Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wieltje log NASA-Clipper

Wieltje log NASA-Clipper 11 juli 2012 16:00 #300712

Hallo,

net voordat mijn boot in april weer te water ging heb ik het wieltje (met schoepjes erop) van mijn log nog eens nagekeken, om er zeker van te zijn dat het soepel in het loghuis draaide. Alles prima, ook de anti-fouling die op de schoepjes zat was nog OK.

De boot lag nog geen uurtje in het water en tijdens een eerste tochtje stond de snelheidsindicatie weer op nul, ook een frisse duik onder de boot bracht jammer genoeg geen soelaas. Nu vroeg ik me af of ik de enige ben die dit probleem wel eens heeft, of komt anderen dit bekend voor? Hebben jullie tips om dit na volgende winterstop voor eens en voor altijd te verhelpen? Ikzelf dacht eraan om de schoepjes zachtjes op te schuren zodat er iets meer plaats is tussen de schoepjes en het kokertje waarin ze draaien...of is dit eerder af te raden?

Graag jullie ervaring en/of tips, bedankt, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 11 juli 2012 17:23 #300764

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Heb al tijden datzelfde probleem.Ligt niet aan het merk denk ik. Ben er mee gestopt. Als hij al draait, mag je hopen dat hij de juiste snelheid aanwijst......Doe alles met gps en met stroom....ach even plussen of minnen ..grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 11 juli 2012 17:32 #300777

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Antifouling op je schoepjes smeren? Is dat echt nodig?
Soms blijft hij even hangen (na winterstalling, of lang niet gebruikt)
Mijn clipper wijkt 0,1 knotsen af van de gps. Viel mij niet tegen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 11 juli 2012 17:37 #300782

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
je kan de borgmoer van de opnemer losdraaien, en dan de opnemer een halve slag draaien. als je dat tijdens het varen doet dan komt het wieltje meestal wel los. Dan de opnemer weer terugdraaien en de borgmoer weer aan.

Wieltje in de anti fouling? Hmmm....

Bij de nasa die ik heb kan je de de snelheid bijstellen. Iets met 'engeneering mode' en dan kan je een getal instellen tussen de 75 en de 125.
Zo uit mijn hoofd: knopje speed ingedrukt houden en dan het apparaat aanzetten.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 11 juli 2012 17:38 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 11 juli 2012 19:13 #300817

  • Arigallo
  • Arigallo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Bekend probleem, ij heb ook een nasa clipper en het log werkt sinds de winterstalling verre van goed.
vandaag vertrokken zonder snelheidsindicatie en na een uurtje varen, was er plots een waarde te zien.
ik hou het maar op vervuiling wat wegspoelt.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 12 juli 2012 05:41 #300884

Wat ook voorkomt( zelf twee keer gehad) is dat het asje is ingesleten ( vooral op ondiep water met veel zand) en daardoor af en toe blijft hangen op het ingesleten randje.
Even de gever eruit halen en het asje eruit drukken dan kun je dat wel zien.
Als het asje is ingesleten heb je een nieuw setje ( asje + impeller) nodig . Kun je o.a. bij www.georgekniest.nl/catalogus/...systeem/product.aspx bestellen.

Antifouling op het wieltje smeren is trouwens af te raden ( wordt ook door de fabrikant afgeraden) want dat kan forse afwijkingen geven.
Beter is het gewoon de gever af en toe te trekken en schoon te maken. Er wordt niet voor niets een afdekdop bij geleverd ( is eventueel ook los verkrrijgbaar) .
En de hoeveelheid water die je binnenkrijgt ( in de boot dan... :whistle: ) is echt minimaal.
Ad
Laatst bewerkt: 12 juli 2012 05:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 07:27 #320860

  • JAT
  • JAT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
heb hetzelfde probleem gehad,maar dat duurde een half uurtje. het service bedrijf waar ik in de winter lig vertelde dat dit voor kan komen door lucht bellen die even vastgehouden worden .
voorzichtig met de schoepjes , er zit een klein magneetje in .
dus geen antifouling erop..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 09:34 #320905

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zelfde probleem hier. Heb de clipper in juni nieuw gemonteerd. 6 weken na montage pas in gebruik genomen (op zee), dat is 4 dagen goed gegaan. Vervolgens stand 0. Toen weer even goed, en de afgelopen weken weer niets. Na blazen op het wieltje afgelopen weekend (plens water naar binnen) doet die het weer goed. Maar voor hoelang?

