Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gaten in de boot

Gaten in de boot 24 nov 2011 21:16 #242997

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Forummers,

Naar aanleiding van een ander topic het volgende:

Afvoer bilge pomp = gat in de boot
Afvoer douche = gat in de boot
Afvoer wasbak = gat in de boot
Afvoer toilet = gat in de boot
Afvoer keuken = gat in de boot
Aanvoer toilet = gat in de boot
Aanvoer koelwater = gat in de boot

Wat hebben die botenbouwers toch met zoveel gaten in een boot? :pinch:

In plaats van al die gaten met evenzoveel afsluiters moet dat met een paar meter extra slang en wat verloopstukken toch beter en goedkoper kunnen? Plus daarbij, hoe minder gaten, hoe minder kans op ongelukken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 24 nov 2011 21:49 #243002

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Toilet wil je wat mij betreft gescheiden houden om bacterien geen vrij spel te geven. Een bilge heb ik niet evenmin een douche. Blijven over de wasbak bij de wc welke bij mij is uitgeschakeld want die gebruiken we zo weinig dat het water er wat mij betreft te snel bederfd.

Blijft bij mij over de afvoer van de wasbak (die soms nog boven de waterlijn zit) en koelwater ... die zie ik niet snel samengaan bij mij aan boord.

Het meeste water bij aan boord blijft buiten en als het naar binnen komt is het nog nooit door 1 van de afsluiters gekomen. Tijdens het zeilen staan ze allemaal dicht dus aan de slangen denk ik nooit.

Wat mij betreft maakt het mij niet zoveel uit, als de afsluiters maar bereikbaar en van goede kwaliteit zijn. Stel dat je alles op 1 afsluiter hebt zitten en die gaat kapot waardoor je een prop moet gebruiken .... kan je gelijk de puts pakken voor het poepen. Nehhh .... geef maar wat meer afsluiters.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:03 #243037

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In caravans en campers zetten ze wél bijna alles op 1 afvoer. In caravans omdat je anders overal een apart emmertje of tank onder moet zetten, en in alle campers is er een afvalwatertank aanwezig. Het toilet is bij zowel campers als caravans als cassettetoilet uitgevoerd, waarbij het afvoerwater in een los uitneembare tank wordt opgeslagen. Via een luikje in de zijwand schuif je die cassette er uit en kun je hem naar de stortput meenemen, weegt ca 10 kg.

Met een beetje denkwerk en een afvalwatertank heb je bij een boot natuurlijk maar één aan- en afvoer onder water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:09 #243039

Wat is steviger en betrouwbaarder; een afsluiter of een T splitsing in slangen?

De slang moet het liefst zonder koppelingen naar de afsluiter. Elke koppeling levert namelijk een risico op, zeker als deze onder waterdruk komt te staan. Bovendien is het helemaal niet praktisch om je hele schip met afvoerbuizen vol te gooien. Dan liever de kortste weg naar buiten!

Bij mij ligt overigens alles boven de waterlijn, behalve de inlaat voor de motorkoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:20 #243042

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En hoe zit het dan met de aanvoer van je toilet? Ook boven de waterlijn :P ?? Verder zijn T-stukken natuurlijk niet onbetrouwbaarder dan de koppelingen tussen de slangen en de vele afvoeren.
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 07:25 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:27 #243044

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Y-stukken en stroombochten in plaats van korte bochten of T-stukken zijn nodig bij leidingwerk naar 1 afsluiter maar vaak is het niet eens haalbaar omdat doorhang van de leiding moeilijk te voorkomen is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:27 #243045

Goed punt, die zit er ook onder...
Hoe meer koppelingen je inbouwt, hoe onbetrouwbaarder het wordt.
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 07:28 door Maarten-Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:29 #243046

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Faran schreef :
Afvoer bilge pomp = gat in de boot
Afvoer douche = gat in de boot
Afvoer wasbak = gat in de boot
Afvoer toilet = gat in de boot
Afvoer keuken = gat in de boot
Aanvoer toilet = gat in de boot
Aanvoer koelwater = gat in de boot
Je vergeet deze :
Aanvoer keuken = gat in de boot
Doorvoer loggever = gat in de boot
;)
Ongelukken komen toch alleen voor bij achterstallig onderhoud/verkeerd gebruik. Dwz. kraan dicht na poepen en motoren. Netjes onderhouden, niks aan de hand.

