Dag beste zeilers,
Het vaarseizoen is inmiddels alweer begonnen en met wat voor weer! Heerlijk gewoon. Al in april gezwommen en al onder de blote sterrenhemel geslapen. Wat wil je nog meer!
Maar aangezien ik dit topic afgelopen najaar heb gestart zal ik jullie ook even een terugkoppeling van het resultaat geven. Ik heb via m'n werk uiteindelijk bij Allpa een mooie nieuwe klapschroef 13x9 gekocht in de najaarsuitverkoop. Mooie schroef voor niet al te veel geld. Voordat ik deze aanschaf heb gedaan heb ik door een aantal bedrijven een vrijblijvend advies gevraagd op basis van een aantal specifieke gegevens van de boot en de motor. Uit hun berekeningen bleek dat er best een iets zwaardere schoef onder moest kunnen dan de 12x8 die er onder zat. Verder nog gezocht op verscheidene sites om wat gegevens van schepen, motorvermogens en schroefafmetingen te verzamelen.
Uiteindelijk dus voor een 13x9 gekozen. Met deze schoef houd ik nog een slordige 18% vrijslag over wat nog best acceptabel is (adviezen zijn vaak minimaal 20%). We hebben met deze nieuwe schroef ondertussen al twee weekenden en een hele week gevaren en bevalt goed. Hij reageert wanneer er wat van hem gevraagd wordt en het is niet meer "hopen dat 'ie maar uitklapt". Wel heeft hij de neiging om na het zeilen hijsen op de motor om uitgeklapt te blijven als je de motor uit zet. Dit wanneer de snelheid tussendoor niet grofweg onder de 3 knopen is geweest. Beetje vreemd naar mijn idee, maar is eenvoudig op te lossen door even een opschietertje te maken of de versnelling in te schakelen en de handel langzaam in z'n achteruit te schuiven (motor uit). Dan hoor je netjes een klapje en is hij weer ingevouwen. De motor komt nog prima op toeren en kan z'n vermogen nog prima kwijt op de schroef. Het is een zeer duidelijk verschil qua stuwkracht. Met een relaxt toerental (gok: ca 1800-2000 rpm) lopen we 4.7 kn. En dan is er nog een behoorlijk gebied te benutten wanneer er wat meer gevraagt moet worden (tegenwind, golven etc.). Kortom zeer tevreden.
Wat ik echter nog wel vreemd vind is dat ik nog steeds behoorlijk last heb van lekkage via de schroefas afdichting. Afgelopen winter heb ik al het oude vetkoord verwijdert en een setje koord van vetus gekocht en geplaatst. Dit was al netjes op maat gesneden (schuin) en kon er zo ingelegd worden. In totaal zitten er nu 4 koordjes in waarvan de naad elke keer verspringt. Alles goed in het vet gezet met zo'n grease gun met rood vet (van Starbrite geloof ik) en de pakkingsdrukker handvast gedraait. Zeker na de eerste keren motoren kon deze nog wel een stuk verder gedraait worden, maar hij begint nu toch wel vast te zitten. Het is echter nog steeds nodig om er een handdoekje onder te leggen omdat er water naar binnen komt. Ik weet dat er altijd wat naar binnen kan komen druppelen, maar ik heb geen idee wat hiervoor normaal is. Ik wil ook niet de pakkingsdrukker enorm vast draaien om zo de afdichting te forceren. Het lukt momenteel ook bijna niet meer om extra vet er in te spuiten. Hooguit door flink kracht op de spuit te zetten, maar dan heb ik het gevoel dat ik de pakkingsdrukker er bijna uit duw. Ook niet de bedoeling, zeker niet in het water.
Heeft iemand nog adviezen voor deze situatie? We redden het wel door elke keer het handdoekje te wisselen maar liever zonder natuurlijk.
Alvast bedankt weer en ik hoop dat het schroef-verhaal jullie een goed beeld geeft. Dus indien je niet weet hoe groot/zwaar je schroef moet zijn: laat het eens (vrijblijvend) door een professioneel bedrijf berekenen!
Groet,
Matthijs