Ronaldl schreef :
1. er zit geen vocht in lucht, er zit waterdamp in lucht.
Semantische kwestie. Water *is* vocht.
Ronaldl schreef :
4. Het water in de boot moet dus eerst verdampen tot worde het waterdamp.
5. Daarvoor is nodig dat de RV minder dan 100% is.
Eensch.
Ronaldl schreef :
6. ALS de hoeveelheid waterdamp binnen groter is dan buiten (lees: de partiele dampdruk van waterdamp in de totale hoeveelheid lucht) binnen hoger is dan buiten, dan zal de waterdamp door de opening migreren naar buiten, zonder dat lucht zelf verplaatst.
Hm, dat gaat wel heel langzaam hoor. Diffusie, entropie, dat soort geneuzel.
Ronaldl schreef :
7. In praktische zin werkt dit alleen als het binnen warmer is dan buiten. Het antwoord op schimmel is dus stoken.
Stoken brengt vanzelf circulatie op gang omdat warme lucht opstijgt. Daarnaast brengt het de RV omlaag (niet de AV!) zodat verdamping sneller gaat en condensatie langzamer. Nog meer redenen waarom stoken helpt het paard van Sinterklaas van boord te jagen. Maar echt praktisch is het niet, de hele winter door stoken.
Ronaldl schreef :
9. Een vochtvreter werkt alleen goed wanneer de ruimte goed afgeplakt is. Door de zoutkristallen wordt plaatselijk de dampdruk verlaagd, waardoor waterdamp in de ruimte op transport gaat naar het bakje. Als dan door een lek in de muur waterdamp van buiten naar binnen kan, span je het paard achter de wagen.
Eens. Ontvochtigen EN ventileren is niet zo zinnig, 1 van beide is genoeg. Helaas doen de meeste passieve ontvochtigers erg weinig bij de temperaturen waarbij je ze juist nodig hebt.
Ronaldl schreef :
10. Conclusie: als het een vochtig (lees hoge partiele dampdruk) seizoen is, dan helpt een vochtvreter (afsluiten die boel) of stoken (openhouden die boel).
Ook eens. (maar selectief ventileren helpt ook
)