Op je auto zorg je toch ook dat je remmen in goede staat zijn ?
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 07:31 door nardus. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:31 #243047

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waarom zie ik nog niet een loosgat in het rijtje?. Kunnen zelfs meerdere zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:34 #243048

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
of kajuitgat en luikgat venti.. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:47 #243051

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
nardus schreef :
of kajuitgat en luikgat venti.. :lol:


Probeer daar maar eens een afsluiter op te plaatsen. Wel gelijk dicht zetten als het je lukt. Voordeel, slangklem hem je niet nodig. :silly:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 07:57 #243055

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
met 4 kan het ook:
- 1 wasbak toilet afvoer, tevens aanvoer toilet
- 2 afvoer toilet
- 3 afvoer keukenwasbak
- 4 aanvoer motorkoeling

en dan nog 2 kuipafvoeren, maar die eindigen ruim boven water

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:00 #243057

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Capolavoro schreef :
met 4 kan het ook:
- 1 wasbak toilet afvoer, tevens aanvoer toilet
- 2 afvoer toilet
- 3 afvoer keukenwasbak
- 4 aanvoer motorkoeling

en dan nog 2 kuipafvoeren, maar die eindigen ruim boven water

groet
t

Bij mij precies hetzelfde. Overigens daarnaast nog wel twee afvoeren boven de waterlijn, voor een bilgepomp binnen en 1 buiten.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:05 #243060

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Ik heb ook nog:
- schroefas
- roeras
- dieptemeter
- tankontluchting (boven waterlijn B) )
- ankerkluisafvoer (boven waterlijn)
- 10 kielbouten

Dus het zijn er nogal wat ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:07 #243063

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijn vorige bootje had maar één (enorm) gat onder de waterlijn: de zwaardkast. Gaf wel een fijn en 'basic' gevoel, geen gedoe met afsluiters en zo.
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 08:07 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:12 #243067

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
primeur schreef :
Ik heb ook nog:
- schroefas
- roeras
- dieptemeter
- tankontluchting (boven waterlijn B) )
- ankerkluisafvoer (boven waterlijn)
- 10 kielbouten

Dus het zijn er nogal wat ...

Nu nog even weten hoe je deze in gebruikstand afdicht of in aantal kunt verminderen door te koppelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:17 #243068

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het enige gat waar ik me soms bezorgd over maak is de schroefasdoorvoer, met rubberen Volvo Seal.
Als die lek gaat kun je weinig doen, de schroefas zit in de weg en die is misschien nog nodig ook.....
groet
t
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 08:18 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:25 #243071

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mocht een scheurtje zitten in de Volvoseal, zou je dit met zelfvulcaniserende tape kunnen verhelpen. Tenzij het in de asdoorvoer zit. Misschien dat een slangklem dan nog enig soelaas biedt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 08:54 #243082

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Capolavoro schreef :
het enige gat waar ik me soms bezorgd over maak is de schroefasdoorvoer, met rubberen Volvo Seal.
Als die lek gaat kun je weinig doen, de schroefas zit in de weg en die is misschien nog nodig ook.....
groet
t

Moet je een ManeCraft Deep Sea Seal kopen volgende keer. Kost wat maar heb je ook wat. Just pull the red label in emergency
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 08:56 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 09:42 #243106

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Capolavoro schreef :
het enige gat waar ik me soms bezorgd over maak is de schroefasdoorvoer, met rubberen Volvo Seal.
Als die lek gaat kun je weinig doen, de schroefas zit in de weg en die is misschien nog nodig ook.....
groet
t[/quote

Zie blog www.sailing-angelique.com verhalen , 4 april 2006. Wat een gat in je boot voor een gevolg kan hebben.
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 09:46 door popye.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 12:16 #243139

Gaten in onze boot:

- 1 aanvoer voor buiten water: voorziet manifold van water en hier zitten alle "verbruikers" op aangesloten inclusief motor.
- 1 afvoer achter voor kombuis, wasmachine en toilet.
- 1 afvoer voor voor toilet en douche.
- uitlaat van de motor (boven water) maar wel met terugslagklep om af te sluiten en een zwanenhals.
- Uitlaat van lenspomp, 3x en boven water. Voorzien van terugslag klep zodat onder dompelen geen water binnenin op kan leveren.
- Dieptemeter, zit in bronzen afsluiter huis, stukke diepte meter sensor kan verwijderd worden zonder dat er water in de boot komt.
- Snelheidsmeter sensor, zit ook in bronzen afsluiter huis.
- Schroefas, met pakkingdrukker/pees.
- 2 x gat voor roerkoning, een keer in de romp, bovenwater en een keer in dek, waterdicht gelagerd uiteraard
- vlucht luik voordek in het midden en op het achterdek, allen voorzien van stalen knevels om ze absoluut waterdicht te kunnen afsluiten.
- Schuifluik ook voorzien van knevels voor absoluut waterdicht.
- Schoorsteen van de kachel. Op zee gaat hier een RVS afsluit dop op om het goed af te sluiten, voorzien van neopreen rubber in de dop.
- motorluik in de kuipvloer, ook gekneveld :)
- 4x ventilatie openingen, dorade bakken voorzien van afsluit kappen (paddestoelen).
- 5 vuldoppen voor water en diesel tanks en afzuig opening voor vuil water.6x gaatje in romp en dek voor afwatering van verzonken/flush dek luiken, allen bovenwater natuurlijk en voorzien van een afsluitertje op de romp.
- 4 raampjes in de kuip die open kunnen
- 3 keer tank ontluchting, afsluitbaar met afsluiter en bovenwater.

Samenvatting:
- 6 gaten onderwater, allen afsluitbaar met bronzen afsluiters.
- 8 gaten in de romp boven water, allen afsluitbaar/zelfsluitend.
- 30 gaten in dek/kuip, allen waterdicht af te sluiten/zelfsluitend.

Maakt niet uit hoe de boot in het water komt te liggen, als de luiken dicht zijn kan er absoluut geen water binnen komen, mocht de boot lek raken hebben we altijd nog 4 waterdichte schotten waarvan twee met een (waterdichte) deur. Boot blijft altijd droog van binnen B)

In aanvulling hierop, ook zeker belangrijk:
5 electrische lenspompen (in verschillende compartimenten), de motor kan zijn koelwater uit de bilge trekken en dus ook fungeren als bilge pomp en dan hebben we nog twee handpompen. Totale capaciteit: 2250 liter per minuut op volle capaciteit...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 12:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 14:41 #243171

We hadden en T stukje in de aanzuig van de motor en dat ging via een slang meter of 5 naar voren voor de aanzuig toilet. Nadeel veel bedorven water als de boot enige tijd niet gebruikt was en voor het doorspoelen van het toilet moest de motor even naar stationair.

Ik heb ook een een hekel aan gaten in de boot, maar in mijn nieuwe schip kan het gat nog zo groot zijn maar meer dan natte voeten zullen we daar niet van krijgen :lol: :lol: :lol:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 16:01 #243177

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Faran schreef :
Forummers,

Naar aanleiding van een ander topic het volgende:

Afvoer bilge pomp = gat in de boot
Afvoer douche = gat in de boot
Afvoer wasbak = gat in de boot
Afvoer toilet = gat in de boot
Afvoer keuken = gat in de boot
Aanvoer toilet = gat in de boot
Aanvoer koelwater = gat in de boot

Wat hebben die botenbouwers toch met zoveel gaten in een boot? :pinch:

In plaats van al die gaten met evenzoveel afsluiters moet dat met een paar meter extra slang en wat verloopstukken toch beter en goedkoper kunnen? Plus daarbij, hoe minder gaten, hoe minder kans op ongelukken.
Ik denk er hetzelfde over en heb dus de toevoer van toilet spoelwater en de afvoeren van wasbak en gootsteen gecombineerd. De motor laat ik op zijn eigen schelp zitten. Het wieltje van het niet werkende log heb ik eruit gesloopt (na het lezen van een PBO article over gezonken boot hierdoor) en de overbodige gaten gaan dicht. 3 Gaten minder dus.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 16:19 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 18:46 #243192

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
volvo seal gaat ongeveer 6 tot 7 jaar mee.
Daarna zijn ze niet betrouwbaar.
Regelmatig controleren op lucht ophoping.

Goed smeren met het speciale vet wat bij geleverd is.

Gaat deze seal lekken dooe een scheurtje, nog niet mee gemaakt en ook niet gehoord.
Ze lekken alleen via de ingebouwde keer ringen.
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 18:47 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaten in de boot 25 nov 2011 19:12 #243196

water naar binnen, een voor de motor samen met de generator, zat op het vlak. tweede voor toilet en zoutwater kraan van de keuken, hadden ook nog een eigen kraan.

water uit. omdat ik een vacuum toilet had, die pomp je leeg met een bilge pomp. dus dat was een combinatie met een y koppeling en kraan . kwam vlak onder de waterlijn naar buiten. afvoer van de keuken ging recht naar beneden met een kraan op het vlak.er zat nog een tweede bilge pomp beneden , maar dan moest je wel een tweede persoon aan boord hebben.
in de kuip had ik een dubbele bilge `pomp die aan zoog op het laagste punt, onder de motor.
schroefas een ouderwetse glan met vetkoord en vetsmering.
uitlaat met zwanehals en metalen waterlock/demper. gietijzer.
uitlaatslang was een meerlaags met spiraal, max 150 graden.
als back-up (en luiheid ) had ik ook nog twee electrische bilge pompen, die loosden ook boven de waterlijn.

de kuip was het enige ?? waren twee 4 " pijpen dikwandig direct naar het vlak, gelast van binnen en van buiten. zonder kraan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl