Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bbm F,N of R onder het zeilen?

bbm F,N of R onder het zeilen? 02 sept 2012 11:21 #315574

Op onze boot zit de bbm (Honda) in een bun dus altijd in het water. Laatst onder het zeilen wilde ik eens nagaan of de schroef niet te veel aangegroeid zou zijn. Toen ontdekte ik dat de schroef rustig rondjes draaide, motor in neutraal snelheid iets van 4 knts. Nu kan ik op internet (heel) veel terug vinden over de juiste stand van de koppeling van een inboard onder het zeilen. Dit lijkt een eindeloze discussie over wat Yanmar zegt, over hydraulische vs. mechanische koppelingen, een draaiend schroef heeft meer weerstand dan een stilstaande maar dat hangt dan wel van het bladoppervlak af, etc...
Ik heb gezocht in handboeken van bbm's maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden. Deze vraag is; Zet je de koppeling van een bbm tijdens het zeilen in vooruit, achteruit of neutraal en waarom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bbm F,N of R onder het zeilen? 02 sept 2012 11:32 #315577

Heb een etap 22, dus ook bbm in de bun. Ik zet hem in z'n achteruit om 3 redenen:
- in z'n vrij draait de schroef mee en dat geluid hoor je.
- in z'n vooruit draait de schroef ook mee als je hard genoeg gaat en dan staat dus heel je motor zachtjes mee te draaien --> Slijtage.
- in z'n achteruit is je staarstuk geborgd en dus spoelt je bbm niet omhoog als je hard gaat of golven hebt.

Dus in z'n achteruit zou ik zeggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bbm F,N of R onder het zeilen? 02 sept 2012 11:53 #315580

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
race-eend schreef :
- in z'n vooruit draait de schroef ook mee als je hard genoeg gaat en dan staat dus heel je motor zachtjes mee te draaien --> Slijtage.

In vooruit zal de schroef meedraaien echter zal niet de motor meenemen, die staat stil, een heel goed idee om de motor evt in vooruit te zetten is het echter niet door het meedraaien van de schroef en het stil staan van de rest van de motor zal in het staartstuk de clutch steeds over het vooruit tandwiel schieten, dit geeft extra slijtage in het staartstuk.

Een buitenboordmtor clutch ( koppeling kan je het niet noemen) is heel anders geconstrueerd dan een keerkoppeling.

In de achteruit zou bij voldoende snelheid de motor wel kunnen gaan draaien, ook geen goed idee dus, in z'n vrij is de veiligste stand.


Vraagtekens bij deze opmerkingen probeer eens aan de schroef te draaien met gestopte motor in de diverse standen.


Bij vooruit en de schroef draaien in de normale draairichting zal de schroef rondgedraaid kunnen worden, wel hoor je het tikken van de clutch over de tandwielen in het staartstuk.
In vrij is alles los
In achteruit zal de motor mee draaien.

Neem maatregelen bij het uitproberen zodat de motor onverhoopt niet spontaan kan starten, kost vingers !
Laatst bewerkt: 02 sept 2012 12:03 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bbm F,N of R onder het zeilen? 02 sept 2012 14:03 #315603

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
henkvd geeft een heel goed antwoord. Ik wil het nog iets uitbreiden met mogelijke andere gezichtspunten.
Een stilstaande schroef (dus met de koppeling aan de motor gekoppeld) levert stromingsweerstand op, er is altijd een vorm van snelheidsverlies. Bij een draaiende schroef is er ook stromingsweerstand, maar veel minder (er van uit gaand dat je niet via de schroef een dynamo aandrijft om accu's op te laden).
Een stilstaande schroef in stromend water geeft een koppel dat de schroefas in een bepaalde richting van de lagering en afdichting duwt. Dit geeft een puntbelasting van de lagering (die kan daar wel tegen) en de olieafdichting van de schroefas (en die kan dan iets speling krijgen doordat deze telkens in dezelfde richting wordt geduwd). Bij een draaiende schroef wordt een groot gedeelte van het koppel omgezet in het draaien zonder dat er een voorkeursrichting voor het duwen tegen het lager en de afdichting ontstaat.
Verder geeft het draaien van de schroef een doorlopende stroming en verdeling van de olie in het staartstuk. Als er al slijtage ontstaat is dat in elk geval niet doordat de olie naar 1 plaats is gezakt en als er slijtage ontstaat wordt deze 'verdeeld' over het gehele lager en de gehele oliekeerring.
Een eventuele onbalans van de schroef voel je wel en ook een eventuele turbulentie rond het staartstuk van de bbm.
Hiervoor is eigenlijk maar 1 remedie: bbm 'boven water' tillen.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bbm F,N of R onder het zeilen? 02 sept 2012 18:13 #315670

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Deels mee eens, Peper. Maar even het volgende. Puntbelasting kan zeker schadelijk zijn. Door het "jutteren" op een en dezelfde plek inplaats van in echte stilstand dus ruststand te staan is het mogelijk dat er schade aan de lagering aangebracht wordt. Voorbeeld, in het verleden werden veel auto's per trein over een grote afstand vervoerd. Het bleek dat er relatief veel wiellagerfouten waren in de garantietijd. Dit bleek door het jutteren in dezelfde positie te ontstaan. Er is nogal wat geschreven over dit fenomeen en er is zeer veel getest.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bbm F,N of R onder het zeilen? 02 sept 2012 19:26 #315696

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@Proost:
Dit wordt een beetje een gevoelige vraag: (want erg leeftijdsafhankelijk) ken je de dikke DAF (YA328 3 tonner)? Zij hadden van die worm en wormwiel kasten achter elk aangedreven wiel. De inkomende as zat aan de bovenkant en als deze assen lang stilstonden 'zakten' ze in de oliekeerring en in het lager. Dit betekende keerring lek en lager naar de ratsmodee. Gewoon bij stilstand. Zo maakte ik voor het eerst kennis met dit fenomeen.
Mogelijk maakt 'jutteren' op de trein het nog erger en ik denk zeker dat de krachten op de schroef en schroefas niet constant zijn en er beslist sprake is van verergering van de situatie daardoor. Dus: indien niet uit het water, laat de schroef van de bbm draaien in de vrijstand. Dit gaat mogelijk niet op voor een vaste schroef.
Groet Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bbm F,N of R onder het zeilen? 03 sept 2012 14:03 #315884

dank voor het meedenken. Ik laat de motor dus voorlopig lekker in zijn vrij staan. Uit het water tillen is natuurlijk het beste maar dat is in mijn geval niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl