Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuwe schroef voor W730

nieuwe schroef voor W730 11 okt 2007 21:46 #22162

  • Matthijs Schakel
  • Matthijs Schakel's Profielfoto
Hallo allemaal,

Deze winter willen we een nieuwe schoef voor ons waarschip730 aanschaffen. Momenteel zit er een 12" 2-blads klapschroef onder. Op de draaipunten van de bladen zit echter erg veel speling wat extra trillingen veroorzaakt. Bovendien is de reactie met achteruit slaan vaak erg slecht. Soms ook weigering van uitklappen, en dat is toch niet wat je wilt als je net de box in vaart...
Ik ben hierom geneigd om een vaste schroef toe te gaan passen omdat ik hier meer op kan vertrouwen. Heeft iemand wat advies voor het maken van de keuze voor een nieuwe schroef? (2- of 3-blads, type schroef, diameter, spoed etc).
We hebben een oud 9PK solé binnenboord dieselmotortje en een schroefas van 25mm.

Een vraag die bij het toepassen van een vaste schroef ook nog bij mij op komt is: Kun je, onder zeil, de keerkoppeling beter in z'n vooruit zetten en de schroef blokkeren of vrij laten lopen. Dit voornamelijk met oog op slijtage van de keerkoppeling. De meningen over de weerstand in beide situaties zijn verdeeld heb ik begrepen...

Alvast bedankt, alle tips zijn welkom!

Matthijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 12 okt 2007 07:20 #22166

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik zou nooit van een klap schroef naar een vaste schroef gaan. Het scheelt echt snelheid onder zeil. Een klapschroef hoeft ook geen probleem te zijn er varen ik weet niet hoeveel zeilboten met een klapschroef zonder problemen. Ik vaar ook al 7 jaar met een klapschroef zonder 1 enkel probleem.
Het rendement is alleen wat minder maar daar ben je al aan gewend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 12 okt 2007 07:29 #22167

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Als je geen wedstrijden vaart of oceaanoversteken maakt, dan valt het rendement wel mee.

Wat zal het zijn bij een boot van die lengte? (0,5-1 knp) Bovendien is een klapschroef behoorlijk prijzig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

W730 12 okt 2007 08:26 #22169

Beste Matthijs

ik heb zelf een tweeblads vaste schroef onder mijn W730. Klapschroef scheelt inderdaad wel iets in snelheid natuurlijk maar ja je bent met vakantie en of je dan een kwartiertje later aankomt deert je dan ook niet meer.
Ik wel begrepen dat motor en schroef onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn dus wat dat betreft zou je kontact op moeten nemen met sole.
Ik zet mijn keerkoppeling in de achteruit, in de vooruit heeft de schroef nog steeds de neiging tot meedraaien, in de achteruit is dat probleem er niet.
Extra slijtage aan de keerkoppeling levert dit niet op lijkt me. De krachten zijn te klein.
Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 12 okt 2007 08:46 #22171

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Met het rendement bedoelde ik het rendement van de schroef als je op de motor vaart (vooruit en vooral achteruit).

Een 0,5-1 knoop is ongeveer 10% van de gemiddelde snelheid, vind ik wel een behoorlijk verlies!

De prijs, je moet zelf kijken of je dat ervoor over hebt.

Je zou ook kunnen kijken of ze de oude schroef op kunnen knappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 13 okt 2007 11:26 #22191

  • Matthijs Schakel
  • Matthijs Schakel's Profielfoto
Dag,

Bedankt voor jullie reacties. Volgende week gaan we weer op het droge, dan zal ik de schroef er eens afhalen en eens gaan informere of er nog wat van deze schroef te maken valt. Misschien is het weigeren van het uitklappeen ook wel te weiten aan de slijtage en speling die het mechanisme nu heeft. Een nieuwe klapschroef zie ik hier en daar voor rond de ¤700,- en da's toch wel behoorlijk boven budget. Een goede tweedehands is misschien wat lastig te vinden maar ik houd m'n ogen open.

Mocht ik toch voor de vaste schroef gaan, hebben jullie dan nog suggesties voor 2 of 3-blad's? Kan ik met een drieblads schroef een kleinere diameter nemen om toch hetzelfde vermogen over te kunnen brengen? Dat zou een stukje vrijslag op kunnen leveren en daarmee wat beperking aan trillingen.

Afgelopen zomer heb ik 1x de situatie gehad dat ik de motor uit had gezet (al onder zeil) en dat de schroef niet inklapte. Resultaat was uiteraard een meedraaiende schroef die een behoorlijk irritante trilling veroorzaakte. Hebben mensen die gewoonlijk hun schroef mee laten draaien daar ook last van?

Alvast bedankt weer!

Matthijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 13 okt 2007 12:07 #22193

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Gezien het motorvermogen zou ik voor een 2-blads gaan.

Ik heb geen last van trillingen met een vaste schroef, maar ik heb een saildrive aandrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 13 okt 2007 19:03 #22200

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zet de keerkoppeling altijd in de vrijloop als ik zeil, en heb zowel bij een driebladsschroef (Sneekermeer) als een tweebladsschroef (Defender) geen last van trillingen.
Weet je zeker dat je schroefaslagers nog in orde zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef voor W730 14 okt 2007 18:14 #22211

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ik heb een vaste schroefasinstallatie met een tweeblads schroef. Motor is 12 pk, ik weet niet wat ik aan spoed en diameter heb van de schroef. Maar het systeem bevalt me prima, heb geen last van trillingen en de schroef staat tijdens het zeilen meestal in zijn vrij. Hoeveel snelheid ik verlies weet ik niet, maar heb niet het gevoel dat ik nu echt geremd wordt......Let wel op, je kan niet zoamar een schroef veranderen, spreek dit eens goed door met iemand die hier goed verstand van heeft, de motor moet het vermogen wel kwijt kunnen, maar ook niet te makkelijk. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

resultaten! 20 mei 2008 20:46 #32764

  • Matthijs Schakel
  • Matthijs Schakel's Profielfoto
Dag beste zeilers,

Het vaarseizoen is inmiddels alweer begonnen en met wat voor weer! Heerlijk gewoon. Al in april gezwommen en al onder de blote sterrenhemel geslapen. Wat wil je nog meer!
Maar aangezien ik dit topic afgelopen najaar heb gestart zal ik jullie ook even een terugkoppeling van het resultaat geven. Ik heb via m'n werk uiteindelijk bij Allpa een mooie nieuwe klapschroef 13x9 gekocht in de najaarsuitverkoop. Mooie schroef voor niet al te veel geld. Voordat ik deze aanschaf heb gedaan heb ik door een aantal bedrijven een vrijblijvend advies gevraagd op basis van een aantal specifieke gegevens van de boot en de motor. Uit hun berekeningen bleek dat er best een iets zwaardere schoef onder moest kunnen dan de 12x8 die er onder zat. Verder nog gezocht op verscheidene sites om wat gegevens van schepen, motorvermogens en schroefafmetingen te verzamelen.
Uiteindelijk dus voor een 13x9 gekozen. Met deze schoef houd ik nog een slordige 18% vrijslag over wat nog best acceptabel is (adviezen zijn vaak minimaal 20%). We hebben met deze nieuwe schroef ondertussen al twee weekenden en een hele week gevaren en bevalt goed. Hij reageert wanneer er wat van hem gevraagd wordt en het is niet meer "hopen dat 'ie maar uitklapt". Wel heeft hij de neiging om na het zeilen hijsen op de motor om uitgeklapt te blijven als je de motor uit zet. Dit wanneer de snelheid tussendoor niet grofweg onder de 3 knopen is geweest. Beetje vreemd naar mijn idee, maar is eenvoudig op te lossen door even een opschietertje te maken of de versnelling in te schakelen en de handel langzaam in z'n achteruit te schuiven (motor uit). Dan hoor je netjes een klapje en is hij weer ingevouwen. De motor komt nog prima op toeren en kan z'n vermogen nog prima kwijt op de schroef. Het is een zeer duidelijk verschil qua stuwkracht. Met een relaxt toerental (gok: ca 1800-2000 rpm) lopen we 4.7 kn. En dan is er nog een behoorlijk gebied te benutten wanneer er wat meer gevraagt moet worden (tegenwind, golven etc.). Kortom zeer tevreden.

Wat ik echter nog wel vreemd vind is dat ik nog steeds behoorlijk last heb van lekkage via de schroefas afdichting. Afgelopen winter heb ik al het oude vetkoord verwijdert en een setje koord van vetus gekocht en geplaatst. Dit was al netjes op maat gesneden (schuin) en kon er zo ingelegd worden. In totaal zitten er nu 4 koordjes in waarvan de naad elke keer verspringt. Alles goed in het vet gezet met zo'n grease gun met rood vet (van Starbrite geloof ik) en de pakkingsdrukker handvast gedraait. Zeker na de eerste keren motoren kon deze nog wel een stuk verder gedraait worden, maar hij begint nu toch wel vast te zitten. Het is echter nog steeds nodig om er een handdoekje onder te leggen omdat er water naar binnen komt. Ik weet dat er altijd wat naar binnen kan komen druppelen, maar ik heb geen idee wat hiervoor normaal is. Ik wil ook niet de pakkingsdrukker enorm vast draaien om zo de afdichting te forceren. Het lukt momenteel ook bijna niet meer om extra vet er in te spuiten. Hooguit door flink kracht op de spuit te zetten, maar dan heb ik het gevoel dat ik de pakkingsdrukker er bijna uit duw. Ook niet de bedoeling, zeker niet in het water.
Heeft iemand nog adviezen voor deze situatie? We redden het wel door elke keer het handdoekje te wisselen maar liever zonder natuurlijk.

Alvast bedankt weer en ik hoop dat het schroef-verhaal jullie een goed beeld geeft. Dus indien je niet weet hoe groot/zwaar je schroef moet zijn: laat het eens (vrijblijvend) door een professioneel bedrijf berekenen!

Groet,
Matthijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl