Gaten in onze boot:
- 1 aanvoer voor buiten water: voorziet manifold van water en hier zitten alle "verbruikers" op aangesloten inclusief motor.
- 1 afvoer achter voor kombuis, wasmachine en toilet.
- 1 afvoer voor voor toilet en douche.
- uitlaat van de motor (boven water) maar wel met terugslagklep om af te sluiten en een zwanenhals.
- Uitlaat van lenspomp, 3x en boven water. Voorzien van terugslag klep zodat onder dompelen geen water binnenin op kan leveren.
- Dieptemeter, zit in bronzen afsluiter huis, stukke diepte meter sensor kan verwijderd worden zonder dat er water in de boot komt.
- Snelheidsmeter sensor, zit ook in bronzen afsluiter huis.
- Schroefas, met pakkingdrukker/pees.
- 2 x gat voor roerkoning, een keer in de romp, bovenwater en een keer in dek, waterdicht gelagerd uiteraard
- vlucht luik voordek in het midden en op het achterdek, allen voorzien van stalen knevels om ze absoluut waterdicht te kunnen afsluiten.
- Schuifluik ook voorzien van knevels voor absoluut waterdicht.
- Schoorsteen van de kachel. Op zee gaat hier een RVS afsluit dop op om het goed af te sluiten, voorzien van neopreen rubber in de dop.
- motorluik in de kuipvloer, ook gekneveld
- 4x ventilatie openingen, dorade bakken voorzien van afsluit kappen (paddestoelen).
- 5 vuldoppen voor water en diesel tanks en afzuig opening voor vuil water.6x gaatje in romp en dek voor afwatering van verzonken/flush dek luiken, allen bovenwater natuurlijk en voorzien van een afsluitertje op de romp.
- 4 raampjes in de kuip die open kunnen
- 3 keer tank ontluchting, afsluitbaar met afsluiter en bovenwater.
Samenvatting:
- 6 gaten onderwater, allen afsluitbaar met bronzen afsluiters.
- 8 gaten in de romp boven water, allen afsluitbaar/zelfsluitend.
- 30 gaten in dek/kuip, allen waterdicht af te sluiten/zelfsluitend.
Maakt niet uit hoe de boot in het water komt te liggen, als de luiken dicht zijn kan er absoluut geen water binnen komen, mocht de boot lek raken hebben we altijd nog 4 waterdichte schotten waarvan twee met een (waterdichte) deur. Boot blijft altijd droog van binnen
In aanvulling hierop, ook zeker belangrijk:
5 electrische lenspompen (in verschillende compartimenten), de motor kan zijn koelwater uit de bilge trekken en dus ook fungeren als bilge pomp en dan hebben we nog twee handpompen. Totale capaciteit: 2250 liter per minuut op volle capaciteit...