Met het vorige log (raymarine) nooit dit probleem gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 09:52 #320914

Arigallo schreef :
..vandaag vertrokken zonder snelheidsindicatie en na een uurtje varen, was er plots een waarde te zien.
ik hou het maar op vervuiling wat wegspoelt.

Arjen

Ik heb het spul bijna het hele seizoen aan de praat kunnnen houden.
In de periode dat wij bijna elke dagen voeren geen probleem. Als er minder gevaren wordt, even "volgas achteruit" met de motor. Dan kwam bij onze het wieltje weer los.
Nu is het weer afgelopen. Misschien ga ik nog een keertje zwemmen anders de rest van het seizoen maar zonder log.
Hoewel veel mensen zeggen dat er weinig water in de boot komt heb ik niet het lef de sensor te demonteren.. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 09:58 #320917

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Als je met z'n 2en bent is het goed te doen.Een haalt de boel los, en de ander staat klaar met een doek om de boel tijdelijk te stelpen. Er is minder dan 5L water binnengekomen gok ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 10:16 #320924

Laatst nog gedaan . Daarna sponste ik 1/2 puts water op . En een puts is 5 liter.
Dus.... ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 10:40 #320932

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb het vorig jaar zelfs een keer midden op zee gedaan. Toen kwam er ook ongeveer 2 liter water binnen. Wat mij toen totaal verbaasde is dat er door het gat in de bodem licht naar binnen scheen. Heb je op binnenwater natuurlijk veel minder omdat daar het water veel troebeler is.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 11:15 #320950

Nou , daar werkt dat ook prima.

En er is ook ooit een film gemaakt die zo heette.


Sorry , beetje off topic... :blush:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 12:22 #320993

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Naar mijn idee terecht. Ik twijfelde wel aan de verhalen dat er weinig water binnenkwam en volgens sommigen tijdens het varen zelfs niets, maar toch een keer geprobeerd. Het water spoot bijna tot aan mijn kajuitdak.
Eén en ander is overduidelijk afhankelijk van het type boot en de locatie van de voeler cq. het gat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 12:33 #320997

Borg schreef :
Naar mijn idee terecht. Ik twijfelde wel aan de verhalen dat er weinig water binnenkwam en volgens sommigen tijdens het varen zelfs niets, maar toch een keer geprobeerd. Het water spoot bijna tot aan mijn kajuitdak.
Eén en ander is overduidelijk afhankelijk van het type boot en de locatie van de voeler cq. het gat.

Dat spuiten tot aan het kajuitdak lijkt me knap overdreven. Als je stil ligt kan het nooit hoger spuiten dan tot de waterlijn en als je vaart heb je minimaal 7,5 knopen(3,9 meter/sec.) nodig om nog 50 cm meer te krijgen. En voor één meter al ruim 8,5 knopen
Dit zijn theoretische waarden. In de praktijk zal het veel minder zijn want deze waarde geldt alleen als het gat in de bodem recht naar voren zou wijzen.
Alleen als je net van een hoge golf afdondert zou het meer kunnen zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2012 12:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 12:37 #320998

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Borg schreef :
Naar mijn idee terecht. Ik twijfelde wel aan de verhalen dat er weinig water binnenkwam en volgens sommigen tijdens het varen zelfs niets, maar toch een keer geprobeerd. Het water spoot bijna tot aan mijn kajuitdak.
Eén en ander is overduidelijk afhankelijk van het type boot en de locatie van de voeler cq. het gat.

Volgens mij (maar de natuurkunde is ver weg gezakt :) ) is de kracht waarmee het water omhoog spuit bij stilliggende boot zonder golven alleen afhankelijk van de diepte van het gat onder de waterlijn. De hoeveelheid water die binnenkomt is daarnaast afhankelijk van de grootte van het gat en de snelheid waarmee je het weer afdicht. Ik doe dat naar schatting binnen een seconde, de afdichtplug vlak naast huiddoorvoer houden, voeler eruit trekken en plug erin.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 12:48 #321000

In mijn ervaring zijn de lpw budget logs/loggen (?) en windmeter sets niet makkelijk aan de gang tehouden, vragen erg veel aandacht en zijn behoorlijk onnauwkeurig.
Het log dat ik tot dit voorjaar onder de boot had heeft het 32 jaar gedaan naar mijn weten nagenoeg zonder onderhoud en altijd goed aanwijzen. Deze heeft op meerdere boten geinstallerd gezeten die geen van allen vaker dan eens in de twee jaar uit het water gingen.

Om te beginnen zou ik alle antifauling van het weil afhalen zoals terecht al opgemerkt is. Deze wieltjes zijn super gevoelig voor massatraagheid en antifauling, zeker als het koperhoudend is, is erg zwaar. Als je regelmatig vaart heb je geen last van aangroei.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 20 sept 2012 18:58 #321119

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Op mijn boot zit ook nog een orginele nasa target log (nee dat is niet versie 2)
van dus onbekende leeftijd.
Bij mij zit de doorvoer 30cm diep en dat geeft een natte dweil als ik het log eruittrek en er gelijk een doek in prop. even met het wieltje frotten en kijken of er niets vies is oid. en daarna gelijk terug.
goed spul in vergelijking tot de aanschafprijs.
gewoon veel varen dan blijft het werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 05:40 #321196

Erikdejong schreef :
In mijn ervaring zijn de lpw budget logs/loggen (?) en windmeter sets niet makkelijk aan de gang tehouden, vragen erg veel aandacht en zijn behoorlijk onnauwkeurig.

Hoezo onnauwkeurig?
Hangt vooral af van de plaats waar hij zit . Bovendien moet je elke log een keer calibreren om hem zo optimaal mogelijk te maken.
En aan het merk zal het amper liggen want de verschillende merken gebruiken meestal dezelfde gever en ook de electronica wordt door bepaalde bedrijven toegeleverd en niet door de "fabrikant" van het ding ontworpen en geproduceerd.
Maar dit soort loggen blijft relatief onnauwkeurig omdat het altijd beinvoed wordt door het onderwaterschip ( plaats t.o.v. de kiel , meegesleurd schuim enz.).
het enige echt goede log is zo'n ouderwets Walker sleeplog maar je , wie gebruikt die nou nog.
Bovendien kun je veel beter navigeren op je gps omdat die tenminste de echte kaartkoers aangeeft.Met een normale log moet je altijd rekening houden met stroom en verlijering. Met de gps niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 05:54 #321207

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
YELLOW BOAT schreef :
Bovendien kun je veel beter navigeren op je gps omdat die tenminste de echte kaartkoers aangeeft.Met een normale log moet je altijd rekening houden met stroom en verlijering. Met de gps niet.
Ad

Nou, dat ben ik aan de ene kant helemaal met je eens, aan de andere kant geeft de combinatie van GPS en log juist een hele goede indicatie van de stroom, een waardevol gegeven bij het varen op stroom. Daarnaast is het log nauwkeuriger als het gaat om je boot trimmen, de GPS schommelt er altijd wat omheen, bij log zie je vaak onmiddellijk het effect van trim.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 07:23 #321231

snelem schreef :

Nou, dat ben ik aan de ene kant helemaal met je eens, aan de andere kant geeft de combinatie van GPS en log juist een hele goede indicatie van de stroom, een waardevol gegeven bij het varen op stroom. Daarnaast is het log nauwkeuriger als het gaat om je boot trimmen, de GPS schommelt er altijd wat omheen, bij log zie je vaak onmiddellijk het effect van trim.

Erik

Of je inderdaad zoveel kunt rekenen op die info over stroom bijvoorbeeld vraag ik me af.
Bij 2 knopen stroom wel natuurlijk maar op veel plaatsen heb je maar een paar tienden stroom en dan kan de log nooit nauwkeurig genoeg zijn om de stroom mee te berekenen.
Wat betreft trim zal de absolute nauwkeurigheid weinig uitmaken . belangrijk is dat je de veranderingen ziet.
Als je een log ook wilt gebruiken om bijvoorbeeld de snelheid over beide boegen te vergelijken heb je er al eigenlijk twee nodig, een voor helling over bakboord en een voor helling over stuurboord.Maar ja , dan moeten ze weer precies aangeven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 08:53 #321265

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
YELLOW BOAT schreef :
Of je inderdaad zoveel kunt rekenen op die info over stroom bijvoorbeeld vraag ik me af.
Bij 2 knopen stroom wel natuurlijk maar op veel plaatsen heb je maar een paar tienden stroom en dan kan de log nooit nauwkeurig genoeg zijn om de stroom mee te berekenen.
Wat betreft trim zal de absolute nauwkeurigheid weinig uitmaken . belangrijk is dat je de veranderingen ziet.
Als je een log ook wilt gebruiken om bijvoorbeeld de snelheid over beide boegen te vergelijken heb je er al eigenlijk twee nodig, een voor helling over bakboord en een voor helling over stuurboord.Maar ja , dan moeten ze weer precies aangeven.
Ad

Mijn ervaring is dat de snelheid van het log veel stabieler is dan de snelheid volgens GPS. Ga maar eens op vlak water zonder wind op de motor varen en let dan op log en op GPS snelheid. De ene is zo ongeveer konstant, de andere springt steeds een paar tiende knoop op en neer. Ik heb het idee dat GPS snelheid beter werkt als je wat harder gaat, zoals in een auto...

