Hoi
Dit heb ik min of meer al gelezen. Ik vind de omgekeerde werking bijzonder aardig, dat de radiator ook als mini verwarming kan fungeren. Daarmee kan je ook de ramen ontwazemen in het stuurhuis. Maar ja, ik zit dan ook in Nedeland. Ik kan me voorstellen dat in Andalucie de problemen met een collector bij vorst niet spelen. Ook wordt in Nederland collectorwarmte vaak niet heet maar lauw en dat geeft weer problemen met bacteries (ook al wil ik mijn douchewater niet drinken).
Over de luchtstroomkanalen van de eberspacher heb ik gelezen dat het van belang is dat de lucht goed kan stromen en ik zit nu al op de max qua leidingslengte. Heb jij nog een soort bypass leiding? Ik snap het niet helemaal.
Groet,
Pablo
Goede middag Pinkus,
In de lucht stroom van de (Wallas heeft 2 slangen) kachel een radiatortje geplaatst. In een houten kistje zo groot als een schoenendoos.
Gewoon een auto verwarmings radiator, ik meen van opel.
De vloeistof zijde is het antivries circuit van de motor, waarop ook de boiler is aangesloten.
De antivries wordt rondgepompt met een speciaal circulatie pompje. Johnson of Webasto.
Pomp zonder seal, met magneet aangedreven rotor.
Het radiatortje is geplaatst in een houten kistje met rondom zo´n zelfklevende schuim strook die ook wel voor tocht afdichting van deuren gebruikt wordt.
Aan de in en uitstroom van de lucht moet de afstand tot het radiatortje 1/4 van de slang doorsned(en) zijn om voldoende zeker te zijn dat hier geen belemmeringen in de lucht stroom zijn.
Bij onvoldoende doorstroom tript de kachel mogelijk op overheating. De lucht doorlaat van de radiator is groot genoeg voor 10 Kw overdracht.
In de antivries slangen afsluitertjes plaatsen die je de keus geven om of /en op motor en boiler te circuleren.
Je kunt dan kiezen dat je ook eventueel de motor mee verwarmt.
De praktijk, hier in Andalucie is de kachel op lage stand geeft overdag al een beetje te veel warmte, dus motor meenemen in de circulatie.
´s Nachts kan het best flink koud zijn hier, net onder 0º soms.
Dan gaat de circulatie over de motor af en heb ik wat meer directe warmte plus de warmte die opgeslagen was in de motor.
(overigens start de motor, zo opgewarmd ook zonder voorgloeien in een tiende seconde starten.
Die radiatortjes kunnen een auto verwarmen. Pakweg 1/4 van het aangesproken motor vermogen, 5 a 10 KW kunnen ze overbrengen, lijkt me genoeg, m´n kachel is maar 3 KW.
Al motorend in een koude voorjaars nacht circuleert de antivries ook door dit radiatortje en verwarmt de boot met alleen de ventilator van de kachel aan, zoals in een auto dus.
Het water circuit is in de winter maar net genoeg, op sombere dagen te weinig. In de zomer haal ik drie keer douchen uit de zonne warmte, deze winter krap één douche.
Maar wanneer de kachel brandt heb ik geen water verwarming direct van de zon nodig.
Die is dus op dit moment vervangen door een zon paneeltje.
Ik ga de proefopstelling vervangen door een definitieve met hetgeen ik uit het prototype geleerd heb (Meer oppervlak en beter isoleren)
__________
Bericht vanaf uw profielpagina
Hoi Saeftighe,
Ik heb je blog gelezen over warmwater met een luchtverwarmer. Zoiets wil ik ook maken. Ik heb alleen twee vragen: 1. Is de luchtdoorstroming nog goed genoeg voor het verwarmen? Ik heb ook een 3kw eberspacher die lucht 8m ver naar de boeg moet blazen. Is een tweede ventilator verderop een oplossing? 2. Wat doe je met de zonnecollector als het vriest? Heb je een simpele manier gevonden om die swinters leeg te laten lopen/ leeg te blazen? Of hoeft dat niet? Groet, Pablo