koko schreef :
Een ieder bedankt voor de tekst, uitleg en linkjes!
Gister nog een mangat in de alu tank gezaagd om te zien of reparatie nog mogelijk was. Nou,........nee. Aan de buitenkant zag je wat oxidatie plekjes, maar in de binnenkant zag je op die plekjes hele kraters in het materiaal. Die tanks zijn gewoon op.
Even refererend aan de angsten die hier werden geuit met betrekking tot het gebruik van epoxy in drinkwatertanks; hier en daar wordt ook gewaarschuwd tegen het gebruik van aluminium pannen. Je wordt er op de lange duur dement van, geloof ik.
Als ik nu lees dat je jarenlang hebt gedronken uit een vrolijk weg-oxiderende aluminium-tank, dan is het een wonder dat je nog kunt schrijven!
Alle gekheid op een stokje: ik had in mijn vorige boot een tank van multiplex en epoxyhars, waar ik ruim 15 jaar plezier van heb gehad. Toen ik de boot verkocht was er met de tank nog niks aan de hand. Wel heb ik destijds een special harder gebruikt die Polyservice toen verkocht en die 'drinkwaterveilig' was. Die hebben ze jammer genoeg niet langer in het assortiment.
Wat betreft amine-blush: de West-produkten hebben daar kennelijk bovenmatig last van. Bij de Polyservice produkten heb ik er nooti iets van gemerkt. Mijn indruk is dat het voornamelijk ontstaat als de hars bij een te lage temperatuur moet uitharden. Een deel van de harder reageert dan met het vocht in de lucht, waardoor amine-blush ontstaat.
Wat betreft resten niet uitgereageerde harder die zich nog in of op de uitgeharde laag zouden kunnen bevinden: een paar keer goed wassen met een sterke azijnverdunning is een probaat middel om harderresten te verwijderen. Maak een ruim inspectieluik in de tank en 'boen' de zaak met azijn uit.
--
stegman