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 09:05 #321272

Dat klopt helemaal maar dan staat de middeling van de gps te kort ingesteld.Overigens is bij wat meer golfhoogte die verandering van de snelheid heel logisch.
Kun je op vrijwel elke gps instellen.Die functie is echter vaak lastig te vinden.
In de log zit ook zo'n middeling die je echter vaak niet kunt instellen.
Daarom lijkt het vaak dat de log beter aanwijst e3n je dus ook met een constantere snelheid vaart.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 09:06 #321273

Dat klopt helemaal maar dan staat mogelijk de middeling van de gps te kort ingesteld.Overigens is bij wat meer golfhoogte die verandering van de snelheid heel logisch.
Kun je op vrijwel elke gps instellen.Die functie is echter vaak lastig te vinden.
In de log zit ook zo'n middeling die je echter vaak niet kunt instellen.
Daarom lijkt het vaak dat de log beter aanwijst e3n je dus ook met een constantere snelheid vaart.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wieltje log NASA-Clipper 21 sept 2012 09:26 #321279

YELLOW BOAT schreef :
Hoezo onnauwkeurig?
Hangt vooral af van de plaats waar hij zit . Bovendien moet je elke log een keer calibreren om hem zo optimaal mogelijk te maken.
Dat snap ik, maar mijn ervaring met oa NASA is dat je voor iedere beladingshoek en hellingshoek zo ongeveer moet her-calibreren omdat het log zomaar 4-5% verschillen aangeeft. Zelfs bij een gever die nagenoeg midscheeps zit gemonteerd.
de verschillende merken gebruiken meestal dezelfde gever en ook de electronica wordt door bepaalde bedrijven toegeleverd en niet door de "fabrikant" van het ding ontworpen en geproduceerd.
er zitten erg grote verschillen tussen de loggevers van de goedkopere en duurdere merken, waarschijnlijk heeft dat ook zo zijn redenen.
Maar dit soort loggen blijft relatief onnauwkeurig omdat het altijd beinvoed wordt door het onderwaterschip ( plaats t.o.v. de kiel , meegesleurd schuim enz.). het enige echt goede log is zo'n ouderwets Walker sleeplog maar je , wie gebruikt die nou nog.
Het meest nauwkeurige log mogelijk is inderdaad een sleeplog met een lijn van 25m of langer, en die hangt er bij mij bijna altijd achter. Sinds ditjaar heb ik een Furuno electronisch log en de waardes zijn nagenoeg altijd identiek, ongeacht of de boot nu 10cm dieper beladen ligt of niet, of we onder 25 graden helling varen, of het water nu 15 graden of -2 graden is. De waardes zijn altijd goed.
Bovendien kun je veel beter navigeren op je gps omdat die tenminste de echte kaartkoers aangeeft.Met een normale log moet je altijd rekening houden met stroom en verlijering. Met de gps niet.
Ad
Mijn log kan helemaal geen koers aangeven, daar heb ik een kompas voor :S
Verder wil ik graag weten wat de stroom is en die kun je alleen maar exact vaststellen als je de bootsnelheid en richting door het water weet en vrgelijkt met de grondkoers en grondsnelheid. Ik vind een goed log en goed kompas op open water zeker zo belangrijk als een GPS, eigenlijk nog belangrijker.

Maar ik zit hier weer eens een discussie te genereren waar de topic starter niets aan heeft, dus vergeet dat ik wat gezegt heb.

Topicstarter heeft geen calibratie probleem, maar een probleem dat het wieltje regelamtig stopt. Ik ben er redelijk zeker van overtuigd dat alle antifauling van het wieltje en de behuizing af moet en dat je dan vrijwel zeker van het probleem af bent. UItlijning met het vlak en de hartlijn is ook belangrijk voor een nauwkeurige aanwijzing, als de hoek of diepte afwijkt van optimaal (zie daarvoor de handleiding) dan kan een log wieltje ook nog wel eens stallen waardoor de aanwijzing nul is/word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 sept 2012 09:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl