YELLOW BOAT schreef :
Hoezo onnauwkeurig?
Hangt vooral af van de plaats waar hij zit . Bovendien moet je elke log een keer calibreren om hem zo optimaal mogelijk te maken.
Dat snap ik, maar mijn ervaring met oa NASA is dat je voor iedere beladingshoek en hellingshoek zo ongeveer moet her-calibreren omdat het log zomaar 4-5% verschillen aangeeft. Zelfs bij een gever die nagenoeg midscheeps zit gemonteerd.
de verschillende merken gebruiken meestal dezelfde gever en ook de electronica wordt door bepaalde bedrijven toegeleverd en niet door de "fabrikant" van het ding ontworpen en geproduceerd.
er zitten erg grote verschillen tussen de loggevers van de goedkopere en duurdere merken, waarschijnlijk heeft dat ook zo zijn redenen.
Maar dit soort loggen blijft relatief onnauwkeurig omdat het altijd beinvoed wordt door het onderwaterschip ( plaats t.o.v. de kiel , meegesleurd schuim enz.). het enige echt goede log is zo'n ouderwets Walker sleeplog maar je , wie gebruikt die nou nog.
Het meest nauwkeurige log mogelijk is inderdaad een sleeplog met een lijn van 25m of langer, en die hangt er bij mij bijna altijd achter. Sinds ditjaar heb ik een Furuno electronisch log en de waardes zijn nagenoeg altijd identiek, ongeacht of de boot nu 10cm dieper beladen ligt of niet, of we onder 25 graden helling varen, of het water nu 15 graden of -2 graden is. De waardes zijn altijd goed.
Bovendien kun je veel beter navigeren op je gps omdat die tenminste de echte kaartkoers aangeeft.Met een normale log moet je altijd rekening houden met stroom en verlijering. Met de gps niet.
Ad
Mijn log kan helemaal geen koers aangeven, daar heb ik een kompas voor
Verder wil ik graag weten wat de stroom is en die kun je alleen maar exact vaststellen als je de bootsnelheid en richting door het water weet en vrgelijkt met de grondkoers en grondsnelheid. Ik vind een goed log en goed kompas op open water zeker zo belangrijk als een GPS, eigenlijk nog belangrijker.
Maar ik zit hier weer eens een discussie te genereren waar de topic starter niets aan heeft, dus vergeet dat ik wat gezegt heb.
Topicstarter heeft geen calibratie probleem, maar een probleem dat het wieltje regelamtig stopt. Ik ben er redelijk zeker van overtuigd dat alle antifauling van het wieltje en de behuizing af moet en dat je dan vrijwel zeker van het probleem af bent. UItlijning met het vlak en de hartlijn is ook belangrijk voor een nauwkeurige aanwijzing, als de hoek of diepte afwijkt van optimaal (zie daarvoor de handleiding) dan kan een log wieltje ook nog wel eens stallen waardoor de aanwijzing nul is/word.