Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer?

Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 16:04 #294578

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een redelijk complete refit van mijn nieuwe liefde en daarbij kom ik het volgende tegen: afgelopen winter bij de aankoop was me tijdens de keuring verteld (en getoond) dat het roer lek is en vol water heeft gestaan. Komende winter gaat het roer eronder uit voor reparatie zodat deze weer droog blijft vanbinnen.
Tijdens het uitruimen van alle spullen van de vorige eigenaar kwam ik in de punt 5 ijzerblokken tegen van plm 25 kilo per stuk, keurig verpakt. Maar aangezien het schip al genoeg gewicht in de kiel heeft heb ik die verwijderd. Ik ben ook geen fan van te veel gewicht in de uiteinden van een schip mbt het gedrag in zeegang.
Nu ze weg zijn uit t schip ligt de boot wat achterover. Nu vermoed ik dat de blokken er lagen om het gewicht van een lek roer te compenseren.
Mijn vraag is:
Wat zou een lek roer wegen en zou een droog roer zoveel opwaardse druk opleveren dat de waterlijn weer recht komt te liggen?

Mijn roer zit vast achteraan de kiel (het is een s spant) en is plm 6 cm dik, aan de onderkant plm 65cm breed, bovenaan plm 25 cm.
Een lastige vorm om uit te rekenen voor opwaardse druk lijkt me, en ook nog een schroefraam erin, maar wie durft het aan een schatting te doen?

Alvast dank voor het meedenken!
Zeilgroeten van Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 16:19 #294579

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
jouw verhaal lezend schat ik dat een lek roer 125kg weegt
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 16:22 #294580

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
....tenzij er een ander zwaar voorwerp achterin geplaatst is. is de motor vervangen door een zwaarder exemplaar??
Mijn 2 cents, zoveel gewicht terug leggen totdat je weer levelt....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 16:30 #294584

een lek roer weegt onder water niets, alleen als er veel holle ruimte in zat zal het opwaartse druk hebben gegenereerd. immers water en water is gelijk. nu lijkt mij een holle ruimte van 125 liter erg veel, maar zonder tekening/foto moeilijk in te schatten.

ik ga voor de stelling van anjo, andere zware dingen zoals accus of een dingy, extra diesel tank of.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 16:43 #294585

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
je roer is dus gemiddeld 45 cm breed, 6 cm dik (waarvan 4 holte) en hoe diep? nemen we even aan 1,20m.

daar pas wel 19 liter lucht in..... dus 1 pakketje van 25 kg is ruim voldoende om die 19 liter water te compenseren.
Maar zoals je zegt, gewicht in de einden is sowieso een slecht idee.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 18:19 #294596

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
De motor is nog origineel, het enige dat aangepast is in de gewichtsverdeling sinds nieuwbouw, is dat de dieseltank uit het achterste deel van de kiel is vervangen door een 40 liter rvs exemplaar dat onder de kuipvloer staat, ongeveer 1 m verder naar achter dan het origineel. Dus plm 50 kilo als ie vol zit.
Maar ik dacht het volgende (correct me if im wrong)
Een volgelopen roer weegt plm 100 killo (materiaal, as rvs etc).
Als het roer niet lek is levert het roer misschien zelfs wel wat opwaardse druk op (blijft het misdchien wel drijven schat ik in) en is het verschil ongeveer die 100 kilo. En dat zou die vijf blokken weer verklaren.

Ik kan me niet voorstellen dat ze een boot af werf met gewicht in de boeg afleveren :-)

Groetjes
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 18:48 #294608

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
MoonRiver schreef :
Een volgelopen roer weegt plm 100 killo (materiaal, as rvs etc).

water weegt niets onder water, dus dat moet je niet meetellen.

het roer van mijn boot (1,60 m diep, gemiddeld 50 cm breed, 10 cm dik, as van 74 mm til ik makkelijk op, dus dat weegt misschien 40 kg.
Dat roer van jou weegt nooit 100 kg (zonder het water).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 19:16 #294613

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Maar hoe zit dan bijv met waterballast in je kiel?
Gaat dat pas werkend als deze boven het water uitkomt?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 19:32 #294614

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Capolavoro schreef :

8<
water weegt niets onder water, dus dat moet je niet meetellen.


t

Ik las net een draadje dat een bootje vol water gezonken is
Zou dus niet kunnen volgens jou.....
Of sterker nog zodra het waterpeil binnen en buiten gelijk is stopt het met zinken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 16 juni 2012 20:19 #294617

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik snap wel dat een voorwerp vol water zinkt als het voorwerp zelf zwaarder is dan water.
Ik verwacht dan ook dat een roer dat vol water zit onder water even hard de boot naar beneden trekt als dat het roer leeg op het land weegt. Beetje cryptisch :-)

Maar als het roer (van zeg 50 kilo, alles is zwaar gebouwd aan mijn scheepje :-)) niet vol loopt en drijft met een opwaardse kracht van zeg 5 kilo (zomaar een getal hoor), dan zou me dat aan het achterschip in plaats van een neerwaardse kracht van 50 kilo een OPwaardse kracht geven van 5 kilo, per saldo dus 55 kilo winst?

Of maak ik nu een denkfout?


dit is trouwens een foto van het roer zoals ik het van de winter aantrof en de andere een deel van de bouwtekening. Het schip steekt 140 diep als je de verhouding erbij wilt weten. Het roer is niet van polyester en op de uiteinden en massieve 30mm RVS as verder geheel hol.

de echt zware onderdelen zoals accus, ankers etc bevinden zich midscheeps nu. De 2 accus (60 en 105 AH) zaten overigens voorheen onder de kuipvloer, nu 1,5 meter meer naar het midden in de kiel.
Bijlagen:
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 16 juni 2012 20:33 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 17 juni 2012 04:57 #294632

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Capo heeft het al gezegd: in het volume van je roer past ongeveer 19liter lucht. Meer dan 19kilo kan de opwaartse druk van een droog roer dus niet worden. En het normale gewicht van het roer is verwerkt in het ontwerp, dus dat mag je niet meetellen.
Beste kans dat dat gewicht in de punt is toegevoegd omdat het noodzakelijk was om de boot te trimmen. Misschien omdat er ankerlijn is gebruikt in plaats van een bij het ontwerp bedachte ketting en lier?
Ik zou de blokken bewaren, en na tewaterlating gaan zeilen en kijken waar je ze het beste kunt toepassen. Eventueel het gewicht voorin een volgend winterseizoen vooraan in de kiel laten toevoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 17 juni 2012 07:05 #294653

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als ik zo de foto van je onderschip bekijk en de wet van Archimedes naar boven laat borrelen, dan kan een vol of leeg roer nooit een verschil van 125 kilo geven, dus denk ik ook dat de reden ergens anders ligt.
de echt zware onderdelen zoals accus, ankers etc bevinden zich midscheeps nu.
Je schrijft dat de zware delen 'nu' in het midden zitten, wellicht dat die eerst ergens anders zaten?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 17 juni 2012 08:02 #294659

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Bedankt voor de reacties allemaal.
Het lekke roer zal na reparatie dus niet al te veel helpen bij het rechttrimmen als ik jullie reacties zo lees.
Alle zware onderdelen die voorheen achter het middelpunt zaten zitten midscheeps nu (behalve het anker + ketting op de boeg) en meer gewicht naar voren brengen kan ik dus niet.
Blijft dus het voorin plaatsen van de ballast of (maar dat is een wat grotere ingreep) het verwijderen van ballast uit het achterste deel van de kiel en die midscheeps erin stoppen.
Groet,
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 17 juni 2012 08:59 #294666

En evt. teak in de kuip? Mijn bootje ligt ook achterover. Ik verdenk de (niet standaard) teakroosters op de kuipbanken en op de kuipvloer.
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 17 juni 2012 12:37 #294695

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ja, ik heb teak in de kuip inderdaad, maar dat is ook door de werf ingebouwd...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 18 juni 2012 04:32 #294795

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Misschien is die binnenballast ook door de werf ingebouwd, om niet-standaard uitrustingsitems te compenseren? Anders hadden ze natuurlijk weer een probleem bij aflevering van een kale versie...
Overigens: heb je een compleet werfgebouwde Taling dan? De meeste schijnen als casco afgeleverd te zijn en elders ingetimmerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 18 juni 2012 04:46 #294796

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
De ballasting in mijn Taling is tweeledig: Er hangt een 20cm hoge gietijzeren (?) ballast over de gehele zool van de kiel die de breedte van de kiel volgt. Deze is aangebout.
De kiel bestaat binnen uit 6 compartinenten. De binnenballast bestaat uit gegoten lood in het voorste twee delen van de kiel. In comp. 3 zitten de water en vuilwatertank, in comp. 4 de accu's, 5 is de ex-dieseltank, en 6, het achterste stuk onder de kuip, is leeg en dient als lekbak voor water etc. De bilgepomp zit daarin.
Mijn taling is een van de eerst gebouwden uit 1977 en (gelukkig) geheel werfgebouwd en ingetimmerd.
Er zijn ook andere Taling 30's waarbij de ballsting allemaal IN de kiel zit, dus de ijzeren zool ontbreekt. Hiermee is de diepgang van die schepen met 20cm verminderd (maar presteren ze minder aan de wind).
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 18 juni 2012 04:48 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek roer vs opwaardse druk van droog roer? 19 juni 2012 04:45 #295017

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1791
Soms lukt het bij een klassieker niet alle moderne maatstaven wat betreft gewichtsverdeling toe te passen. Ik heb op mijn boot enthousiast de waterzak uit het vooronder naar een plek onder de kajuitbanken verplaatst en 50 mtr ankerketting uit de kettingbak gehaald en vervangen door loodlijn en voorloop in seizoen 1 .
Om vervolgens erachter te komen dat ie veel te diep lag achter en ik met welk stouwplan dan ook, nooit meer een mooie langstrim kreeg. Ik heb nu weer de waterzak in het vooronder en zwaar spul zoveel mogelijk onder de kajuitbanken en in mijn bigeput boven de ballast. (ik heb een Victoire 28 s-spant) De ketting is er wel uitgebleven voorin en onder het achterdek zitten alleen ( lichte) stootwillen.

In jouw geval; dat lekke roer weegt onder water echt nauwelijks iets.
Gietijzer is wel erg zinloos om mee te nemen, denk bv eens aan een waterzak/ tank in het vooronder en verplaatsen van ander zwaar spul (reserve tank diesel, extra ketting ed ) in de vrijgekomen ruimte in de kiel? Daarmee hou je het gewicht laag en redelijk centraal.

Gr
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl