Ronaldl schreef :
Wel, aan boord van de Horizon is de waterkoeling van de compressor gewoon via de watertank. Drinkwater als koelmiddel, geen last van vuil buitenwater met grasjes en troepjes waar de pompjes niet tegen kunnen.
Tijdens storing aan de pompjes heb ik de koelkast uren laten koelen op water uit een emmer. De 8 liter die in de emmer zat gewoon laten circuleren. Na 3 uur werd de emmer pas lauw warm. Wat blijkt dus: de hoeveelheid energie die het koelwater afvoert is verbazingwekkend klein. Behalve als je warme spullen in de koelkast doet. Dan staat de koelkast ff te stampen en merkte ik inderdaad dat de emmer sneller lauw werd. Daar ik ook een vriezer op dezelfde wijze gekoeld heb gehad, zal het niemand verbazen als ik meld dat de emmer dan sneller lauw werd, ongeveer een anderhalf uur. Maar ja, een vriezer heeft nu eenmaal meer energie nodig om koud te blijven.
Het blijkt dus dat de deltaT over het ingaande koelwater en het uitgaande koelwater miniem is. Zo iets van 20 graden in en 20,5 graden uit. Als je hetzelfde water laat circuleren, warmt dat dus langzaam op afhankelijk van de afkoeling van de emmer.
Nu de drinkwater tank. Bij de Horizon ligt die geheel onderin de boot, de romp is tevens ook de wand van de tank. Ik ga er zonder mankeren van uit dat door het grote aanrakingsvlak van de tank aan buitenwater er dus geen meetbaar opwarmen van de tankinhoud zal optreden. Dus in het geheel geen legionella probleem, er wordt nergens warm water geproduceerd.
Ook toen ik op de kant stond voor reparatie, blijft de watergekoelde koelkast en vriezer gewoon werken. Dat is een automatische plus voor deze oplossing.
Ik ben er tevreden mee.
Overigens denk ik dus dat de geintegreerde warmtewisselaar in de huiddoorvoer zeer goed werkt, zelf ben ik er niet voor gegaan daar brons of messing in een aluminium boot niet samengaat, anders had ik het wel geweten (maar op de kant werkt ie niet!).
En wat als de watertank leeg is ? Dat gebeurt wel regelmatig hoor.
Beste Gregor , blijf gewoon bij het luchtgekoelde systeem.
Dat is het goedkoopste en heeft de kleinste kans op falen , om van lekken nog niet te spreken.
Als je kan breng een dikke slang naar de aanzuig van de koelfan van de unit en leidt de andere kant af naar de bilge waar het steevast enkele graden kouder is dan boven de vloerplaten.
Liefst met een aparte ventilator (150 mA verbruik) die je parallel aansluit op de koelfan zodat die geforceerd koudere lucht vanuit de bilge aanvoert.
Watergekoelde systemen zijn beter , zonder twijfel , maar ook veel duurder en kwetsbaarder.
Maak zelf maar de afweging.
Beste groeten