Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overloop grootzeilschoot

Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 07:48 #218723

Op mijn HR 352 zit de overloop op de achterkajuit, dus vlak achter mijn zitplaats in de kuip. Dit systeem is nu uitgevoerd met stoppers, maar dat werkt niet prettig. Ik wil daar blokken en klemmen op zetten.
De bolling van de rail (ca 5 cm over 145 cm) bepaalt de maximum lengte van de wagen.
Ik heb geen ervaring met het gebruik van zo'n systeem en weet niet goed te kiezen tussen klemmen op de wagen of klemmen aan het uiteinde van de rail. Voor de aanschaf van een overloop voor mijn boot moet ik daar wel een keus in maken.
Heeft iemand een goede tip voor me?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 08:39 #218733

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Ja, zo een verbouwing is al meerdere keren gerealiseerd.

In dit topic vind je 3 voorbeelden van dergelijke aanpassingen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...op-verbeteren#135647
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:33 #218755

Deze beschrijvingen zijn zeer bruikbaar. Voor mij gaat het echter om de keus tussen klemmen op de kar of klemmen aan het eind van de rail. Dit in combinatie met het feit, dat ik voor de rail zit en me afvraag hoe de bediening het best/gemakkelijkst kan plaatsvinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:41 #218757

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou gaan voor klemmen aan de uiteinden van de overloop. Als je klemmen op de wagen zet dan concentreer je allen lijne (grootschoot en 2x overloop) bij elkaar, lijkt me niet handig. En met één overloopklem zoals je bij catamarans ziet kun je de wagen weer niet naar loef trekken. Voor de handigste plek qua bediening zou een foto van de situatie wel handig zijn...

Ik weet niet hoeveel kracht er bij jou opkomt (heb maar een 27-voeter), maar je kunt volgens mij gewoon de stoppers verwijderen, kijken of je een blokje (evt. met hondsvot) aan beide zijden van de wagen kunt monteren (aan dezelfde sluiting/wartel waar ook het grootschootblok aan vast zit?) en aan de uiteinden van de overloop een blokje met klem. Dan hoef je je overloop zelf niet te vervangen.

Er is trouwens een recent draadje van Delphi 32 over zijn overloop die op het kajuitdak zit, lijkt me ook hier heel bruikbaar: www.zeilersforum.nl/index.php/...oop-bedienbaar-maken
Laatst bewerkt: 01 sept 2011 09:42 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:42 #218758

Het nadeel aan klemmen is dat ze los kunnen schieten.. Dat wil je volgens mij zeker niet met je grootschootoverloop. Ik heb ook stoppers en het werkt prima..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:45 #218760

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Helemaal gelijk. :laugh:

Het duurde ook een jaar of 3 voordat Mr Ford de elektrische ruitenwisser als optie verkocht kreeg. Je weet maar nooit of die werkt als je hem nodig hebt, met de hand je ramen lappen tijdens het rijden is nog heel lang mode geweest.

Klinkt sarcastisch maar zo bedoel ik het niet. Die stoppers kunnen ook breken or what ever maar op zich heb je gelijk, ze werken prima. Ze doen wat ze doen namelijk de kar stoppen. Wat ze niet doen is de kar verstellen, en dat is wat de TS zoekt.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:52 #218764

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ TS

Je zit met je rug naar de overloop op een HR 352. Je zoekt een oplossing om je overloop wat makkelijker te verstellen als er druk in hyt zeil staat. Ik doe een paar aannames:

- Je gerenormeerde boot is bij meer wind niet zeer trim gevoelig;
- Je hebt de overloop lijn niet steeds in de hand;
- Je trimmomenten zullen kortstondig zijn;
- Je trimaanpassingen hebben eerder betrekking op basistrim dan op steeds veranderende fijntrim;
- Waar de kar ook staat, jij kan al sturende eigenlijk steeds bij de kar ook al staat deze naar loef of naar lij;

Etc .... zou mij om het even zijn. Ik denk dat ik met deze lijst op de kar zou nemen! Als het lijntje wat dunner kan worden en de zaak meer vertraagd door het anders te doen zou dat mijn voorkeur hebben.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:55 #218766

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Voordeel van klemmen op de kar is bovendien dat je vrijwel altijd ook bij de klem aan de lage kant kan, als je je kar verder naar loef wil zetten. Als de klem aan het eind van de rail zit, moet je eerst flink graven naar het stellijntje voor de lijzijde als je hem wil verplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 09:58 #218768

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een foto zegt vast wat meer, ik hoop dat deze klopt:



Wel een plek/situatie waar je wat mee kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 11:17 #218782

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Stoppers zijn niet handig, zeker als er veel druk in je zeil staat krijg je die krengen niet los.

Ik was geneigd om te zeggen, klemmen op de kar (zelf ook laatst voor die keuze gestaan) maar nu ik die foto zie zeg ik: klemmen aan het eind van de rail

Iemand die aan de hoge zijde zit kan dan altijd nog de kar voor jou bedienen.
Indien de de klemmen op de kar zitten en de kar aan lij staat komen ze er lastig bij, dan moe je aan lage zijde zitten terwijl je dat meestal niet doet.

Voor jou lijkt me uiteinden ook handiger, het is tenslotte handiger om schuin achter je een lijn op te pakken dan recht achter je (als de giek in het midden staat) want dan moet je je volledig omkeren.

in die geval is uiteinden dus handiger
Je kunt natuurlijk even testen door een paar stukjes touw aan de kar en uiteinden te knopen, probeer die tijdens het zeilen eens op te pakken, die wat prettiger werkt.

Vertraging is geen issue want je kunt zoveel vertraging maken als je wilt (meer schijven per blok)
Laatst bewerkt: 01 sept 2011 11:18 door Toxicated.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 13:01 #218810

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je een kar met klemmen neemt kan je nog steeds overal bij vanuit de railing, als je het uiteinde van je lijntje maar in het gangboord vast maakt.

Er zijn ook hele mooie karren van Harken die automatisch de klem aan de lage kant openen, maar daar moet je wel flink voor in de buidel tasten en ik weet eerlijk gezegd niet of dat het waard is op een HR.

Kijk eens in de catalogus van belship of harken. Daar staan volgens mij wel wat voorbeelden.
www.belship.nl
www.harken.com

Groeten en succes,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 14:22 #218841

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ik heb een harken kar en wilde daar de harken eindklemmen voor bestellen om ze 2 keer te vertragen - 289,- euro per stuk.
Omdat het iets boven budget was heb ik ze van Barton gescoord in Vinkeveen. Ik geloof 28 euro/stuk, past prima op de rail.
Uiteraard hoor ik nu in mijn achterhoofd de fameuze woorden over prijs en kwaliteit, ik ben (vooralsnog) blij
Ik denk dat het bij mij wel goed gaat, omdat ik een klein grootzeil heb en een redelijk oversized overloop.

Gr
Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overloop grootzeilschoot 01 sept 2011 17:05 #218900

Ik dank jullie allemaal voor het meedenken met het probleem.
De adviezen zijn uiteenlopend, maar geven me wel stof tot nadenken.
Als ik eruit ben laat ik het jullie weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl