Hallo,
Ben tamelijk vers hier op het forum en om eerlijk te zijn lid geworden omdat ik met een vraagstuk zit waar ik niet helemaal uit kom.
Tegelijkertijd heb ik tijdens het opknappen van mijn Trintel 1A dusdanig veel opgestoken dat ik hoop met deze kennis ook weer iemand van dienst te kunnen zijn.
Dat gezegd hebbende wil ik graag het volgende aan de kaak stellen;
Ik ben sinds ruim anderhalf jaar de troste eigenaar van een Trintel 1A bj. 1965. Voor de niet-kenners, een stalen S-spant 8.90m met houten opbouw en houten mast/giek. Gebouwd op de Trintellawerf (Anne Wever)
te 's-Hertogenbosch die destijds 'Boten Eldorado' heette. Ontwerp v.d. Stadt.
Het onderwaterschip is na de combinatie van leeftijd en water op de kiel hard toe aan wat nieuw staal. Met name de 'hak' van de kiel is erg slecht. Aangezien het een langkieler betreft en het doorgestoken roer dus achter aan de kiel is gemonteerd, moest het roer verwijderd worden zodat ik vrijspel heb de 'hak' aan te pakken.
Nu heb ik de helmstok gedemonteerd en de vingerling en bus weggeslepen. Op de werf hebben we het schip opgetild om het roer er onder uit te laten zakken. Toen bleek echter dat het roer halverwege bleef hangen, d.w.z. de roerkoning was voor ongeveer de helft zichtbaar en werd duidelijk tegen gehouden door 'iets'
Nu heb ik al meerdere verklaringen gehoord, uiteenlopend van vuil door het stralen (onlangs gebeurd) tot borging door de smeernippel halverwege de hennegatskoker. Ook word er gesproken over een lager hoewel ik niets kan ontdekken wat daarop wijst. Terwijl het me toch logisch lijkt dat er een lager of glijbus aanwezig moet zijn.
Is er iemand die iets afweet van roercontructies en dan met name destijds gebruikelijk waren?
Ik zou heel graag iets van diegene(n) vernemen want ik hoop na anderhalf jaar op de werf dat we dit seizoen toch eindelijk kunnen gaan zeilen
Alvast hartelijk dank.
Groeten,
Niels