo vraagt ook veel van zijn boot he ;)

Dus hij zal eerder de grenzen van het materiaal vinden dan de gemiddelde ZF'er.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 08:16 #218530

Web mailt ook: Je kunt de Z-spar blokken ook eens goed wassen en spoelen, misschien is het wel gewoon vuil waardoor ze zwaarder lopen.
Dat is een prima suggestie die ik dit weekeinde zeker ga doen. Verder kan ik er dan ook wat teflonspray inspuiten, ik heb inmiddels z'n handig busje met pomp van Kroon. Dat werkt ook met de leuvers geweldig, alleen opletten dat je het vooral bij het schuifgedeelte van de leuvers krijgt en niet overal.
Een aantal anderen zijn enthousiast over Harken, en hoewel me dat financieel wat zwaarder op de maag ligt hebben ze qua kwaliteit en ook zeilplezier wel punten aangedragen, die erg hout snijden. Ik ben ook blij met de tamelijk unanieme reacties over de Lewmarblokken, ik heb met die dingen in mijn handen gestaan, maar zie daar nu definitief van af. Dank voor alle reacties: voorlopig is mijn koers: eerst schoonmaken en de spray, en voor mijn verjaardag in november de Harken-blokken.
Korte aanvulling: Ik heb in de pauze e.e.a. nagelopen in de catalogus van Kniest,(die is over het algemeen voordelig en zit bij mij op de haven) Vioolblok boven en vioolblok onder met klem en hondsvot is van Barton €95,-, van Selden €98,-, Lewmar €93,-, Harken € 152,-, en Ronstan € 192,-. (allen 12 mm, behalve Ronstan, 10 mm). Dat sterkt me in het gevoel dat ik voor die bijna € 60,- extra wel erg hebberig wordt van die Harken blokken.... Die worden het dus... in november!
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 08:38 door jwvanwijngaarden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 08:39 #218534

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hier nog een Harken fan. Harken blokken hebben op mijn catamarans altijd probleemloos gefunctioneerd, ook al waren ze allesbehalve nieuw en was er genoeg zand, zout en een klunzige stuurman om ze het moeilijk genoeg te maken.

Liever een Harken blok uit hun betaalbaardere serie dan een dure serie van een middelmatig merk, zou ik denken.

Tip: er staat wel eens een complete grootschoot van een catamaran te koop op Marktplaats. Is bijna altijd Harken, maar controleer 'm wel goed!
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 08:40 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 08:46 #218536

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die set van Ronstan (de 22142 en 22126) kost bij www.svb.de een stuk minder, 89,90 en 41,90. Zien er gelikt uit, beetje organisch gevormd met rood accentje. Kan zo niet zien hoe ze gelagerd zijn.
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 08:48 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 08:56 #218539

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Over SWL van Harken: vergelijk je dan echt gelagerd Harken met gelagerd van een ander merk? Ik schreef de lagere SWL van Harken altijd toe aan het feit dat ze gelagerd zijn. Puntbelastingen van kogeltjes versus een glijvlak. Andere gelagerde blokken hebben ook een lagere SWL dan hun ongelagerde broertjes.

Over Harken blokken ben ik ook zeer te spreken, en in tegenstelling tot Beauty gebruik ik ze ook op trimlijnen behalve de allerzwaarst belaste (de eerste 1:2 reductie van de neerhouder is ongelagerd, de fijnafstemming is wel gelagerd). Hoe lelijk ik die carbo's ook vind, op een niet-racer. Zowel bij licht weer (vieren!) als zwaar weer (aantrekken) een stuk fijner dan ongelagerd.

Het enige probleem met Harken heb ik met de camcleats. Zelfs de "zware" versie met aluminium cams (ipv plastic) heeft slappe plastic pilaartjes, die vervormen als je de schroeven vastdraait. Gevolg: de rollagertjes lopen vast. Je moet ze dan zo ver los draaien tot de cam weer vrij loopt. Voor je gevoel zit ie dan al niet meer zo stevig gemonteerd, en een jaar later lopen de cams opnieuw vast :( Gezeur dus. Ik moet er nog naar kijken, of er wat aan te doen is, anders maar over op een ander merk. Maar de blokken en blokjes van Harken... super!
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 08:57 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 09:03 #218542

OK, dan ben ik dus ook al aan de €132,- en dan komen de verzendkosten er nog bij. Dat maakt aan het eind dus niet zo vreselijk veel meer uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 09:23 #218544

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hier nog meer Ronstan blokken: www.segelladen.de/Inhalt-unter...e_ronstan_backup.htm (flink naar beneden scrollen voor vioolblokken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 11:10 #218560

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 11:38 #218564

Ik koop vaak bij correct, deze zit standaard 10% onder de advies prijzen voor harken en ronstan. Vrolijk heeft ook elk voorjaar een actie met blokken, afgelopen jaar ging er 20% af van de advies prijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schootblokken vervangen, welk merk wel of niet 31 aug 2011 14:48 #218581

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat voor kogellagers en in welke afmetingen worden deze gebruikt in de schootblokken en bij welke maximale belasting?
De glijlagers begrijp ik, gaatje asje ;) en van lagers in het algemeen enige kennis.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl